[국내논문]30대 여성과 4,50대 중장년 여성의 유방암 검진 의도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구 - 암 예방 커뮤니케이션 채널을 중심으로 Examining factors affecting young and middle age women’s breast cancer screen intention : focusing on cancer communication channel원문보기
본 연구는 효과적인 유방암 커뮤니케이션 전략을 수립하고 궁극적으로 유방암 검진 수검률 증진을 위하여 유방암 검진이 요구되는 30세 이상 60세 미만, 그 중에서 유방암 검진 경험이 없는 여성을 대상으로 유방암 검진 의도에 영향을 주는 요인들을 암 예방 커뮤니케이션 채널을 포함하여 조사하였다. 또한 최근 유방암이 급증하고 있는 30대 젊은 여성과 유방암 주 발생자인 4,50대 중장년 여성 간에 유방암 검진 의도에 영향을 주는 요인 및 암 예방 커뮤니케이션 채널 활용에 차이가 있는지 살펴보았다. 이를 위해 국립암센터가 2009년 8월 우리나라 전체 국민을 대상으로 실시한 건강행동조사에서 수집한 데이터를 자료로 분석하였다. 연구결과 30세 이상 60세 미만 유방암 검진 미수검 여성들 가운데 66%가 여전히 1년 이내에 유방암 검진을 받을 계획이 없었고 자신이 암에 걸릴 가능성을 낮게 지각하였다. 구체적으로 30대 유방암 미수검 여성의 71%가, 4,50대의 59%가 1년 이내에 유방암 검진을 받을 의도가 없었다. 30세 이상 60세 미만 여성을 대상으로 유방암 검진 의도에 영향을 미치는 요인을 살펴본 결과 나이, 교육수준, 암 위험지각 그리고 암검진 효율성이 유의미한 영향을 주었고 미디어와 대인 커뮤니케이션 채널 모두 유방암 검진 의도에 영향을 주지 않았다. 30대와 4,50대 여성을 비교한 결과, 30대는 교육 수준이 높을수록, 자신이 다른 사람들보다 암에 걸릴 가능성이 높다고 생각할수록 유방암 검진을 받을 의도가 있었고 대인채널 가운데에서 친구와의 커뮤니케이션이 의료진과 가족보다 검진의도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 반면 4,50대는 자기효능감이 클수록 그리고 암검진의 효과를 믿을수록 유방암 검진 의도가 있었고 신문이나 잡지를 통해 암정보를 많이 얻을수록 유방암 검진 의도가 있었다. 본 연구의 결과는 유방암 검진 수검률 증가를 위해 유방암 캠페인 개선이 필요하며 특히 젊은 여성과 중장년 여성으로 목표청중을 설정하여 차별화된 유방암 검진 촉진 메시지와 캠페인 채널활용이 필요함을 제시한다.
