이 글은 현대 사회생물학에서 주장하는 도덕적 관점과 유사한 동양사상 중 순자 인성론의 구조를 통하여 도덕성의 의미를 찾아보고, 그것의 도덕교육적 의미와 한계를 밝히는 것을 목적으로 한다. 사회생물학은 종교와 윤리 등 인간의 모든 사회 행동을 생물학적 현상으로 파악하여 인간 이해의 자연과학적 기초를 마련하였다는 데 의의가 있다. 그리고 인간의 도덕성을 인간의 이기적 속성의 표현으로 본 점에서 맹자보다 오히려 순자에 가깝다고 볼 수 있다. 순자는 인성을 인간의 자연성으로 파악하여, 그것이 악이 되는 까닭은 욕구는 무한한데 재화가 한정되어 있기 때문이고, 인간의 본성은 악하지만 그것은 인위적인 노력을 통해 선이 될 수 있다고 보았다.
‘化性起僞’는 본성을 변화시켜 인위를 일으킨다는 것으로, 타고난 자연적 본성은 인간의 노력을 통해 천지조화에 참여할 수 있다는 의미이다. 순자는 배움과 교육을 통한 인간의 도덕적 노력에 의한 변화를 강조하였다. 유가로서 순자는 경전을 중시하였고, 이를 통한 가르침을 강조하면서도 스승의 가르침이 중요하다고 보았다. 더불어 인간의 본성은 환경의 영향을 크게 받기 때문에 후천적 환경과 노력을 통한 도덕적 변화가 가능하다고 보고 인간의 노력을 강조하였다.
이처럼 순자의 인성론은 인간의 본성을 악으로 보고 그것을 변화시키기 위해 다양한 방법적 모색을 추구하는 데서 도덕교육적 의미를 찾을 수 있지만, 인간의 선험적[선천적] 도덕성과 자발성[자율성]을 부정한다는 데 문제점이 있다. 순자의 인성론이 현장 도덕교육의 현실적 측면에서 설득력이 있다면, 맹자의 인성론은 도덕교육의 이상주의적 측면에서 의의를 찾을 수 있다. 이 둘의 장점을 승화시켜 현실과 이상의 조화를 추구하는 데서 도덕교육적 의미를 찾을 수 있을 것이라 여겨진다.
이 글은 현대 사회생물학에서 주장하는 도덕적 관점과 유사한 동양사상 중 순자 인성론의 구조를 통하여 도덕성의 의미를 찾아보고, 그것의 도덕교육적 의미와 한계를 밝히는 것을 목적으로 한다. 사회생물학은 종교와 윤리 등 인간의 모든 사회 행동을 생물학적 현상으로 파악하여 인간 이해의 자연과학적 기초를 마련하였다는 데 의의가 있다. 그리고 인간의 도덕성을 인간의 이기적 속성의 표현으로 본 점에서 맹자보다 오히려 순자에 가깝다고 볼 수 있다. 순자는 인성을 인간의 자연성으로 파악하여, 그것이 악이 되는 까닭은 욕구는 무한한데 재화가 한정되어 있기 때문이고, 인간의 본성은 악하지만 그것은 인위적인 노력을 통해 선이 될 수 있다고 보았다.
‘化性起僞’는 본성을 변화시켜 인위를 일으킨다는 것으로, 타고난 자연적 본성은 인간의 노력을 통해 천지조화에 참여할 수 있다는 의미이다. 순자는 배움과 교육을 통한 인간의 도덕적 노력에 의한 변화를 강조하였다. 유가로서 순자는 경전을 중시하였고, 이를 통한 가르침을 강조하면서도 스승의 가르침이 중요하다고 보았다. 더불어 인간의 본성은 환경의 영향을 크게 받기 때문에 후천적 환경과 노력을 통한 도덕적 변화가 가능하다고 보고 인간의 노력을 강조하였다.
