본 연구는 스포츠용품 중 국내브랜드에 대한 이미지가 스포츠소비자들이 주로 참가하는 스포츠종목에 따라서 나타나는 차이를 파악하고, 이들 브랜드의 이미지를 형성하는 제 요인들이 제품의 구매에 상호간에 어떠한 영향을 미치는가 분석하여 각 브랜드에서 주된 소비계층은 어떠한 종목에서 형성되는가를 파악한 후 이들 브랜드를 소유한 기업의 브랜드 마케팅전략의 활용방안을 제공하는데 그 목적이 있다.
이러한 목적에 의하여 국내 4개 브랜드를 설정하여 이들 브랜드에 대한 부산시내에 거주하는 고등학생 이상의 성인 남ㆍ녀 중 수영, 헬스ㆍ에어로빅스, 볼링, 테니스ㆍ배드민턴ㆍ스쿼시, 촉구ㆍ농구ㆍ배구, 낚시ㆍ등산, 조깅ㆍ사이클 및 투기종목에 참가하는 1,238명을 대상으로 설문지를 이용하여 조사하였다. 수집된 자료를 SPSS for Win V10.0 통계패키지를 이용하여 연구 분석한 결과 다음과 같이 나타났다.
첫째, 스포츠용품 브랜드에 대한 이미지는 라피도의 경우 축구ㆍ농구ㆍ배구를 주로 하는 스포츠소비자가 가장 높게 나타났고 프로스펙스와 액티브는 낚시와 등산, 르까프는 조깅ㆍ사이클을 주로 하는 스포츠소비자집단에서 가장 높았다.
그리고 이들 브랜드의 이미지를 형성하는 주된 요인은 가격, 품질, 디자인, 광고 및 판촉활동이었다.
둘째, 참가종목에 따른 스포츠소비자의 스포츠용품 브랜드 이미지와 제품구매의 상관에서 라피도는 낚시와 등산, 프로스펙스는 헬스ㆍ에어로빅 및 투기종목, 액티브는 축구ㆍ농구ㆍ배구 및 조깅ㆍ사이클을 주로 하는 스포츠 소비자 집단에서 높게 나타났고 르까프는 수영, 볼링, 테니스ㆍ배드민턴ㆍ스쿼시를 주로 하는 스포츠 소비자집단이 높았다.
그리고 이들 브랜드의 제품을 구매하는데 있어서 점포의 빈도, 종업원의 고객에 대한 접객태도는 브랜드 이미지의 형성요인과 비교적 상관이 높지 않은 것으로 나타났으며, 각 종목별 스포츠소비자가 가지는 브랜드에 대한 이미지의 정도는 실질적인 제품의 구매에는 유효한 영향력을 미치지 않았다.
본 연구는 스포츠용품 중 국내브랜드에 대한 이미지가 스포츠소비자들이 주로 참가하는 스포츠종목에 따라서 나타나는 차이를 파악하고, 이들 브랜드의 이미지를 형성하는 제 요인들이 제품의 구매에 상호간에 어떠한 영향을 미치는가 분석하여 각 브랜드에서 주된 소비계층은 어떠한 종목에서 형성되는가를 파악한 후 이들 브랜드를 소유한 기업의 브랜드 마케팅전략의 활용방안을 제공하는데 그 목적이 있다.
이러한 목적에 의하여 국내 4개 브랜드를 설정하여 이들 브랜드에 대한 부산시내에 거주하는 고등학생 이상의 성인 남ㆍ녀 중 수영, 헬스ㆍ에어로빅스, 볼링, 테니스ㆍ배드민턴ㆍ스쿼시, 촉구ㆍ농구ㆍ배구, 낚시ㆍ등산, 조깅ㆍ사이클 및 투기종목에 참가하는 1,238명을 대상으로 설문지를 이용하여 조사하였다. 수집된 자료를 SPSS for Win V10.0 통계패키지를 이용하여 연구 분석한 결과 다음과 같이 나타났다.
첫째, 스포츠용품 브랜드에 대한 이미지는 라피도의 경우 축구ㆍ농구ㆍ배구를 주로 하는 스포츠소비자가 가장 높게 나타났고 프로스펙스와 액티브는 낚시와 등산, 르까프는 조깅ㆍ사이클을 주로 하는 스포츠소비자집단에서 가장 높았다.