본 연구는 효과적인 유방암 커뮤니케이션 전략을 수립하고 궁극적으로 유방암 검진 수검률 증진을 위하여 유방암 검진이 요구되는 30세 이상 60세 미만, 그 중에서 유방암 검진 경험이 없는 여성을 대상으로 유방암 검진 의도에 영향을 주는 요인들을 암 예방 커뮤니케이션 채널을 포함하여 조사하였다. 또한 최근 유방암이 급증하고 있는 30대 젊은 여성과 유방암 주 발생자인 4,50대 중장년 여성 간에 유방암 검진 의도에 영향을 주는 요인 및 암 예방 커뮤니케이션 채널 활용에 차이가 있는지 살펴보았다. 이를 위해 국립암센터가 2009년 8월 우리나라 전체 국민을 대상으로 실시한 건강행동조사에서 수집한 데이터를 자료로 분석하였다. 연구결과 30세 이상 60세 미만 유방암 검진 미수검 여성들 가운데 66%가 여전히 1년 이내에 유방암 검진을 받을 계획이 없었고 자신이 암에 걸릴 가능성을 낮게 지각하였다. 구체적으로 30대 유방암 미수검 여성의 71%가, 4,50대의 59%가 1년 이내에 유방암 검진을 받을 의도가 없었다. 30세 이상 60세 미만 여성을 대상으로 유방암 검진 의도에 영향을 미치는 요인을 살펴본 결과 나이, 교육수준, 암 위험지각 그리고 암검진 효율성이 유의미한 영향을 주었고 미디어와 대인 커뮤니케이션 채널 모두 유방암 검진 의도에 영향을 주지 않았다. 30대와 4,50대 여성을 비교한 결과, 30대는 교육 수준이 높을수록, 자신이 다른 사람들보다 암에 걸릴 가능성이 높다고 생각할수록 유방암 검진을 받을 의도가 있었고 대인채널 가운데에서 친구와의 커뮤니케이션이 의료진과 가족보다 검진의도에 영향을 주는 것으로 나타났다. 반면 4,50대는 자기효능감이 클수록 그리고 암검진의 효과를 믿을수록 유방암 검진 의도가 있었고 신문이나 잡지를 통해 암정보를 많이 얻을수록 유방암 검진 의도가 있었다. 본 연구의 결과는 유방암 검진 수검률 증가를 위해 유방암 캠페인 개선이 필요하며 특히 젊은 여성과 중장년 여성으로 목표청중을 설정하여 차별화된 유방암 검진 촉진 메시지와 캠페인 채널활용이 필요함을 제시한다.
This study examines factors affecting breast cancer screen intention. This study also explores whether young and middle age women and their cancer communication channel are related to having breast cancer screen intention. By using a data from 2009 National Health Study conducted by National Cance...
This study examines factors affecting breast cancer screen intention. This study also explores whether young and middle age women and their cancer communication channel are related to having breast cancer screen intention. By using a data from 2009 National Health Study conducted by National Cancer Institute, a secondary data analysis was performed. The study sample consisted of 235 women aged between 30 and 59 who had never screened breast cancer before. The result showed that 66% of the sample still did not have a plan to screen breast cancer within one year. For age group, 71% of women in 30s and 59% of women in 4,50s indicated no intention to have breast cancer screen within one year. Regarding significant factors affecting breast cancer screen intention, for the total sample, age, level of education, cancer risk perception, and cancer screen efficiency had significant effect on having intention of screening breast cancer. Both media and interpersonal cancer communication channel usage did not have significant effect. When examined across age group, for women in their 30s, those who had higher education level, higher cancer risk perception, and communicated with friends about cancer more frequently had breast cancer screen intention. For women in their 4,50s, those who had higher self-efficacy, higher cancer screen efficiency, and obtained cancer information through newspapers and magazines more frequently had breast cancer screen intention. In sum, this study implies that breast cancer screen campaign needs to be designed with age appropriate messages and cancer communication channel.
This study examines factors affecting breast cancer screen intention. This study also explores whether young and middle age women and their cancer communication channel are related to having breast cancer screen intention. By using a data from 2009 National Health Study conducted by National Cancer Institute, a secondary data analysis was performed. The study sample consisted of 235 women aged between 30 and 59 who had never screened breast cancer before. The result showed that 66% of the sample still did not have a plan to screen breast cancer within one year. For age group, 71% of women in 30s and 59% of women in 4,50s indicated no intention to have breast cancer screen within one year. Regarding significant factors affecting breast cancer screen intention, for the total sample, age, level of education, cancer risk perception, and cancer screen efficiency had significant effect on having intention of screening breast cancer. Both media and interpersonal cancer communication channel usage did not have significant effect. When examined across age group, for women in their 30s, those who had higher education level, higher cancer risk perception, and communicated with friends about cancer more frequently had breast cancer screen intention. For women in their 4,50s, those who had higher self-efficacy, higher cancer screen efficiency, and obtained cancer information through newspapers and magazines more frequently had breast cancer screen intention. In sum, this study implies that breast cancer screen campaign needs to be designed with age appropriate messages and cancer communication channel.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.