가야금병창은 창과 반주가 동시선율로 이루어지기 때문에 많은 이들에게 매력적으로 받아들여지고 있지만, 그 태생적인 한계와 연구의 부족함으로 인해 국악 내에서의 존재가 아직 미미한 단계이다.
이에 본 연구에서는 먼저 가야금 병창과 판소리의 역사 및 전승계보를 비교 분석해 보고, 조통달, 오갑순, 안숙선의 음악자료를 주 자료로 활용해서 비교 분석한 후, 판소리로부터 가야금병창의 레퍼토리를 확장하는 구체적인 방법론을 제시하겠다.
가야금병창은 판소리보다 생성연대가 늦어서 병창이 판소리에서 많은 영향을 받았다는 것을 알 수 있고 또한, 계보에서 나타나듯이 많은 전수자들이 판소리에 능통하였음을 알 수 있다. 또한 세 자료를 토대로 악곡명, 사설, 장단 등을 비교 하였을 때 ‘판소리 - 미산제 수궁가’인 조통달의 음악자료와, ‘가야금병창으로 편곡된 미산제 수궁가’인 오갑순의 음악자료는 거의 일치 하는 것을 알 수 있었다. 하지만 ‘널리 알려진 가야금병창’인 안숙선의 음악자료는 큰 골격은 판소리에 기본은 두고 있었지만, 병창이 갖는 분명한 음악적 특징이 있었다.
따라서 앞으로 판소리를 바탕으로 가야금 병창의 레파토리를 늘려가기 위해서는 ‘기존의 널리 알려진 가야금병창’들을 Role Model로 하여 ‘가야금병창으로 편곡된 판소리’등과 비교분석한 후, 가야금병창의 음악적 특징에 맞는 레퍼토리 확장을 위한 방법론을 제시하여야 한다.
가야금병창은 창과 반주가 동시선율로 이루어지기 때문에 많은 이들에게 매력적으로 받아들여지고 있지만, 그 태생적인 한계와 연구의 부족함으로 인해 국악 내에서의 존재가 아직 미미한 단계이다.
이에 본 연구에서는 먼저 가야금 병창과 판소리의 역사 및 전승계보를 비교 분석해 보고, 조통달, 오갑순, 안숙선의 음악자료를 주 자료로 활용해서 비교 분석한 후, 판소리로부터 가야금병창의 레퍼토리를 확장하는 구체적인 방법론을 제시하겠다.
가야금병창은 판소리보다 생성연대가 늦어서 병창이 판소리에서 많은 영향을 받았다는 것을 알 수 있고 또한, 계보에서 나타나듯이 많은 전수자들이 판소리에 능통하였음을 알 수 있다. 또한 세 자료를 토대로 악곡명, 사설, 장단 등을 비교 하였을 때 ‘판소리 - 미산제 수궁가’인 조통달의 음악자료와, ‘가야금병창으로 편곡된 미산제 수궁가’인 오갑순의 음악자료는 거의 일치 하는 것을 알 수 있었다. 하지만 ‘널리 알려진 가야금병창’인 안숙선의 음악자료는 큰 골격은 판소리에 기본은 두고 있었지만, 병창이 갖는 분명한 음악적 특징이 있었다.
따라서 앞으로 판소리를 바탕으로 가야금 병창의 레파토리를 늘려가기 위해서는 ‘기존의 널리 알려진 가야금병창’들을 Role Model로 하여 ‘가야금병창으로 편곡된 판소리’등과 비교분석한 후, 가야금병창의 음악적 특징에 맞는 레퍼토리 확장을 위한 방법론을 제시하여야 한다.
Gayageŭm Byŏngchang is attractive because it is played with familiar songs and instruments simultaneously. However it is regarded as minor part of Korean traditional music because of limitation of its origin and lack of study. So in this study, we compare the history and pedigree o...
Gayageŭm Byŏngchang is attractive because it is played with familiar songs and instruments simultaneously. However it is regarded as minor part of Korean traditional music because of limitation of its origin and lack of study. So in this study, we compare the history and pedigree of Gayageŭm Byŏngchang and Pansori firstly, and compare the musical datas of Tongdal Cho, Gapsun Oh, and Suksun An secondly, and then suggest the concrete methods of expansion of Gayageŭm Byŏngchang from Pansori. Gayageŭm Byŏngchang is seriously affected by Pansory due to its lag of creation and also many Gayageŭm Byŏngchang initiators are versed in Pansori as shown in pedigree. We found that musical datas of Gapsun Oh are almostly corresponded to those of Tongdal Cho, but musical datas of Suksun An are obviously different and have definite musical charateristics of Gayageŭm Byŏngchang. To conclude we must suggest the concrete methods of expansion of Gayageŭm Byŏngchang from Pansori after comparing the "well known Gayageŭm Byŏngchang", the Role Model of this study, with Pansori and its arrangement.
Gayageŭm Byŏngchang is attractive because it is played with familiar songs and instruments simultaneously. However it is regarded as minor part of Korean traditional music because of limitation of its origin and lack of study. So in this study, we compare the history and pedigree of Gayageŭm Byŏngchang and Pansori firstly, and compare the musical datas of Tongdal Cho, Gapsun Oh, and Suksun An secondly, and then suggest the concrete methods of expansion of Gayageŭm Byŏngchang from Pansori. Gayageŭm Byŏngchang is seriously affected by Pansory due to its lag of creation and also many Gayageŭm Byŏngchang initiators are versed in Pansori as shown in pedigree. We found that musical datas of Gapsun Oh are almostly corresponded to those of Tongdal Cho, but musical datas of Suksun An are obviously different and have definite musical charateristics of Gayageŭm Byŏngchang. To conclude we must suggest the concrete methods of expansion of Gayageŭm Byŏngchang from Pansori after comparing the "well known Gayageŭm Byŏngchang", the Role Model of this study, with Pansori and its arrangement.
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