본 연구는 梨花女大 필수기초 敎養科目으로 개설된 〈우리말과 글쓰기〉 수업을 ‘과정중심 워크숍 활동을 통한 학술적 글쓰기 지도 모형’을 적용하여 진행한 사례를 분석한 것이다. 이 수업 모형에서 도입․전개 단계에 해당하는 부분을 적용하여 지도 방향을 제시하였다. 특히, 전개 단계를 주제를 설정하는 아이디어 생성하기와 개요를 작성하는 아이디어 조직하기로 구분하여 각각 지도 방향을 제시하였다. 아이디어 생성하기 단계에서 교수자는 다음 네 가지 경우에 유의하여 지도해야 한다. 첫째, 연구 대상이 불분명한 경우, 둘째, 연구 방법이 타당하지 못한 경우, 셋째, 참신한 내용을 쓰기 어려운 경우, 넷째, 논리적으로 立證하기 어려운 경우이다. 또한, 아이디어 조직하기 단계에서도 교수자는 주제문에 알맞은 항목 설정하기, 균형 있는 개요 작성하기, 참신한 소제목과 제목 선정하기 단계에서 체계적인 添削과 相談을 통해 학생들을 指導해야 한다. 아이디어 생성하기와 조직하기 단계가 최종 소논문의 질을 결정하는 주요 요소이므로 교수자는 신중하게 지도해야 한다.
본 연구는 梨花女大 필수기초 敎養科目으로 개설된 〈우리말과 글쓰기〉 수업을 ‘과정중심 워크숍 활동을 통한 학술적 글쓰기 지도 모형’을 적용하여 진행한 사례를 분석한 것이다. 이 수업 모형에서 도입․전개 단계에 해당하는 부분을 적용하여 지도 방향을 제시하였다. 특히, 전개 단계를 주제를 설정하는 아이디어 생성하기와 개요를 작성하는 아이디어 조직하기로 구분하여 각각 지도 방향을 제시하였다. 아이디어 생성하기 단계에서 교수자는 다음 네 가지 경우에 유의하여 지도해야 한다. 첫째, 연구 대상이 불분명한 경우, 둘째, 연구 방법이 타당하지 못한 경우, 셋째, 참신한 내용을 쓰기 어려운 경우, 넷째, 논리적으로 立證하기 어려운 경우이다. 또한, 아이디어 조직하기 단계에서도 교수자는 주제문에 알맞은 항목 설정하기, 균형 있는 개요 작성하기, 참신한 소제목과 제목 선정하기 단계에서 체계적인 添削과 相談을 통해 학생들을 指導해야 한다. 아이디어 생성하기와 조직하기 단계가 최종 소논문의 질을 결정하는 주요 요소이므로 교수자는 신중하게 지도해야 한다.
This research is the analytical case study on teaching ‘Korean language and writing’ course as one of a required basic liberal arts courses at Ewha Womans University, and applies for ‘Process centered academic writing workshop model’ as analytical tool. This model is used for proposing instructive...
This research is the analytical case study on teaching ‘Korean language and writing’ course as one of a required basic liberal arts courses at Ewha Womans University, and applies for ‘Process centered academic writing workshop model’ as analytical tool. This model is used for proposing instructive direction of parts related on introduction and development step in essay writing. Especially, the step of development is classified into how to create idea and how to organize the one. This research suggests the instructive method for each stages. In the step of creating idea, the teacher keep in mind on next 4 cases. At first, unclear subject, Second, improper research method, Third, difficulty in finding unconventional contents, and Fourth, difficulty in providing the logical evidence. In addition, in the step of organizing idea, the teacher instructs the students on setting the item suitable to the topic sentence, drawing out the balanced outline, and choosing a novel title and strapline through the systematic consulting and deletion. The teacher shall be very prudent in instructing the students in the steps of how to create idea and how to organize the one, since these steps are the decisive factors of the total quality of the essay.
This research is the analytical case study on teaching ‘Korean language and writing’ course as one of a required basic liberal arts courses at Ewha Womans University, and applies for ‘Process centered academic writing workshop model’ as analytical tool. This model is used for proposing instructive direction of parts related on introduction and development step in essay writing. Especially, the step of development is classified into how to create idea and how to organize the one. This research suggests the instructive method for each stages. In the step of creating idea, the teacher keep in mind on next 4 cases. At first, unclear subject, Second, improper research method, Third, difficulty in finding unconventional contents, and Fourth, difficulty in providing the logical evidence. In addition, in the step of organizing idea, the teacher instructs the students on setting the item suitable to the topic sentence, drawing out the balanced outline, and choosing a novel title and strapline through the systematic consulting and deletion. The teacher shall be very prudent in instructing the students in the steps of how to create idea and how to organize the one, since these steps are the decisive factors of the total quality of the essay.
주제어
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.