대형 할인 매장 스포츠 용품 소비자의 소비 행동과 구매 결정 요인에 관한 연구 A Study on Purchase Decision Factors of Sports Products According to Super Super-Markets Consumption Behaviors Characteristics
본 연구는 대형 할인 매장 스포츠 소비자의 인구통계학적 특성에 따른 구매 용품 종류 및 구매 특성을 파악하고 이에 따른 스포츠 용품 구매 결정 요인의 차이를 규명하여 스포츠 용품 산업 발달에 필요한 실증적 자료를 제공하는데 있다.
본 연구의 대상은 서울, 인천, 수원, 분당, 일산에 위치한 5개 지역의 C 대형 할인 매장 이용자를 모집단으로 설정하고, 임의 표집법을 이용하여 565명의 자료를 수집하였다. 본 연구에 사용된 조사 도구는 Mullin 등(2000)과 박영옥 등 (1998)의 스포츠 산업 분류에 근거하여 스포츠소비자 유형을 분류하고 소비 행동 특성을 조자하였고, 구매 결정 요인은 김수잔 등(2002), 이승철 등(2002)과 이종호ㆍ최종필(2001)의 연구에서 사용된 바 있는 설문지를 토대로 문항을 작성하여 사용하였다. 설문지는 자기평가 기입법으로 작성하였고, 자료 처리는 Windows용 SPSS 10.07 Version을 이용하여 신뢰도 분석, 요인 분석, 교차 분석, 일원변량 분석을 실시하였다. 이와 같은 자료 분석의 방법과 절차를 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 대형 할인 매장 스포츠 용품 소비자의 인구통계학적 특성에 따른 소비 행동에는 차이가 있었다.
스포츠 참여 형태에 띠라 살펴보면, 관람 참여자가 성별, 연령별, 직업별, 소득 수준별 분류에서 직접 참여자보다 많은 수를 나타냈다. 스포츠 용품의 구매 종류는 성별, 연령별, 학력 수준별, 직업별, 가계 소득별 분류에서 대형 할인 매장 소비자들은 신발을 가장 많이 구매하는 것으로 나타났다. 스포츠 용품 구매 시 고려 사항은 성별, 연령별, 학력 수준별, 직업별, 가계 소득별 분류에서 대형 할인 매장 소비자들은 제품의 질을 가장 우선적으로 고려하는 것으로 나타났다.
둘째, 대형 할인 매장 스포츠 용품 소비자의 소비 행동 특성에 따른 구매 결정 요인에는 차이가 있다.
스포츠 참여 형태에 따른 분류에서 구매 편의성 요인에서, 스포츠 용품 구매 종류에 따른 분류에서는 구매 편의성 요인과 상품의 전문성 요인에서, 구매 시 고려 사항에 따른 분류에서는 상표 의존성 요인, 구매 편의성 요인, 상품의 전문성 요인에서 통계적으로 유의미한 차이를 나타냈다.
본 연구는 대형 할인 매장 스포츠 소비자의 인구통계학적 특성에 따른 구매 용품 종류 및 구매 특성을 파악하고 이에 따른 스포츠 용품 구매 결정 요인의 차이를 규명하여 스포츠 용품 산업 발달에 필요한 실증적 자료를 제공하는데 있다.
본 연구의 대상은 서울, 인천, 수원, 분당, 일산에 위치한 5개 지역의 C 대형 할인 매장 이용자를 모집단으로 설정하고, 임의 표집법을 이용하여 565명의 자료를 수집하였다. 본 연구에 사용된 조사 도구는 Mullin 등(2000)과 박영옥 등 (1998)의 스포츠 산업 분류에 근거하여 스포츠소비자 유형을 분류하고 소비 행동 특성을 조자하였고, 구매 결정 요인은 김수잔 등(2002), 이승철 등(2002)과 이종호ㆍ최종필(2001)의 연구에서 사용된 바 있는 설문지를 토대로 문항을 작성하여 사용하였다. 설문지는 자기평가 기입법으로 작성하였고, 자료 처리는 Windows용 SPSS 10.07 Version을 이용하여 신뢰도 분석, 요인 분석, 교차 분석, 일원변량 분석을 실시하였다. 이와 같은 자료 분석의 방법과 절차를 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다.
첫째, 대형 할인 매장 스포츠 용품 소비자의 인구통계학적 특성에 따른 소비 행동에는 차이가 있었다.
스포츠 참여 형태에 띠라 살펴보면, 관람 참여자가 성별, 연령별, 직업별, 소득 수준별 분류에서 직접 참여자보다 많은 수를 나타냈다. 스포츠 용품의 구매 종류는 성별, 연령별, 학력 수준별, 직업별, 가계 소득별 분류에서 대형 할인 매장 소비자들은 신발을 가장 많이 구매하는 것으로 나타났다. 스포츠 용품 구매 시 고려 사항은 성별, 연령별, 학력 수준별, 직업별, 가계 소득별 분류에서 대형 할인 매장 소비자들은 제품의 질을 가장 우선적으로 고려하는 것으로 나타났다.
