[국내논문]학교기업지원사업의 교육 및 수익지표를 통한 학교기업 유형 분류 A Study on a Classifying the type of School-Based Enterprise based on School-Based Enterprise Support Program"s Educational Criteria and Commercial Criteria원문보기
이 연구는 정부지원으로 운영되고 있는 학교기업지원사업에 참여하고 있는 학교기업을 선행연구에서 도출된 교육적 지표와 수익적 지표를 활용하여 분석하고, 이를 통해 학교기업의 유형을 분류하였다.
이 연구의 결과는 첫째, 학교급별 학교기업의 유형을 분류한 결과, 전문계 고등학교의 학교기업은 교육중심으로 하는 교육중심형 학교기업, 전문대학의 학교기업은 교육중심으로 하는 교육중심형 학교기업, 대학교의 학교기업은 수익중심으로 하는 사업중심형 학교기업의 비율이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 학교기업의 성과에 따른 유형을 구분한 결과, 후진형 학교기업 비율이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 교육과 수익 지표를 통해 학교기업을 분석한 결과, 다양한 형태의 학교기업이 존재하고 있음을 알 수 있으며, 이에 대한 지원방식 및 법률적 규제의 차별화가 필요하다. 넷째, 각 학교기업의 유형별로 운영 및 지원, 개선영역을 달리해야 할 것이다. 다섯째, 스핀아웃(Spin-out)을 고려할 때 경제적 자립도가 낮은 학교기업이 다수 존재하는 것으로 나타났다.
이상의 연구결과를 통한 제언은 다음과 같다. 첫째, 교육중심형 학교기업과 수익중심형 학교기업이 분명하게 구별되는 만큼 이를 예산 지원에 있어 반영하여야 한다. 둘째, 학교 기업의 재정적 자립수준을 중점적으로 고려하여 퇴출과 졸업을 결정하는 기준을 설정해야 할 것이다.
이 연구는 정부지원으로 운영되고 있는 학교기업지원사업에 참여하고 있는 학교기업을 선행연구에서 도출된 교육적 지표와 수익적 지표를 활용하여 분석하고, 이를 통해 학교기업의 유형을 분류하였다.
이 연구의 결과는 첫째, 학교급별 학교기업의 유형을 분류한 결과, 전문계 고등학교의 학교기업은 교육중심으로 하는 교육중심형 학교기업, 전문대학의 학교기업은 교육중심으로 하는 교육중심형 학교기업, 대학교의 학교기업은 수익중심으로 하는 사업중심형 학교기업의 비율이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 학교기업의 성과에 따른 유형을 구분한 결과, 후진형 학교기업 비율이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 교육과 수익 지표를 통해 학교기업을 분석한 결과, 다양한 형태의 학교기업이 존재하고 있음을 알 수 있으며, 이에 대한 지원방식 및 법률적 규제의 차별화가 필요하다. 넷째, 각 학교기업의 유형별로 운영 및 지원, 개선영역을 달리해야 할 것이다. 다섯째, 스핀아웃(Spin-out)을 고려할 때 경제적 자립도가 낮은 학교기업이 다수 존재하는 것으로 나타났다.
이상의 연구결과를 통한 제언은 다음과 같다. 첫째, 교육중심형 학교기업과 수익중심형 학교기업이 분명하게 구별되는 만큼 이를 예산 지원에 있어 반영하여야 한다. 둘째, 학교 기업의 재정적 자립수준을 중점적으로 고려하여 퇴출과 졸업을 결정하는 기준을 설정해야 할 것이다.
The purpose of this study was to evaluate the performance of school-based enterprises supported by government from the educational criteria and commercial criteria, and to classify school-based enterprises by the type. The major conclusions of this study were as follows. First, considering the rate ...
The purpose of this study was to evaluate the performance of school-based enterprises supported by government from the educational criteria and commercial criteria, and to classify school-based enterprises by the type. The major conclusions of this study were as follows. First, considering the rate of field study investment, vocational high schools are running centrally for education, however university and college are centrally for commercial benefit. Second, the percentage of the school-based enterprises which have low benefits from both educational point and commercial point is quite high. Third, there are certainly different types of school-based enterprises, so financial assistance system and legal regulation should be customized. Fourth, each type of school-based enterprises is advanced differently such as operating, supporting, and improving. Fifth, many school-based enterprises don"t have enough ability to spin-out with weak economic independence. Based on the results, some recommendations were suggested. First, the type of school-based enterprise such as the one centered educational point, and the other centered commercial point are should be considered to give financial support. Second, the criteria should be clarified from economic independence whether to spin-out or kick out.
The purpose of this study was to evaluate the performance of school-based enterprises supported by government from the educational criteria and commercial criteria, and to classify school-based enterprises by the type. The major conclusions of this study were as follows. First, considering the rate of field study investment, vocational high schools are running centrally for education, however university and college are centrally for commercial benefit. Second, the percentage of the school-based enterprises which have low benefits from both educational point and commercial point is quite high. Third, there are certainly different types of school-based enterprises, so financial assistance system and legal regulation should be customized. Fourth, each type of school-based enterprises is advanced differently such as operating, supporting, and improving. Fifth, many school-based enterprises don"t have enough ability to spin-out with weak economic independence. Based on the results, some recommendations were suggested. First, the type of school-based enterprise such as the one centered educational point, and the other centered commercial point are should be considered to give financial support. Second, the criteria should be clarified from economic independence whether to spin-out or kick out.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.