그리고 이들 브랜드의 이미지를 형성하는 주된 요인은 가격, 품질, 디자인, 광고 및 판촉활동이었다.
둘째, 참가종목에 따른 스포츠소비자의 스포츠용품 브랜드 이미지와 제품구매의 상관에서 라피도는 낚시와 등산, 프로스펙스는 헬스ㆍ에어로빅 및 투기종목, 액티브는 축구ㆍ농구ㆍ배구 및 조깅ㆍ사이클을 주로 하는 스포츠 소비자 집단에서 높게 나타났고 르까프는 수영, 볼링, 테니스ㆍ배드민턴ㆍ스쿼시를 주로 하는 스포츠 소비자집단이 높았다.
그리고 이들 브랜드의 제품을 구매하는데 있어서 점포의 빈도, 종업원의 고객에 대한 접객태도는 브랜드 이미지의 형성요인과 비교적 상관이 높지 않은 것으로 나타났으며, 각 종목별 스포츠소비자가 가지는 브랜드에 대한 이미지의 정도는 실질적인 제품의 구매에는 유효한 영향력을 미치지 않았다.
The purpose of this study was to analyse the differences on the brand image of domestic sports products and the levels of reciprocal action on the purchase of sports products to sports consumers and to offer the practical methods of the brand marketing strategy for the enterprises. This subjects rec...
The purpose of this study was to analyse the differences on the brand image of domestic sports products and the levels of reciprocal action on the purchase of sports products to sports consumers and to offer the practical methods of the brand marketing strategy for the enterprises. This subjects recruited for the study were 1,238 male and female high school students and adults living in Busan city who are participating regularly in swimming, health fitness, aerobics, bowling, tennis, badminton, squash, soccer, basketball, volleyball, fishing, mountaineering, jogging, cycling and martial arts, and the data were collected with the questionnaires. The findings of the study are as follows; First, the brand image of the sports goods for RAPIDO was significantly high in the sports consumers participating in soccer, basketball and volleyball, and brand image for PROSPECS and ACTIVE were high in fishing and mountaineering, and Le CAF was high in jogging and cycling, respectively. Second, in the correlation between the brand image of sports goods and purchase of sports products the brand image of sports goods for Le CAF was significantly high in sports consumers who are participating in swimming, bowling, tennis, badminton, and squash, PROSPECS was high in health fitness, aerobics and martial arts, and ACTIVE was high in soccer, basketball, volleyball, jogging and cycling, and RAPIDO was high in fishing and mountaineering. In conclusion, the levels of the brand images of the sports consumer in each sport were not significantly affected to the purchase of the sports products. There fore, it is needed to establish the strategy of the brand marketing which is effective to set up the brand image with sponsorships.
The purpose of this study was to analyse the differences on the brand image of domestic sports products and the levels of reciprocal action on the purchase of sports products to sports consumers and to offer the practical methods of the brand marketing strategy for the enterprises. This subjects recruited for the study were 1,238 male and female high school students and adults living in Busan city who are participating regularly in swimming, health fitness, aerobics, bowling, tennis, badminton, squash, soccer, basketball, volleyball, fishing, mountaineering, jogging, cycling and martial arts, and the data were collected with the questionnaires. The findings of the study are as follows; First, the brand image of the sports goods for RAPIDO was significantly high in the sports consumers participating in soccer, basketball and volleyball, and brand image for PROSPECS and ACTIVE were high in fishing and mountaineering, and Le CAF was high in jogging and cycling, respectively. Second, in the correlation between the brand image of sports goods and purchase of sports products the brand image of sports goods for Le CAF was significantly high in sports consumers who are participating in swimming, bowling, tennis, badminton, and squash, PROSPECS was high in health fitness, aerobics and martial arts, and ACTIVE was high in soccer, basketball, volleyball, jogging and cycling, and RAPIDO was high in fishing and mountaineering. In conclusion, the levels of the brand images of the sports consumer in each sport were not significantly affected to the purchase of the sports products. There fore, it is needed to establish the strategy of the brand marketing which is effective to set up the brand image with sponsorships.
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