[국내논문]개별 여행객들의(F.I.T.) 관광지 선택속성, 관광제약, 선호관광활동에 관한 실증적 연구 An Empirical Study on Preference Tour Activities, Tour Constraints, Destination Selection Attribute of F. I. T. Tourist
본 연구의 목적은 변화되고 있는 개별 여행객의 관광욕구에 적합한 관광지 선택속성과 관광제약, 선호관광활동의 측정변인에 대한 이론적 고찰을 통해 측정된 개별 여행객의 관광지 선택속성과 관광제약, 선호관광활동 간의 미치는 유의적인 인과관계를 검증하고자 한다.
본 연구의 자료분석을 위하여 개별 여행객 250명을 대상으로 설문조사를 실시하여 최종 207명의 분석을 토대로 다음과 같은 연구결과를 도출하였다.
첫째, 관련 선행연구 고찰을 통해 관광지 선택속성 13개. 관광제약 4개, 선호관광활동 8개 변인을 도출하여 이론적인 측정개발을 구체화하였다. 둘째, 관광지 선택속성과 관광제약 변인에 관한 영향관계 고찰에서는 환경적인 매력요인과 비용가치 요인이 정(+)의 영향력을 보였다. 셋째, 관광지 선택속성과 선호관광활동 변인과의 영향관계 고찰에서는 환경적인 매력요인과 적극적 관광활동요인과 자연지향적 관광활동에서 정(+)의 영향력을 보였으며, 비용가치요인와 부수적인 요인은 야외체험 관광활동요인에서 정(+)의 영향력을 보였다. 셋째, 관광제약과 선호관광활동 변인과의 영향관계 고찰에서는 야외체험 관광활동요인에서 정(+)의 영향력을 보였다.
따라서 본 연구의 결과에서 얻어진 각 변인들 간의 유의적인 인과관계에서 가장 영향을 미치는 변인을 규명한 기초자료를 토대로 여행상품 마케터나 정책 대안자들은 이에 대한 실무적인 자료로 활용할 수 있다.
본 연구의 목적은 변화되고 있는 개별 여행객의 관광욕구에 적합한 관광지 선택속성과 관광제약, 선호관광활동의 측정변인에 대한 이론적 고찰을 통해 측정된 개별 여행객의 관광지 선택속성과 관광제약, 선호관광활동 간의 미치는 유의적인 인과관계를 검증하고자 한다.
본 연구의 자료분석을 위하여 개별 여행객 250명을 대상으로 설문조사를 실시하여 최종 207명의 분석을 토대로 다음과 같은 연구결과를 도출하였다.
첫째, 관련 선행연구 고찰을 통해 관광지 선택속성 13개. 관광제약 4개, 선호관광활동 8개 변인을 도출하여 이론적인 측정개발을 구체화하였다. 둘째, 관광지 선택속성과 관광제약 변인에 관한 영향관계 고찰에서는 환경적인 매력요인과 비용가치 요인이 정(+)의 영향력을 보였다. 셋째, 관광지 선택속성과 선호관광활동 변인과의 영향관계 고찰에서는 환경적인 매력요인과 적극적 관광활동요인과 자연지향적 관광활동에서 정(+)의 영향력을 보였으며, 비용가치요인와 부수적인 요인은 야외체험 관광활동요인에서 정(+)의 영향력을 보였다. 셋째, 관광제약과 선호관광활동 변인과의 영향관계 고찰에서는 야외체험 관광활동요인에서 정(+)의 영향력을 보였다.
따라서 본 연구의 결과에서 얻어진 각 변인들 간의 유의적인 인과관계에서 가장 영향을 미치는 변인을 규명한 기초자료를 토대로 여행상품 마케터나 정책 대안자들은 이에 대한 실무적인 자료로 활용할 수 있다.
The purpose of this research is to perform a theoretical examination on variables for measuring of properties in destination selection attribute enough to fulfill individual tourist’s desire for tour, variables for measuring of constraints in tour, and variables for measuring preference tour activit...
The purpose of this research is to perform a theoretical examination on variables for measuring of properties in destination selection attribute enough to fulfill individual tourist’s desire for tour, variables for measuring of constraints in tour, and variables for measuring preference tour activities, and to verify influences of a significant causal relationship between properties in destination selection attribute suitable enough to fulfill F.I.T. tourist’s desire for tour, constraints in tour, and preference tour activities. To analyze the data of this research, 250 individual tourists were selected as the subjects and a survey was conducted. By analyzing the final 207 subjects, the following research results were deducted. Initially, through examining the relevant precedent researches, 13, 4 and 8 variables were respectively deducted from properties in destination selection attribute, constraints in tour, and preference tour activities. Through such deduction, a development of theoretical measuring was actualized. Secondly, factors of environmental attraction and cost value indicated positive influence by examining the impact relation regarding variables for properties in selecting tourist sites, and for limitations in tour. Thirdly, from examining the impact relation between variables for properties in destination selection attribute, and for preference tour activities, factors of environmental attraction, active touring activities, and naturally-oriented touring activities indicated positive influence, and factors of cost value and others indicated positive influence in the factor of outdoor-experience-based touring activities. Thirdly, from examining impact relation between variables for limitations in tour, and for preferred touring activities, the factor of outdoor-experience-based touring activity indicated positive influence. Accordingly, on the basis of basic data inquiring into the variables having the greatest influence on significant causal relationship between variables achieved from the result of this research, such information can be used by the travel product marketers or those establishing policy alternatives as the working-level data
The purpose of this research is to perform a theoretical examination on variables for measuring of properties in destination selection attribute enough to fulfill individual tourist’s desire for tour, variables for measuring of constraints in tour, and variables for measuring preference tour activities, and to verify influences of a significant causal relationship between properties in destination selection attribute suitable enough to fulfill F.I.T. tourist’s desire for tour, constraints in tour, and preference tour activities. To analyze the data of this research, 250 individual tourists were selected as the subjects and a survey was conducted. By analyzing the final 207 subjects, the following research results were deducted. Initially, through examining the relevant precedent researches, 13, 4 and 8 variables were respectively deducted from properties in destination selection attribute, constraints in tour, and preference tour activities. Through such deduction, a development of theoretical measuring was actualized. Secondly, factors of environmental attraction and cost value indicated positive influence by examining the impact relation regarding variables for properties in selecting tourist sites, and for limitations in tour. Thirdly, from examining the impact relation between variables for properties in destination selection attribute, and for preference tour activities, factors of environmental attraction, active touring activities, and naturally-oriented touring activities indicated positive influence, and factors of cost value and others indicated positive influence in the factor of outdoor-experience-based touring activities. Thirdly, from examining impact relation between variables for limitations in tour, and for preferred touring activities, the factor of outdoor-experience-based touring activity indicated positive influence. Accordingly, on the basis of basic data inquiring into the variables having the greatest influence on significant causal relationship between variables achieved from the result of this research, such information can be used by the travel product marketers or those establishing policy alternatives as the working-level data
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.