둘째, 대형 할인 매장 스포츠 용품 소비자의 소비 행동 특성에 따른 구매 결정 요인에는 차이가 있다.
스포츠 참여 형태에 따른 분류에서 구매 편의성 요인에서, 스포츠 용품 구매 종류에 따른 분류에서는 구매 편의성 요인과 상품의 전문성 요인에서, 구매 시 고려 사항에 따른 분류에서는 상표 의존성 요인, 구매 편의성 요인, 상품의 전문성 요인에서 통계적으로 유의미한 차이를 나타냈다.
The purpose of this study was to offer empirical datum for sports products industry development by construing of consumers" behaviors characteristics of sports products and identifying the difference of purchase decision factors of sports products according to consumers" behaviors characteristics th...
The purpose of this study was to offer empirical datum for sports products industry development by construing of consumers" behaviors characteristics of sports products and identifying the difference of purchase decision factors of sports products according to consumers" behaviors characteristics through the analysis of purchase decision factors of sports products according to consumers" behaviors characteristics. The entire population of pollee in this research was consumers of C super super-markets in Seoul. In-chon, Su-won, Bun-dang and Il-san. The datum of 565 persons were collected by convenience sampling method. For examination of this study, consumers" behaviors characteristics based on sports industry classification of Mullin(2000) and Park, Young Ok(1998) were examined for the factors of purchase decision, This study was adapted and utilized the survey used by Kim, Su San(2002), Lee, Seng Chul(2002) and Lee Jong Ho(2001). The survey was worked out using self-administration method. Using SPSS 10.07 version for windows as materials management, This study was executed reliability analysis, factor analysis, cross-tab analysis and one-way ANOVA. The conclusion is as following; First, there is difference in consumers" behaviors according to demographic characteristics of sports products consumers. According to sports participation conformation, there were more participators who sport directly than audience participators in the classification of sex, age, job and income. The consumers of big discount markets purchased shoes the most in the classification of sex, age, school. year, job and income. The consumers of big discount markets considered the quality of products the most in the classification of sex, age, school year, job and income. Resent corroborated data about how the ski manias" experience reveals on the flow and the grounded theory approach. To explain more exactly, the study adopted both of the quantitative and qualitative methods. Second, there is difference in purchase decision factors of sports products according to behaviors characteristics of sports products consumers. In the classification according to sports participation conformation, the factors of sports products purchase decision showed meaningful difference statistically in the factor of purchase convenience. In the classification according to sports products purchase kinds, it showed difference in the factor of purchase convenience and product specialty. In the classification according to purchase consideration, it showed difference in the factor of brand name dependency, purchase convenience and products specialty.
The purpose of this study was to offer empirical datum for sports products industry development by construing of consumers" behaviors characteristics of sports products and identifying the difference of purchase decision factors of sports products according to consumers" behaviors characteristics through the analysis of purchase decision factors of sports products according to consumers" behaviors characteristics. The entire population of pollee in this research was consumers of C super super-markets in Seoul. In-chon, Su-won, Bun-dang and Il-san. The datum of 565 persons were collected by convenience sampling method. For examination of this study, consumers" behaviors characteristics based on sports industry classification of Mullin(2000) and Park, Young Ok(1998) were examined for the factors of purchase decision, This study was adapted and utilized the survey used by Kim, Su San(2002), Lee, Seng Chul(2002) and Lee Jong Ho(2001). The survey was worked out using self-administration method. Using SPSS 10.07 version for windows as materials management, This study was executed reliability analysis, factor analysis, cross-tab analysis and one-way ANOVA. The conclusion is as following; First, there is difference in consumers" behaviors according to demographic characteristics of sports products consumers. According to sports participation conformation, there were more participators who sport directly than audience participators in the classification of sex, age, job and income. The consumers of big discount markets purchased shoes the most in the classification of sex, age, school. year, job and income. The consumers of big discount markets considered the quality of products the most in the classification of sex, age, school year, job and income. Resent corroborated data about how the ski manias" experience reveals on the flow and the grounded theory approach. To explain more exactly, the study adopted both of the quantitative and qualitative methods. Second, there is difference in purchase decision factors of sports products according to behaviors characteristics of sports products consumers. In the classification according to sports participation conformation, the factors of sports products purchase decision showed meaningful difference statistically in the factor of purchase convenience. In the classification according to sports products purchase kinds, it showed difference in the factor of purchase convenience and product specialty. In the classification according to purchase consideration, it showed difference in the factor of brand name dependency, purchase convenience and products specialty.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.