이 논문은 2000년대 우리나라 대중가요의 주요 구성부분인 트로트와 대중정서와의 상관성에 대해 실증적으로 연구한 논문이다. 역동적인 역사과정 속에서도 대중음악이 생명력을 계속 유지했던 이유는 대중음악이 제반 역사과정 속에서 대중의 정서를 담고 있었고 이를 구가하고 반영하면서 대중들의 머릿속에 깊이 들어가 있었기 때문이다. 과거에 트로트가 정치적, 이념적 이유로 문제시 되었다고 한다면, 최근에 들어서는 시장의 발전, 매체의 발달, 음악 장르의 다양화 등 경쟁적 요소가 다양해지면서 트로트는 또 한 번 변화해야만 했다.
트로트가 그 시대를 살고 있는 대중들의 정서를 담아낸다는 것은 이론의 여지가 없지만, 구체적으로 대중가요와 대중정서가 어떻게 상호 영향을 주고 있는지에 대해서는 아직까지 실증적인 연구가 매우 드물다. 본 연구에서는 2000년대에 들어서면서 대중가요가 대중정서와 어떤 관계를 맺고 있는지 트로트 음악을 중심으로 밝혀보았다. 한국의 트로트 음악은 1990년대에 이르러 댄스음악을 닮아가며 트로트 리듬이 소실되어 가고 있었다. 이에 따라 트로트 음악은 설 자리를 잃게 되었고 그 생존권마저 위협받게 되었다. 댄스음악의 출현과 함께 트로트음악의 댄스화가 시작된 것이었다.
2000년 이후는 신자유주의의 팽배 속에, 젊은 세대들은 정서적으로 기존의 트로트, 즉 주인공이 현실을 냉철하게 파악하고 욕망을 조절하는 등의 합리적인 태도를 갖추지 못하고 눈물만 흘리는 류의 트로트를 환영하지 않았다. 2000년대에 들어오면서 젊은 세대들이 트로트가수 행렬에 뛰어들면서 그 리듬과 가사 모두 대한민국 남녀노소 할 것 없이 쉽게 접하도록 크게 변화하였다.
트로트와 같은 대중음악의 변화는 단순히 음악 리듬과 가사의 변화뿐만 아니라 그 사회를 살아가고 있는 대중들의 가치관의 변화 또는 생각의 변화와 함께 일어났다. 트로트 음악에 대한 다양한 평가가 등장한 것은 시대의 변화와 함께 그만큼 특정한 공동체의식 보다는 합리적인 개인주의가 지배적인 지위를 얻었기 때문이라고 할 수 있다.
이 논문은 2000년대 우리나라 대중가요의 주요 구성부분인 트로트와 대중정서와의 상관성에 대해 실증적으로 연구한 논문이다. 역동적인 역사과정 속에서도 대중음악이 생명력을 계속 유지했던 이유는 대중음악이 제반 역사과정 속에서 대중의 정서를 담고 있었고 이를 구가하고 반영하면서 대중들의 머릿속에 깊이 들어가 있었기 때문이다. 과거에 트로트가 정치적, 이념적 이유로 문제시 되었다고 한다면, 최근에 들어서는 시장의 발전, 매체의 발달, 음악 장르의 다양화 등 경쟁적 요소가 다양해지면서 트로트는 또 한 번 변화해야만 했다.
트로트가 그 시대를 살고 있는 대중들의 정서를 담아낸다는 것은 이론의 여지가 없지만, 구체적으로 대중가요와 대중정서가 어떻게 상호 영향을 주고 있는지에 대해서는 아직까지 실증적인 연구가 매우 드물다. 본 연구에서는 2000년대에 들어서면서 대중가요가 대중정서와 어떤 관계를 맺고 있는지 트로트 음악을 중심으로 밝혀보았다. 한국의 트로트 음악은 1990년대에 이르러 댄스음악을 닮아가며 트로트 리듬이 소실되어 가고 있었다. 이에 따라 트로트 음악은 설 자리를 잃게 되었고 그 생존권마저 위협받게 되었다. 댄스음악의 출현과 함께 트로트음악의 댄스화가 시작된 것이었다.
2000년 이후는 신자유주의의 팽배 속에, 젊은 세대들은 정서적으로 기존의 트로트, 즉 주인공이 현실을 냉철하게 파악하고 욕망을 조절하는 등의 합리적인 태도를 갖추지 못하고 눈물만 흘리는 류의 트로트를 환영하지 않았다. 2000년대에 들어오면서 젊은 세대들이 트로트가수 행렬에 뛰어들면서 그 리듬과 가사 모두 대한민국 남녀노소 할 것 없이 쉽게 접하도록 크게 변화하였다.
