장애 영유아를 위한 교사와 관련서비스 전문가 간의 협력적 팀 접근 중재 연구 고찰 A Review on Research regarding Collaborative Team Approach Intervention for the Young Children with Disabilities
표윤희. 장애 영유아를 위한 교사와 관련서비스 전문가 간의 협력적 팀 접근 중재 연구 고찰. 『특수교육』, 2011, 제10권, 제3호, 55-77. 본 연구에서는 교사와 관련서비스 전문가 간의 장애 영유아를 위한 협력적 팀 접근 중재를 실시한 연구에 대하여 고찰하였다. 국내외 주요저널에서 실험 연구 21편을 선정하여 발표연도, 연구대상, 중재환경, 연구방법, 종속변인의 범주별로 분석 및 정리하였다. 특수교육 관련서비스 유형, 협력관련자의 구성, 협력 절차, 협력 요소 및 중재 내용 중심으로 협력적 팀 접근 중재 핵심요소를 분석하였다. 중재환경에서는 통합 상황에서 대부분의 중재 (15편, 71.4%)가 이루어졌으며, 연구방법에서는 집단실험 연구가 9편(47.4%)으로 가장 많았고, 단 일대상연구 5편(23.8%), 사례연구는 7편(33.3%)이었다. 특수교육 관련서비스 유형에서는 언어치료가 제공된 논문이 13편(61.9%)으로 가장 많았고, 협력 관련자의 구성을 살펴보면, 일반교사, 특수교사, 언어치료사가 협력한 연구가 각각 15편(71.4%)으로 나타났다. 협력 절차에서는 전체적인 과정에서의 협력적 중재를 실행한 연구(11편, 52.4%)가 가장 많았고, 협력요소 및 중재내용으로는 협력적 교실중심 언어중재와 행동중재 프로그램을 실시한 연구가 총 11편(52.4%)으로 주를 이루었다. 결론적으로 장애 영유아의 교육 및 관련서비스 제공을 위한 협력적 팀 접근 중재연구는 장애 영유아의 언어 및 의사소통, 운동능력, 긍정적 행동의 향상에 효과적이었고, 문제행동 감소, 상호작용 및 참여수준에서 긍정적인 변화를 보였음을 알 수 있었다. 본 연구 결과를 중심으로 장애 영유아를 위한 효과적인 협력적 팀 접근 중재의 활성화 방안에 대하여 논의하였다.
표윤희. 장애 영유아를 위한 교사와 관련서비스 전문가 간의 협력적 팀 접근 중재 연구 고찰. 『특수교육』, 2011, 제10권, 제3호, 55-77. 본 연구에서는 교사와 관련서비스 전문가 간의 장애 영유아를 위한 협력적 팀 접근 중재를 실시한 연구에 대하여 고찰하였다. 국내외 주요저널에서 실험 연구 21편을 선정하여 발표연도, 연구대상, 중재환경, 연구방법, 종속변인의 범주별로 분석 및 정리하였다. 특수교육 관련서비스 유형, 협력관련자의 구성, 협력 절차, 협력 요소 및 중재 내용 중심으로 협력적 팀 접근 중재 핵심요소를 분석하였다. 중재환경에서는 통합 상황에서 대부분의 중재 (15편, 71.4%)가 이루어졌으며, 연구방법에서는 집단실험 연구가 9편(47.4%)으로 가장 많았고, 단 일대상연구 5편(23.8%), 사례연구는 7편(33.3%)이었다. 특수교육 관련서비스 유형에서는 언어치료가 제공된 논문이 13편(61.9%)으로 가장 많았고, 협력 관련자의 구성을 살펴보면, 일반교사, 특수교사, 언어치료사가 협력한 연구가 각각 15편(71.4%)으로 나타났다. 협력 절차에서는 전체적인 과정에서의 협력적 중재를 실행한 연구(11편, 52.4%)가 가장 많았고, 협력요소 및 중재내용으로는 협력적 교실중심 언어중재와 행동중재 프로그램을 실시한 연구가 총 11편(52.4%)으로 주를 이루었다. 결론적으로 장애 영유아의 교육 및 관련서비스 제공을 위한 협력적 팀 접근 중재연구는 장애 영유아의 언어 및 의사소통, 운동능력, 긍정적 행동의 향상에 효과적이었고, 문제행동 감소, 상호작용 및 참여수준에서 긍정적인 변화를 보였음을 알 수 있었다. 본 연구 결과를 중심으로 장애 영유아를 위한 효과적인 협력적 팀 접근 중재의 활성화 방안에 대하여 논의하였다.
Though it is true that attentions have been paid to the special education related services, and that expectation of development of new policies on the special education related services, there is a lack of basic data on providing the effective special education related services. The purpose of this ...
Though it is true that attentions have been paid to the special education related services, and that expectation of development of new policies on the special education related services, there is a lack of basic data on providing the effective special education related services. The purpose of this research was to study the result of implementing collaborative team approach for the young children with disabilities. The research was conducted by selecting 21 experimental cases and by analyzing their staffing, the type of related service, the type of collaboration, experimental methods, intervention environment, intervention methods, results, and experimental trends. In research methods, 5 cases were conducted with single subject research methods, 9 cases used statistics methods while 7 cases used case studies. Subjects were mainly comprised of a various domain of disability(cerebral palsy, down syndrom, language disorder et al.). 4 cases were done during the 90’s while the other 17 cases were done after the year 2000 showing that experiments of collaborative team approach have recently become more prominent. The 21 cases commonly showed that the collaborative team approach intervention was effective in improving the competence of the young children with disabilities. Finally, discussions, implication and future directions of the collaborative team approach intervention were presented. also promotional strategies for collaborative team approach intervention were presented in this research.
Though it is true that attentions have been paid to the special education related services, and that expectation of development of new policies on the special education related services, there is a lack of basic data on providing the effective special education related services. The purpose of this research was to study the result of implementing collaborative team approach for the young children with disabilities. The research was conducted by selecting 21 experimental cases and by analyzing their staffing, the type of related service, the type of collaboration, experimental methods, intervention environment, intervention methods, results, and experimental trends. In research methods, 5 cases were conducted with single subject research methods, 9 cases used statistics methods while 7 cases used case studies. Subjects were mainly comprised of a various domain of disability(cerebral palsy, down syndrom, language disorder et al.). 4 cases were done during the 90’s while the other 17 cases were done after the year 2000 showing that experiments of collaborative team approach have recently become more prominent. The 21 cases commonly showed that the collaborative team approach intervention was effective in improving the competence of the young children with disabilities. Finally, discussions, implication and future directions of the collaborative team approach intervention were presented. also promotional strategies for collaborative team approach intervention were presented in this research.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.