본 연구는 보육교사의 내ㆍ외적 요인과 과학에 대한 태도 간 관련성을 알아보고 보육교사의 과학에 대한 태도에 가장 많은 영향을 미치는 요인을 밝히고자 하는 것이었다. 내적요인으로는 경력, 학력, 연령, 과학관련 경험이, 그리고 외적요인으로는 근무지역, 근무기관 유형, 담당학급 연령, 담당학급 유아수가 선정되었다. 보육교사 210명을 대상으로 조사를 실시한 결과, 교사 내적요인으로는 과학관련 경험과 과학에 대한 태도 전체 및 과학에 대한 흥미, 과학의 가치 간에 정적상관이 있었고, 연령과 과학에 대한 태도 전체 및 과학의 가치 간에 정적상관이 있었으며, 경력과 과학에 대한 흥미 간에 정적상관이 있었다. 교사 외적요인으로는 담당학급 연령과 과학에 대한 흥미 간에 정적상관이 있었으며, 담당학급 유아수와 과학의 가치 간에 부적상관이 있었다. 한편, 보육교사의 과학에 대한 태도 전체와 하위요인 모두 교사시절의 과학관련 경험이 가장 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 같은 결과는 보육교사의 과학에 대한 태도를 높여가기 위해서는 교사시절에 과학에 대한 긍정적 경험을 많이 갖게 해주는 것이 중요하다는 시사점을 준다.
본 연구는 보육교사의 내ㆍ외적 요인과 과학에 대한 태도 간 관련성을 알아보고 보육교사의 과학에 대한 태도에 가장 많은 영향을 미치는 요인을 밝히고자 하는 것이었다. 내적요인으로는 경력, 학력, 연령, 과학관련 경험이, 그리고 외적요인으로는 근무지역, 근무기관 유형, 담당학급 연령, 담당학급 유아수가 선정되었다. 보육교사 210명을 대상으로 조사를 실시한 결과, 교사 내적요인으로는 과학관련 경험과 과학에 대한 태도 전체 및 과학에 대한 흥미, 과학의 가치 간에 정적상관이 있었고, 연령과 과학에 대한 태도 전체 및 과학의 가치 간에 정적상관이 있었으며, 경력과 과학에 대한 흥미 간에 정적상관이 있었다. 교사 외적요인으로는 담당학급 연령과 과학에 대한 흥미 간에 정적상관이 있었으며, 담당학급 유아수와 과학의 가치 간에 부적상관이 있었다. 한편, 보육교사의 과학에 대한 태도 전체와 하위요인 모두 교사시절의 과학관련 경험이 가장 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이 같은 결과는 보육교사의 과학에 대한 태도를 높여가기 위해서는 교사시절에 과학에 대한 긍정적 경험을 많이 갖게 해주는 것이 중요하다는 시사점을 준다.
The purpose of this study was to explore explanatory variables on child care teachers’ attitude toward science. The subjects were 210 child care teachers. The career, age, educational background, science-related experience, area of daycare center, type of daycare center, age of children in a class...
The purpose of this study was to explore explanatory variables on child care teachers’ attitude toward science. The subjects were 210 child care teachers. The career, age, educational background, science-related experience, area of daycare center, type of daycare center, age of children in a classroom, number of children in a classroom were examined as possible explanatory variables on teachers’ attitude toward science. The result showed that the child care teacher’s age and science-related experience were positively related to their attitude toward science that included interests in science and value of science. A positive correlation was found between their age and their attitude toward science that includes value of science. There also appeared to be a positive correlation between their career and interests in science. A positive correlation was showed between the age of children in a class and interests in science. Otherwise, there revealed a negative correlation between the number of children in a class and value of science. However, the most important explanatory variable on child care teacher’s attitude toward science that included interests in science and value of science was science-related experience after being a teacher. These results can be interpreted that positive science experiences as a teacher affect improving their attitude toward science.
The purpose of this study was to explore explanatory variables on child care teachers’ attitude toward science. The subjects were 210 child care teachers. The career, age, educational background, science-related experience, area of daycare center, type of daycare center, age of children in a classroom, number of children in a classroom were examined as possible explanatory variables on teachers’ attitude toward science. The result showed that the child care teacher’s age and science-related experience were positively related to their attitude toward science that included interests in science and value of science. A positive correlation was found between their age and their attitude toward science that includes value of science. There also appeared to be a positive correlation between their career and interests in science. A positive correlation was showed between the age of children in a class and interests in science. Otherwise, there revealed a negative correlation between the number of children in a class and value of science. However, the most important explanatory variable on child care teacher’s attitude toward science that included interests in science and value of science was science-related experience after being a teacher. These results can be interpreted that positive science experiences as a teacher affect improving their attitude toward science.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.