본 연구는 르네상스 시기에 제작된 문학 작품 『힙네로토마키아 폴리필리』가 16세기와 17세기 이탈리아와 프랑스의 정원 조영에 미친 영향을 살펴봄을 목적으로 한다. 『힙네로토마키아 폴리필리』는 건축부터 고대 유적, 동식물학, 정원 등 당대의 지식을 총망라하여 교양과 고전문화에 대한 소양을 갖춘 엘리트층 사이에서 큰 인기를 얻었고, 이는 고대를 재발견하고 이를 새롭게 한다는 르네상스의 시대정신을 반영한다. 아울러 자연에 대한 새로운 인식을 엿볼 수 있는 작품 속에 묘사된 정원과 삽화는 이후 실제의 정원에 영향을 미친다. 본 연구에서는 소설의 줄거리에 따라 이를 문학 작품 속에 나타난 모티브가 실제 정원의 나타난 경우, 소설의 내러티브 자체가 정원 공간의 의미를 규정하는 경우, 공간의 전개와 구상에 반영된 경우로 나누어 살펴보았다.
『힙네로토마키아 폴리필리』에 나타난 모티브가 실제 정원 조성에 나타난 경우에서는 우선 소설의 도입부의 ‘어두운 숲’의 모티브와 르네상스 정원의 총림의 관계와 그 의미를 살펴보았다. 이어 르네상스 정원에서 다양한 방식으로 사용된 물의 양상과 상징, 고대 유적과 다양한 조각물이 르네상스 정원의 중요한 요소인 각종 조형물과 건축물의 도상에 큰 영향을 주었음을 보았다. 『힙네로토마키아 폴리필리』에서는 사랑의 여신 비너스의 섬인 키테라가 처음으로 문헌상에 등장했고, 가장 이상적인 정원의 모습으로 묘사되었다. 여기에 나타난 풍부한 모티브는 새로운 영감을 찾던 이탈리아 르네상스 정원에 적합했고, 작품 내의 도상적 의미보다는 형태가 더 중시되는 경향을 보였다.
폴리필로가 사랑하는 님프 폴리아를 찾아다니는 사랑의 여정을 다룬 『힙네로토마키아 폴리필리』의 내러티브 자체가 정원 공간을 규정하기도 하여, ‘사랑의 순례’나 ‘아도니스의 무덤’을 주제로 한 정원이 16세기 말 프랑스에서 조성되기도 한다. 『힙네로토마키아 폴리필리』의 전체 구조는 무서움의 장소와 즐거움의 장소가 교차되어 나타나는 구성을 보이는데, 이는 르네상스 정원의 전체와 세부 공간 구성 방식에 영향을 미쳤다. 또한 각 공간의 엄격한 비례와 기하학적 구성 묘사에는 르네상스적 이상공간관이 반영되어 있다.
정원은 자연에 대한 당대의 지식이 총망라된 곳이고, 르네상스 이래 『힙네로토 마키아 폴리필리』에 묘사된 정원은 새로운 정원에 영감을 주었을 뿐 아니라 이상적 정원의 문헌적 전거를 마련하였다. 당대인들의 자연에 대한 태도와 고대 건축에 대한 열정, 그리고 이에 기초한 새로운 양식의 창조는 『힙네로토마키아 폴리필리』에 집약적으로 나타났고, 여기에 묘사된 다양한 경관과 이상적인 정원을 묘사한 텍스트와 삽화는 새로운 감성을 확립하는데 기여했다.
본 연구는 르네상스 시기에 제작된 문학 작품 『힙네로토마키아 폴리필리』가 16세기와 17세기 이탈리아와 프랑스의 정원 조영에 미친 영향을 살펴봄을 목적으로 한다. 『힙네로토마키아 폴리필리』는 건축부터 고대 유적, 동식물학, 정원 등 당대의 지식을 총망라하여 교양과 고전문화에 대한 소양을 갖춘 엘리트층 사이에서 큰 인기를 얻었고, 이는 고대를 재발견하고 이를 새롭게 한다는 르네상스의 시대정신을 반영한다. 아울러 자연에 대한 새로운 인식을 엿볼 수 있는 작품 속에 묘사된 정원과 삽화는 이후 실제의 정원에 영향을 미친다. 본 연구에서는 소설의 줄거리에 따라 이를 문학 작품 속에 나타난 모티브가 실제 정원의 나타난 경우, 소설의 내러티브 자체가 정원 공간의 의미를 규정하는 경우, 공간의 전개와 구상에 반영된 경우로 나누어 살펴보았다.
『힙네로토마키아 폴리필리』에 나타난 모티브가 실제 정원 조성에 나타난 경우에서는 우선 소설의 도입부의 ‘어두운 숲’의 모티브와 르네상스 정원의 총림의 관계와 그 의미를 살펴보았다. 이어 르네상스 정원에서 다양한 방식으로 사용된 물의 양상과 상징, 고대 유적과 다양한 조각물이 르네상스 정원의 중요한 요소인 각종 조형물과 건축물의 도상에 큰 영향을 주었음을 보았다. 『힙네로토마키아 폴리필리』에서는 사랑의 여신 비너스의 섬인 키테라가 처음으로 문헌상에 등장했고, 가장 이상적인 정원의 모습으로 묘사되었다. 여기에 나타난 풍부한 모티브는 새로운 영감을 찾던 이탈리아 르네상스 정원에 적합했고, 작품 내의 도상적 의미보다는 형태가 더 중시되는 경향을 보였다.
