최근 한국의 문화예술 분야에서 벌어지고 있는 역동적 변화를 이해하기 위해서는 창조-매개–소비의 상호작용에 관한 예술계 각 부문을 아우르는 시각으로 접근할 필요가 있다. 특히 문화산업의 발전으로 소비 지형에 대한 신뢰성 있는 연구의 필요성이 증대되었지만, 개별적으로 다양하게 이뤄지는 소비 행위를 측정하는데 어려움이 존재했다.
본 연구에서는 기존의 설문조사에 의존하는 문화예술 소비 연구의 대안으로, 온라인 구매 기록을 활용하는 연구 방법을 도입하였다. 구체적으로는 2000년대를 거치며 급격하게 성장한 공연예술에 주목하여, 2001∼2006년 사이에 티켓링크에서 비교적 꾸준하게 공연을 구매한 적극적인 문화소비자들(Active Performing-arts Consumer)의 구매기록을 분석했다. 이를 통해 실제로 문화를 소비하는 사람들의 특징과 시간에 따른 문화소비의 양적 변화, 장르적 차원에서의 소비 내용 변화 및 문화소비다양성을 확인함으로써 한국의 문화소비 지형을 기술하는 것을 연구의 목적으로 한다.
연구 결과, 양적으로는 공연 예술 분야의 양적 팽창과 소비의 양극화 경향을, 소비내용에 있어서는 소비 저변의 확대와 소비다양성 감소 추세를 확인할 수 있었다. 최근의 통시적 변화를 보여주는 이러한 결과는 문화산업 분야의 정책 수립과 예술경영 전략 수립에 근거로서 활용될 수 있을 것이다. 다만, 온라인 구매 기록이 분석을 목적으로 한 자료가 아니라는 점에서 이론적 설명에 어려움이 있었다. 향후에는 로그 데이터 분석에 기존의 사회과학 연구모델을 치밀하게 접목하는 등의 보다 융합적인 연구 시도가 필요할 것으로 보인다.
최근 한국의 문화예술 분야에서 벌어지고 있는 역동적 변화를 이해하기 위해서는 창조-매개–소비의 상호작용에 관한 예술계 각 부문을 아우르는 시각으로 접근할 필요가 있다. 특히 문화산업의 발전으로 소비 지형에 대한 신뢰성 있는 연구의 필요성이 증대되었지만, 개별적으로 다양하게 이뤄지는 소비 행위를 측정하는데 어려움이 존재했다.
본 연구에서는 기존의 설문조사에 의존하는 문화예술 소비 연구의 대안으로, 온라인 구매 기록을 활용하는 연구 방법을 도입하였다. 구체적으로는 2000년대를 거치며 급격하게 성장한 공연예술에 주목하여, 2001∼2006년 사이에 티켓링크에서 비교적 꾸준하게 공연을 구매한 적극적인 문화소비자들(Active Performing-arts Consumer)의 구매기록을 분석했다. 이를 통해 실제로 문화를 소비하는 사람들의 특징과 시간에 따른 문화소비의 양적 변화, 장르적 차원에서의 소비 내용 변화 및 문화소비다양성을 확인함으로써 한국의 문화소비 지형을 기술하는 것을 연구의 목적으로 한다.
연구 결과, 양적으로는 공연 예술 분야의 양적 팽창과 소비의 양극화 경향을, 소비내용에 있어서는 소비 저변의 확대와 소비다양성 감소 추세를 확인할 수 있었다. 최근의 통시적 변화를 보여주는 이러한 결과는 문화산업 분야의 정책 수립과 예술경영 전략 수립에 근거로서 활용될 수 있을 것이다. 다만, 온라인 구매 기록이 분석을 목적으로 한 자료가 아니라는 점에서 이론적 설명에 어려움이 있었다. 향후에는 로그 데이터 분석에 기존의 사회과학 연구모델을 치밀하게 접목하는 등의 보다 융합적인 연구 시도가 필요할 것으로 보인다.
To understand the dynamics of the contemporary art and cultural sector in Korea, multi-disciplinary approach that encompasses the interplay of creation, media, and consumption is needed. As the culture industry is growing, importance of reliable studies on the landscape of cultural consumption has...
To understand the dynamics of the contemporary art and cultural sector in Korea, multi-disciplinary approach that encompasses the interplay of creation, media, and consumption is needed. As the culture industry is growing, importance of reliable studies on the landscape of cultural consumption has been increased. However, there have been many challenges for estimating the individual level of consuming behaviors. While the existing papers describe the result of survey or interviews, this study is to suggest the log analysis of online purchase records as an alternative methodology. This paper specifically focuses on the performing art, which shows rapid growth after 2000 and analyzed the active consumer group of the Ticketlink’s online purchase log data over six years; 2001∼2006. This study aims to describe the landscape of cultural consumption in Korea through identifying following aspects ① Characteristics of the real consumer ② Quantitative changes on cultural consumption over time series ③ Qualitative changes on cultural consumption and its diversity in terms of genre According to the quantitative analysis, there has been the quantitative expansion and the polarization in consumption of the performing art. And qualitative analysis reveals the expansion of the consumer base and the decrease in diversification of consumption. The implication of this study can be useful for the policy or decision maker of cultural industry. However, theoretical explanation is difficult because the online purchase log data was not designed for the research analysis. In future study, interdisciplinary work is needed for adopting social scientific framework based on the log data analysis.
To understand the dynamics of the contemporary art and cultural sector in Korea, multi-disciplinary approach that encompasses the interplay of creation, media, and consumption is needed. As the culture industry is growing, importance of reliable studies on the landscape of cultural consumption has been increased. However, there have been many challenges for estimating the individual level of consuming behaviors. While the existing papers describe the result of survey or interviews, this study is to suggest the log analysis of online purchase records as an alternative methodology. This paper specifically focuses on the performing art, which shows rapid growth after 2000 and analyzed the active consumer group of the Ticketlink’s online purchase log data over six years; 2001∼2006. This study aims to describe the landscape of cultural consumption in Korea through identifying following aspects ① Characteristics of the real consumer ② Quantitative changes on cultural consumption over time series ③ Qualitative changes on cultural consumption and its diversity in terms of genre According to the quantitative analysis, there has been the quantitative expansion and the polarization in consumption of the performing art. And qualitative analysis reveals the expansion of the consumer base and the decrease in diversification of consumption. The implication of this study can be useful for the policy or decision maker of cultural industry. However, theoretical explanation is difficult because the online purchase log data was not designed for the research analysis. In future study, interdisciplinary work is needed for adopting social scientific framework based on the log data analysis.
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