오늘날 빠른 도시화 속에서 역사문화적 자원에 대한 가치가 매우 중요해지고 있다. 본 연구는 전통과 문화중심의 도시인 전주한옥마을의 색채현황 조사 및 분석을 기초로 환경색채디자인 기준을 제시하는 것이 목적이었다. 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 환경색채 연구는 풍토, 지역, 전통을 기본으로 색채 지리학적 견지에서 접근해야 한다. 둘째, 한옥마을에 대한 색채분석 결과를 바탕으로 배색유형의 근거가 되는 컬러팔레트를 제시하였다. 수집된 색채 자료들을 기와색, 외벽색, 담장, 건축구조의 목재, 가로경관의 요소들의 5가지 범주로 계열화하였다. 그리고 건축적 요소들과 관계된 주조색, 보조색, 강조색을 밝기, 뉘앙스의 스케일에 따라 체계화하였다. 셋째, 색채계획의 기준설정에 있어 전통공간의 색채특성인 "자연색과 자연재료색의 특성", "색채속성들 간의 대비보다는 유사성", "저채도 복합색과 검정색도의 개념"을 강조하였다. 넷째, 컬러팔레트의 요소들을 서로 중첩한 종합적인 컬러차트를 제안하였다. 특히 색채디자인 적용에 있어 "NCS에 의한 동일 뉘앙스 조화모델"을 적용할 수 있는 색상과 뉘앙스(검정색도 중심)의 컬러매트릭스를 제안하였다. 이러한 배색관계는 대규모 공간 색조변화의 국면을 관리할 수 있는 실질적인 방법체계이다. 궁극적으로 이와 같은 연구를 통해 한옥마을의 색채관리방안 및 제도개선에 기여할 수 있을 것이다.
오늘날 빠른 도시화 속에서 역사문화적 자원에 대한 가치가 매우 중요해지고 있다. 본 연구는 전통과 문화중심의 도시인 전주한옥마을의 색채현황 조사 및 분석을 기초로 환경색채디자인 기준을 제시하는 것이 목적이었다. 연구 결과는 다음과 같다.
첫째, 환경색채 연구는 풍토, 지역, 전통을 기본으로 색채 지리학적 견지에서 접근해야 한다. 둘째, 한옥마을에 대한 색채분석 결과를 바탕으로 배색유형의 근거가 되는 컬러팔레트를 제시하였다. 수집된 색채 자료들을 기와색, 외벽색, 담장, 건축구조의 목재, 가로경관의 요소들의 5가지 범주로 계열화하였다. 그리고 건축적 요소들과 관계된 주조색, 보조색, 강조색을 밝기, 뉘앙스의 스케일에 따라 체계화하였다. 셋째, 색채계획의 기준설정에 있어 전통공간의 색채특성인 "자연색과 자연재료색의 특성", "색채속성들 간의 대비보다는 유사성", "저채도 복합색과 검정색도의 개념"을 강조하였다. 넷째, 컬러팔레트의 요소들을 서로 중첩한 종합적인 컬러차트를 제안하였다. 특히 색채디자인 적용에 있어 "NCS에 의한 동일 뉘앙스 조화모델"을 적용할 수 있는 색상과 뉘앙스(검정색도 중심)의 컬러매트릭스를 제안하였다. 이러한 배색관계는 대규모 공간 색조변화의 국면을 관리할 수 있는 실질적인 방법체계이다. 궁극적으로 이와 같은 연구를 통해 한옥마을의 색채관리방안 및 제도개선에 기여할 수 있을 것이다.
In today"s rapidly urbanizing environment, the value of historic an cultural resources is becoming more important. This study subgests standards of environmental color design on the basis of research and analysis contering on the Hanok (traditional Korean houses) Village in Jeonju, a city in Korea...
In today"s rapidly urbanizing environment, the value of historic an cultural resources is becoming more important. This study subgests standards of environmental color design on the basis of research and analysis contering on the Hanok (traditional Korean houses) Village in Jeonju, a city in Korea known for its tradition and culture. The results are described below. First, a study of environmental colors should be approached from the perspective of the geography of color based on climate, regional characteristics and tradition. Second, based on the results of the color analysis of Hanok Village, the author suggests a color palette as a criterion for color combinations. Collected color data are categorized into five areas: roof tiles, outer walls, fences, lumber used for buildings, and boulevard landscapes. Furthermore, dominant colors, subdominant colors, and accent colors, all of which are architectural components, are classified according to brightness and on a nuance scale. Third, when establishing standards for the color plan, the following characteristics of colors in a traditional space are emphasized: the characteristics of natural color and those of the colors of natural materials; similarity among the properties of color rather than contrast; and the concepts of low saturation, tone color, and blackness. Fourth, the author suggests a comprehensive color chart that combines the elements of the color palette. Particularly, when applying the color design, the author suggests the application of colors according to the "Same Nuance Harmony Model" set by NCS and a color nuance matrix (centered on black). These color combinations are effective means of managing tonality changes in large-scale spaces. Ultimately, this research will contribute to the color management and systematic improvement of Hanok villages.
In today"s rapidly urbanizing environment, the value of historic an cultural resources is becoming more important. This study subgests standards of environmental color design on the basis of research and analysis contering on the Hanok (traditional Korean houses) Village in Jeonju, a city in Korea known for its tradition and culture. The results are described below. First, a study of environmental colors should be approached from the perspective of the geography of color based on climate, regional characteristics and tradition. Second, based on the results of the color analysis of Hanok Village, the author suggests a color palette as a criterion for color combinations. Collected color data are categorized into five areas: roof tiles, outer walls, fences, lumber used for buildings, and boulevard landscapes. Furthermore, dominant colors, subdominant colors, and accent colors, all of which are architectural components, are classified according to brightness and on a nuance scale. Third, when establishing standards for the color plan, the following characteristics of colors in a traditional space are emphasized: the characteristics of natural color and those of the colors of natural materials; similarity among the properties of color rather than contrast; and the concepts of low saturation, tone color, and blackness. Fourth, the author suggests a comprehensive color chart that combines the elements of the color palette. Particularly, when applying the color design, the author suggests the application of colors according to the "Same Nuance Harmony Model" set by NCS and a color nuance matrix (centered on black). These color combinations are effective means of managing tonality changes in large-scale spaces. Ultimately, this research will contribute to the color management and systematic improvement of Hanok villages.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.