장애학생 고등교육을 위한 e-러닝 프로그램 개발 연구 - 수학 미적분학을 중심으로 e-Learning Program Development for Students with Disabilities in Higher Education- Focusing on the Calculus -원문보기
본 연구에서는 장애학생 고등교육 환경에서 수학 영역을 중심으로 e-러닝 프로그램을 개발하고 사용성 평가를 실시하여, e-러닝 프로그램 개발의 실제적인 고려사항과 장애학생 평가를 통한 개발 전략의 개선점이 무엇인지를 탐색하고자 하였다. 이에 문헌연구를 통해 장애학생 대상의 e-러닝 설계 전략을 도출하고 수학 미적분학 내용에서 필요한 자료제시 전략을 실제로 구현하여 e-러닝 강좌를 개발하였다. 개발된 프로그램에 대해서는 5명의 장애학생들이 프로그램 구성과 인터페이스 등에 대해 사용성 평가를 실시하였다. 연구 결과, 수식을 디지털화하여 제시하는 특수 언어의 사용, 수식과 그래프의 대체텍스트 제공, 다양한 확대 및 설정 변경 기능, 동기화된 자막 제공, 중요 정보의 시각적 강조와 조작이 용이한 메뉴 크기 등이 실제적 고려사항으로 나타났다. 장애학생의 사용성 평가 결과, 수식과 그래프의 간결한 제시, 다양한 학습자 조절 기능 제공, 음성정보와 자막의 원활한 연동, 대체텍스트 제공의 보완, 단순한 화면 구성 등이 개선점으로 제시되었다.
본 연구에서는 장애학생 고등교육 환경에서 수학 영역을 중심으로 e-러닝 프로그램을 개발하고 사용성 평가를 실시하여, e-러닝 프로그램 개발의 실제적인 고려사항과 장애학생 평가를 통한 개발 전략의 개선점이 무엇인지를 탐색하고자 하였다. 이에 문헌연구를 통해 장애학생 대상의 e-러닝 설계 전략을 도출하고 수학 미적분학 내용에서 필요한 자료제시 전략을 실제로 구현하여 e-러닝 강좌를 개발하였다. 개발된 프로그램에 대해서는 5명의 장애학생들이 프로그램 구성과 인터페이스 등에 대해 사용성 평가를 실시하였다. 연구 결과, 수식을 디지털화하여 제시하는 특수 언어의 사용, 수식과 그래프의 대체텍스트 제공, 다양한 확대 및 설정 변경 기능, 동기화된 자막 제공, 중요 정보의 시각적 강조와 조작이 용이한 메뉴 크기 등이 실제적 고려사항으로 나타났다. 장애학생의 사용성 평가 결과, 수식과 그래프의 간결한 제시, 다양한 학습자 조절 기능 제공, 음성정보와 자막의 원활한 연동, 대체텍스트 제공의 보완, 단순한 화면 구성 등이 개선점으로 제시되었다.
The purpose of the study is to develop and evaluate an e-learning program for college students with disabilities in the math area. An e-learning module of teaching calculus was developed according to design strategies for students with disabilities. Then, five college students with disabilities (vis...
The purpose of the study is to develop and evaluate an e-learning program for college students with disabilities in the math area. An e-learning module of teaching calculus was developed according to design strategies for students with disabilities. Then, five college students with disabilities (vision, hearing, and mobility disability) evaluated the usability of the e-learning program. The e-learning contents were consisted of learning materials in a variety of formulation, graph, and media to support students with disabilities. The results of the study showed that the practical strategies of e-learning development are digitalizing formulas using MathML, providing alternative text, controling various functions, synchronized captions, and usable interfaces. Additionally, through the results of usability testing a number of solutions to improve the e-learning program were suggested as follows: concisely representing of formulation and graph, multiple controls of size and pace, smooth linkage between voice and captions, alt-text descriptions of most image files, and simple user interface design.
The purpose of the study is to develop and evaluate an e-learning program for college students with disabilities in the math area. An e-learning module of teaching calculus was developed according to design strategies for students with disabilities. Then, five college students with disabilities (vision, hearing, and mobility disability) evaluated the usability of the e-learning program. The e-learning contents were consisted of learning materials in a variety of formulation, graph, and media to support students with disabilities. The results of the study showed that the practical strategies of e-learning development are digitalizing formulas using MathML, providing alternative text, controling various functions, synchronized captions, and usable interfaces. Additionally, through the results of usability testing a number of solutions to improve the e-learning program were suggested as follows: concisely representing of formulation and graph, multiple controls of size and pace, smooth linkage between voice and captions, alt-text descriptions of most image files, and simple user interface design.
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