이처럼 순자의 인성론은 인간의 본성을 악으로 보고 그것을 변화시키기 위해 다양한 방법적 모색을 추구하는 데서 도덕교육적 의미를 찾을 수 있지만, 인간의 선험적[선천적] 도덕성과 자발성[자율성]을 부정한다는 데 문제점이 있다. 순자의 인성론이 현장 도덕교육의 현실적 측면에서 설득력이 있다면, 맹자의 인성론은 도덕교육의 이상주의적 측면에서 의의를 찾을 수 있다. 이 둘의 장점을 승화시켜 현실과 이상의 조화를 추구하는 데서 도덕교육적 의미를 찾을 수 있을 것이라 여겨진다.
The purpose of this study is to know morality by observing the meaning of Xunzi’s human nature theory among the Eastern Philosophy which is similar with philosophic viewpoint from modern sociobiology, and revealing the moral educational significance and limit of these. The sociobiology can be define...
The purpose of this study is to know morality by observing the meaning of Xunzi’s human nature theory among the Eastern Philosophy which is similar with philosophic viewpoint from modern sociobiology, and revealing the moral educational significance and limit of these. The sociobiology can be defined as a ‘biological phenomena’ all human behavior such religion, moral, and so on. Therefore it had influenced in the foundation of natural science for human understanding. It is similar with Xunzi rather than Mencius in seeing mankind’s morality as an exploding of selfish mind. Xunzi understands the human nature by nature disposition. He grasps the human evil resulting from unlimited needs by comparison with limiting goods. From his point of view, human nature is wickedness, but that can be goodness by artificial work. Hwaseonggiwi[化性起僞] means bringing human nature disposition change participating in work of heaven and earth by human effort[能參]. Xunzi’s core idea is the code of ceremonies, in other word Ye[禮]. According to Ye, all humans can be learned and to be moral. As a confucian, Xunzi looks upon the sacred books of Confucianism, besides stress on the teaching of a master. He stresses human effort because of some possible moral changes by the natural, social, and educational environment or acquired effort. It is a meaningful discussion that human innate evil can be changed various means by human search for. But it is an important problem that human self motivation or moral autonomy would be denied. While the educational value of Xunzi’s human nature theory is actual training in the practical education, that of Mencius is ideal training in ideal education. It is necessary to do balance between Xunzi and Mencius’s strengths and weaknesses. In conclusion, the advanced discussion is needed to later in order to realize practical and ideal education.
The purpose of this study is to know morality by observing the meaning of Xunzi’s human nature theory among the Eastern Philosophy which is similar with philosophic viewpoint from modern sociobiology, and revealing the moral educational significance and limit of these. The sociobiology can be defined as a ‘biological phenomena’ all human behavior such religion, moral, and so on. Therefore it had influenced in the foundation of natural science for human understanding. It is similar with Xunzi rather than Mencius in seeing mankind’s morality as an exploding of selfish mind. Xunzi understands the human nature by nature disposition. He grasps the human evil resulting from unlimited needs by comparison with limiting goods. From his point of view, human nature is wickedness, but that can be goodness by artificial work. Hwaseonggiwi[化性起僞] means bringing human nature disposition change participating in work of heaven and earth by human effort[能參]. Xunzi’s core idea is the code of ceremonies, in other word Ye[禮]. According to Ye, all humans can be learned and to be moral. As a confucian, Xunzi looks upon the sacred books of Confucianism, besides stress on the teaching of a master. He stresses human effort because of some possible moral changes by the natural, social, and educational environment or acquired effort. It is a meaningful discussion that human innate evil can be changed various means by human search for. But it is an important problem that human self motivation or moral autonomy would be denied. While the educational value of Xunzi’s human nature theory is actual training in the practical education, that of Mencius is ideal training in ideal education. It is necessary to do balance between Xunzi and Mencius’s strengths and weaknesses. In conclusion, the advanced discussion is needed to later in order to realize practical and ideal education.
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