여기에서는 에릭슨이 제시한 인간발달과정 그림표를 통해서 나타난 그의 인간발달에 대한 기본적 구조를 살펴보았다. 에릭슨의 인간발달론은 종래의 인간발달이론에서 논의해 온 일차원적인 인간발달론의 개념을 벗어나는 것으로 그의 이론은 인간의 발달을 축으로 한 ‘인간형성론’으로 볼 수 있는 바, 그의 주된 입장은 3가지 기본적 구조 즉, ‘발달을 세대계승으로 보는 입장’이며, ‘발달을 역사로 보는 입장’과 ‘발달을 자기초월과 관련시켜 보는 입장’임을 알 수 있었다. 그의 인간발달론은 발달을 보는 그의 시점이 고정적, 정지적 또는 구조적이라기보다는 발생적, 발달적 그리고 변화적이라는 측면이 강하며, 인간이라는 존재자를 ‘영원한 상(像)의 근원’으로 보편적 존재양식의 차원에서 보는 것이 아니라 ‘변화의 상의 근원’으로서, 과정으로서 끊임없이 변화하는 것으로 본다는 것이다. 그리고 그의 인간형성론은 인생을 단면적으로 절단하여 횡단면으로서의 아동학, 청년학, 성인학, 노인학 등과 같은 식으로 가산적인 축적에 의해 성립되는 것이 아니라 오히려 시간적으로 어떻게 전개하고 상호간에 어떻게 상대적 또는 관계적으로 중복되어 정리된 프로세스로 되어 가는가에 관심을 있다는 것이다. 결론적으로 그의 인간발달론은 한 사람 한 사람의 인생항로를 ‘발달적’ 또는 ‘구조적’으로 ‘분화’와 ‘통합’을 동시에 묘사하고 있다는 점이다.
여기에서는 에릭슨이 제시한 인간발달과정 그림표를 통해서 나타난 그의 인간발달에 대한 기본적 구조를 살펴보았다. 에릭슨의 인간발달론은 종래의 인간발달이론에서 논의해 온 일차원적인 인간발달론의 개념을 벗어나는 것으로 그의 이론은 인간의 발달을 축으로 한 ‘인간형성론’으로 볼 수 있는 바, 그의 주된 입장은 3가지 기본적 구조 즉, ‘발달을 세대계승으로 보는 입장’이며, ‘발달을 역사로 보는 입장’과 ‘발달을 자기초월과 관련시켜 보는 입장’임을 알 수 있었다. 그의 인간발달론은 발달을 보는 그의 시점이 고정적, 정지적 또는 구조적이라기보다는 발생적, 발달적 그리고 변화적이라는 측면이 강하며, 인간이라는 존재자를 ‘영원한 상(像)의 근원’으로 보편적 존재양식의 차원에서 보는 것이 아니라 ‘변화의 상의 근원’으로서, 과정으로서 끊임없이 변화하는 것으로 본다는 것이다. 그리고 그의 인간형성론은 인생을 단면적으로 절단하여 횡단면으로서의 아동학, 청년학, 성인학, 노인학 등과 같은 식으로 가산적인 축적에 의해 성립되는 것이 아니라 오히려 시간적으로 어떻게 전개하고 상호간에 어떻게 상대적 또는 관계적으로 중복되어 정리된 프로세스로 되어 가는가에 관심을 있다는 것이다. 결론적으로 그의 인간발달론은 한 사람 한 사람의 인생항로를 ‘발달적’ 또는 ‘구조적’으로 ‘분화’와 ‘통합’을 동시에 묘사하고 있다는 점이다.
In this article Erikson"s eight stage of psychological development wes discussed with respect to his three developmental frame-works on human development issues as follows: ‘generation’, ‘history’ and ‘transcendent.’ Erikson believed that human beings face eight major crises, or conflicts, during th...
In this article Erikson"s eight stage of psychological development wes discussed with respect to his three developmental frame-works on human development issues as follows: ‘generation’, ‘history’ and ‘transcendent.’ Erikson believed that human beings face eight major crises, or conflicts, during the course of their lives. Each conflict has its own time for emerging, as dictated by both biological maturation and the social demands that developing people experience at particular points in life as described each of Erikson"s eight crisis and lists the Freudian psychosexual stage to which it corresponds. In infancy, for example, trust of care givers should outweigh mistrust, but an element of skepticism is needed as well. Erikson"s point of view on human formation was summarized as the following ways: 1. Erikson placed less emphasis on sexual urges as the drivers of development and more emphasis on social influences such as peers, teachers, schools, and the broader culture. 2. Erikson held a more positive view of human nature, seeing us as active in our development, largely rational, and able to overcome the effects of harmful early experiences. He assumed that children are active participants in determining developmental outcomes. 3. Erikson maintained that human development continues during adulthood.
In this article Erikson"s eight stage of psychological development wes discussed with respect to his three developmental frame-works on human development issues as follows: ‘generation’, ‘history’ and ‘transcendent.’ Erikson believed that human beings face eight major crises, or conflicts, during the course of their lives. Each conflict has its own time for emerging, as dictated by both biological maturation and the social demands that developing people experience at particular points in life as described each of Erikson"s eight crisis and lists the Freudian psychosexual stage to which it corresponds. In infancy, for example, trust of care givers should outweigh mistrust, but an element of skepticism is needed as well. Erikson"s point of view on human formation was summarized as the following ways: 1. Erikson placed less emphasis on sexual urges as the drivers of development and more emphasis on social influences such as peers, teachers, schools, and the broader culture. 2. Erikson held a more positive view of human nature, seeing us as active in our development, largely rational, and able to overcome the effects of harmful early experiences. He assumed that children are active participants in determining developmental outcomes. 3. Erikson maintained that human development continues during adulthood.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.