본 연구의 목적은 초등영어교육에서 문화간 의사소통능력 발달을 위한 문화학습에 관한 연구에 있다. 이를 위하여 초등영어에서의 새로운 개념인 문화간 의사소통능력과 언어학습에서의 문화학습의 개념에 대해 문헌연구를 통하여 자세히 다루었다.
연구의 결과를 정리하면 다음과 같다.
첫째, 문화는 한 집단의 구성원들이 함께 공유한 문화적 산물과 관습에서 출발하여 구성원들 간의 상호작용과 정서적 이해를 포함하는 사고방식이다. 문화간 의사소통능력이란 다양한 문화적 상황에서 다른 문화를 바르게 판단하고 그 문화들 속에서 적절하고 효과적으로 대응하여 대화하고 상호작용하는 능력이다. 이러한 문화적 능력은 부인, 방어, 최소화의 자민족 중심단계와 수용, 적응, 통합의 민족 상태주의 단계로 나누어져 있다. 이 단계는 다른 문화에 대한 경험과 문화의 차이를 인식하는 과정을 통해 문화가 다른 상황에서 적절한 행동의 변화를 보이는 능력으로 발달된다.
둘째, 초등영어에서 이러한 능력을 발달시키기 위한 문화학습은 목표문화인 영미문화에 대한 지식을 포함하여 기술과 태도를 학습할 뿐만 아니라 보편문화의 지식, 기술, 태도를 지도하여 어떤 문화권 사람들과도 상호교류적인 대화를 할 수 있는 능력이 향상되어 가는 과정이다. 국내외적으로 한국인의 교류가 미국 등 영미권 나라만으로 한정되어 있는 것이 아니므로 문화교육에서 영미권 문화를 포함한 보다 폭넓은 문화권의 지식, 기술, 그리고 태도의 문화를 지도하여야 한다. 이를 통하여 세계를 인식하는 능력이 향상되어 어떤 문화권 사람들을 만나도 상호교류 할 수 있는 문화간 의사소통능력이 발달 될 것이다.
본 연구는 의사소통능력의 새로운 관점과 외국어교육에 있어서 문화교육의 위치를 재조명 할 수 있는 이론적 정보를 제공하고자 하였다. 외국어교육에서 언어의 한 요소로 한정되어 있던 문화학습의 역할이 세계를 더 넓게 바라보는 인식으로 확대될 것이고 이를 통하여 학습자들의 문화간 의사소통능력이 발달되어 미래를 이끌어갈 세계인의 소양을 기르는 것에 의의를 찾을 수 있을 것이다.
본 연구의 목적은 초등영어교육에서 문화간 의사소통능력 발달을 위한 문화학습에 관한 연구에 있다. 이를 위하여 초등영어에서의 새로운 개념인 문화간 의사소통능력과 언어학습에서의 문화학습의 개념에 대해 문헌연구를 통하여 자세히 다루었다.
연구의 결과를 정리하면 다음과 같다.
첫째, 문화는 한 집단의 구성원들이 함께 공유한 문화적 산물과 관습에서 출발하여 구성원들 간의 상호작용과 정서적 이해를 포함하는 사고방식이다. 문화간 의사소통능력이란 다양한 문화적 상황에서 다른 문화를 바르게 판단하고 그 문화들 속에서 적절하고 효과적으로 대응하여 대화하고 상호작용하는 능력이다. 이러한 문화적 능력은 부인, 방어, 최소화의 자민족 중심단계와 수용, 적응, 통합의 민족 상태주의 단계로 나누어져 있다. 이 단계는 다른 문화에 대한 경험과 문화의 차이를 인식하는 과정을 통해 문화가 다른 상황에서 적절한 행동의 변화를 보이는 능력으로 발달된다.
둘째, 초등영어에서 이러한 능력을 발달시키기 위한 문화학습은 목표문화인 영미문화에 대한 지식을 포함하여 기술과 태도를 학습할 뿐만 아니라 보편문화의 지식, 기술, 태도를 지도하여 어떤 문화권 사람들과도 상호교류적인 대화를 할 수 있는 능력이 향상되어 가는 과정이다. 국내외적으로 한국인의 교류가 미국 등 영미권 나라만으로 한정되어 있는 것이 아니므로 문화교육에서 영미권 문화를 포함한 보다 폭넓은 문화권의 지식, 기술, 그리고 태도의 문화를 지도하여야 한다. 이를 통하여 세계를 인식하는 능력이 향상되어 어떤 문화권 사람들을 만나도 상호교류 할 수 있는 문화간 의사소통능력이 발달 될 것이다.