트로트와 같은 대중음악의 변화는 단순히 음악 리듬과 가사의 변화뿐만 아니라 그 사회를 살아가고 있는 대중들의 가치관의 변화 또는 생각의 변화와 함께 일어났다. 트로트 음악에 대한 다양한 평가가 등장한 것은 시대의 변화와 함께 그만큼 특정한 공동체의식 보다는 합리적인 개인주의가 지배적인 지위를 얻었기 때문이라고 할 수 있다.
This study was focused on the "trot" music from 2000 to 2009. The trot music, which was influenced by colonial, national division, Cold War, and neoliberal periods has been highly significant development and the most innovate changes of any popular music genre in Korea. In this study the 86 select...
This study was focused on the "trot" music from 2000 to 2009. The trot music, which was influenced by colonial, national division, Cold War, and neoliberal periods has been highly significant development and the most innovate changes of any popular music genre in Korea. In this study the 86 selected songs from the trot genre were analysed as the rhythms and lyrics then researched the correlations between popular music and popular sentiment. The popular sentiment appears in Korean popular music as expressions through language and in lyrical forms. Furthermore the emotions of the masses are expressed in the rhythms. The categories for popular sentiment sought in this study are not based on lyrics alone, but on lyrics and rhythm together. Analysis of popular music’s lyrics favored by 2000s audiences showed that "love" "parting" "hope" and "memory" appear as the major expressions of "popular sentiment". Most songs contained "love". The sentiment of "love" is rooted partially by the traditional valuation of "pure love"; but in the more individualistic, liberal social climate of the present day, we can also see straightforward narrations of "love" from a female point of view. The classifications for popular music’s rhythms were identified as "modern" (hyeondaejeok) sentiment (genre) and "traditional" sentiment (genre). Some music continued to be written in the traditional way, but these represented the minority and enjoyed relatively less popularity. On the other hand, "trot" songs with "modern" sentiment revealed new compositional forms, new musical intruments appearing in the rhythmic scores, and more complexity and Westernized elements than traditional rhythms. At the same time, a new trend is now underway as new generation "trot" singers emerge, making the "trot" form one which can be enjoyed and sung by listeners of all ages. Microlevel analysis reveals that when ths Korean audience joins its own sentiments to popular songs, a highly complex operation of various factors take place within the "individual" dimension. The sentimental trajectories of lyrics and rhythms are more heavily influenced by political and economic factors rather than by demographic ones. Demographic characteristics become relatively more important when lyrics and rhythms are viewed as discrete variables.
This study was focused on the "trot" music from 2000 to 2009. The trot music, which was influenced by colonial, national division, Cold War, and neoliberal periods has been highly significant development and the most innovate changes of any popular music genre in Korea. In this study the 86 selected songs from the trot genre were analysed as the rhythms and lyrics then researched the correlations between popular music and popular sentiment. The popular sentiment appears in Korean popular music as expressions through language and in lyrical forms. Furthermore the emotions of the masses are expressed in the rhythms. The categories for popular sentiment sought in this study are not based on lyrics alone, but on lyrics and rhythm together. Analysis of popular music’s lyrics favored by 2000s audiences showed that "love" "parting" "hope" and "memory" appear as the major expressions of "popular sentiment". Most songs contained "love". The sentiment of "love" is rooted partially by the traditional valuation of "pure love"; but in the more individualistic, liberal social climate of the present day, we can also see straightforward narrations of "love" from a female point of view. The classifications for popular music’s rhythms were identified as "modern" (hyeondaejeok) sentiment (genre) and "traditional" sentiment (genre). Some music continued to be written in the traditional way, but these represented the minority and enjoyed relatively less popularity. On the other hand, "trot" songs with "modern" sentiment revealed new compositional forms, new musical intruments appearing in the rhythmic scores, and more complexity and Westernized elements than traditional rhythms. At the same time, a new trend is now underway as new generation "trot" singers emerge, making the "trot" form one which can be enjoyed and sung by listeners of all ages. Microlevel analysis reveals that when ths Korean audience joins its own sentiments to popular songs, a highly complex operation of various factors take place within the "individual" dimension. The sentimental trajectories of lyrics and rhythms are more heavily influenced by political and economic factors rather than by demographic ones. Demographic characteristics become relatively more important when lyrics and rhythms are viewed as discrete variables.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.