폴리필로가 사랑하는 님프 폴리아를 찾아다니는 사랑의 여정을 다룬 『힙네로토마키아 폴리필리』의 내러티브 자체가 정원 공간을 규정하기도 하여, ‘사랑의 순례’나 ‘아도니스의 무덤’을 주제로 한 정원이 16세기 말 프랑스에서 조성되기도 한다. 『힙네로토마키아 폴리필리』의 전체 구조는 무서움의 장소와 즐거움의 장소가 교차되어 나타나는 구성을 보이는데, 이는 르네상스 정원의 전체와 세부 공간 구성 방식에 영향을 미쳤다. 또한 각 공간의 엄격한 비례와 기하학적 구성 묘사에는 르네상스적 이상공간관이 반영되어 있다.
정원은 자연에 대한 당대의 지식이 총망라된 곳이고, 르네상스 이래 『힙네로토 마키아 폴리필리』에 묘사된 정원은 새로운 정원에 영감을 주었을 뿐 아니라 이상적 정원의 문헌적 전거를 마련하였다. 당대인들의 자연에 대한 태도와 고대 건축에 대한 열정, 그리고 이에 기초한 새로운 양식의 창조는 『힙네로토마키아 폴리필리』에 집약적으로 나타났고, 여기에 묘사된 다양한 경관과 이상적인 정원을 묘사한 텍스트와 삽화는 새로운 감성을 확립하는데 기여했다.
This paper explores the influences of the Hypnerotomachia Poliphili on the garden art in the 16th and 17th century Italy and France. This work of literature, whose interest ranges from architecture, ancient ruins, fauna and flora to gardens, was then highly accepted by the elite humanist classes. An...
This paper explores the influences of the Hypnerotomachia Poliphili on the garden art in the 16th and 17th century Italy and France. This work of literature, whose interest ranges from architecture, ancient ruins, fauna and flora to gardens, was then highly accepted by the elite humanist classes. And this reflects the zeitgeist of the Renaissance age of rediscovery of classics. Gardens described and illustrated in this book reflect the new vision on nature of that time, and they influenced in garden makings since then. Motifs, narrative, and development and structure of the Hypnerotomachia Poliphili and its reflection in the gardens are studied. In the survey of motifs, ‘silva obscura’ in the beginning of the Hypnerotomachia Poliphili and ‘bosco’ of the Renaissance garden is reviewed in terms of relation and meaning. Various usage and symbolic meaning of water, significant influence of ancient ruins and sculpture on the iconography of garden elements in the Renaissance period can be found. It is noteworthy that the Island of Cythera, where Venus resides, is mentioned for the first time and described as an ideal garden. Garden makers of the Italian Renaissance, who were seeking new inspiration, welcomed abundant motifs described in the Hypnerotomachia Poliphili and concerned outward forms rather than iconographic context. Narrative, which covers the pursuit of love of Poliphilo, itself defines the spatial aspects of the gardens. Gardens, which deals ‘the pilgrimage of love’ or ‘tomb of Adonis’ was made in the late 16th century France, for example. Entire structure of the Hypnerotomachia Poliphili shows the juxtaposition of locus horribilis and locus amoenus, and this influences the spatial structure of the Renaissance garden in general as well as in detail. Furthermore, the description of rigid proportion and its geometric structure of each space reflects the vision of ideal place of the Renaissance period. Gardens mirror the vision and knowledge on nature of a period, and gardens in the Hypnerotomachia Poliphili inspire and build a literal foundation of a new ideal garden. Vision on nature, passion for classical architecture, as well as the creation of a new style based on it are summed up in the Hypnerotomachia Poliphili. Various landscapes and ideal gardens described and illustrated in the Hypnerotomachia Poliphili made great contributions in the history of gardens.
This paper explores the influences of the Hypnerotomachia Poliphili on the garden art in the 16th and 17th century Italy and France. This work of literature, whose interest ranges from architecture, ancient ruins, fauna and flora to gardens, was then highly accepted by the elite humanist classes. And this reflects the zeitgeist of the Renaissance age of rediscovery of classics. Gardens described and illustrated in this book reflect the new vision on nature of that time, and they influenced in garden makings since then. Motifs, narrative, and development and structure of the Hypnerotomachia Poliphili and its reflection in the gardens are studied. In the survey of motifs, ‘silva obscura’ in the beginning of the Hypnerotomachia Poliphili and ‘bosco’ of the Renaissance garden is reviewed in terms of relation and meaning. Various usage and symbolic meaning of water, significant influence of ancient ruins and sculpture on the iconography of garden elements in the Renaissance period can be found. It is noteworthy that the Island of Cythera, where Venus resides, is mentioned for the first time and described as an ideal garden. Garden makers of the Italian Renaissance, who were seeking new inspiration, welcomed abundant motifs described in the Hypnerotomachia Poliphili and concerned outward forms rather than iconographic context. Narrative, which covers the pursuit of love of Poliphilo, itself defines the spatial aspects of the gardens. Gardens, which deals ‘the pilgrimage of love’ or ‘tomb of Adonis’ was made in the late 16th century France, for example. Entire structure of the Hypnerotomachia Poliphili shows the juxtaposition of locus horribilis and locus amoenus, and this influences the spatial structure of the Renaissance garden in general as well as in detail. Furthermore, the description of rigid proportion and its geometric structure of each space reflects the vision of ideal place of the Renaissance period. Gardens mirror the vision and knowledge on nature of a period, and gardens in the Hypnerotomachia Poliphili inspire and build a literal foundation of a new ideal garden. Vision on nature, passion for classical architecture, as well as the creation of a new style based on it are summed up in the Hypnerotomachia Poliphili. Various landscapes and ideal gardens described and illustrated in the Hypnerotomachia Poliphili made great contributions in the history of gardens.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.