본 연구는 의사소통능력의 새로운 관점과 외국어교육에 있어서 문화교육의 위치를 재조명 할 수 있는 이론적 정보를 제공하고자 하였다. 외국어교육에서 언어의 한 요소로 한정되어 있던 문화학습의 역할이 세계를 더 넓게 바라보는 인식으로 확대될 것이고 이를 통하여 학습자들의 문화간 의사소통능력이 발달되어 미래를 이끌어갈 세계인의 소양을 기르는 것에 의의를 찾을 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to examine closely culture learning for developing intercultural communicative competence in elementary English education. In order to do this, intercultural communicative competence, which has not been studied in Korean elementary English education, and the concept of...
The purpose of this study is to examine closely culture learning for developing intercultural communicative competence in elementary English education. In order to do this, intercultural communicative competence, which has not been studied in Korean elementary English education, and the concept of culture learning in language education are thoroughly reviewed through a review of relevant literature. The results of this study are as follows: First, culture is a competence held by a member in society and can be expressed in our lives, as well as influence social interaction in a human society. This starts from shared cultural heritage and customs and evolves to a way of thinking including interaction among members and emotional understandings. Intercultural communicative competence is one way in which we can evaluate different cultures in a variety of cultural situations and can deal, converse, and interact with diverse cultures appropriately. Cultural competence is divided into an ethnographic conditional st age of denial, defense, minimal centeredness of their own culture, adaptation, and integration. This stage can be developed through the awareness of differences amongst cultural experiences and cultural differences leading to competence with which we can behave appropriately in a different cultural context. Second, in order to develop intercultural competence, language teachers need to teach techniques and attitudes of understanding of Western cultures including knowledge about the cultures. We also need to instruct how to develop interactive communicative competence with the target cultures through learning universal cultural knowledge, skills, and attitudes. Finally, we, as language teachers, are required to set up the process of instructing our students to interact with and build cultural awareness of not only American culture but with any different cultural group in the global arena. This study aims at providing theoretical information which can restate perspectives on communicative competence through the placement of culture education within this framework. The role of culture learning, which has been limited to one segment of language learning, can be expanded to broader awareness of the world, Through this process, we can develop communicative competence and find significance in cultivating qualifications of global citizens.
The purpose of this study is to examine closely culture learning for developing intercultural communicative competence in elementary English education. In order to do this, intercultural communicative competence, which has not been studied in Korean elementary English education, and the concept of culture learning in language education are thoroughly reviewed through a review of relevant literature. The results of this study are as follows: First, culture is a competence held by a member in society and can be expressed in our lives, as well as influence social interaction in a human society. This starts from shared cultural heritage and customs and evolves to a way of thinking including interaction among members and emotional understandings. Intercultural communicative competence is one way in which we can evaluate different cultures in a variety of cultural situations and can deal, converse, and interact with diverse cultures appropriately. Cultural competence is divided into an ethnographic conditional st age of denial, defense, minimal centeredness of their own culture, adaptation, and integration. This stage can be developed through the awareness of differences amongst cultural experiences and cultural differences leading to competence with which we can behave appropriately in a different cultural context. Second, in order to develop intercultural competence, language teachers need to teach techniques and attitudes of understanding of Western cultures including knowledge about the cultures. We also need to instruct how to develop interactive communicative competence with the target cultures through learning universal cultural knowledge, skills, and attitudes. Finally, we, as language teachers, are required to set up the process of instructing our students to interact with and build cultural awareness of not only American culture but with any different cultural group in the global arena. This study aims at providing theoretical information which can restate perspectives on communicative competence through the placement of culture education within this framework. The role of culture learning, which has been limited to one segment of language learning, can be expanded to broader awareness of the world, Through this process, we can develop communicative competence and find significance in cultivating qualifications of global citizens.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.