본 연구는 영유아 보육서비스의 질적 향상을 도모하기 위하여 어린이집의 학부모충성도에 영향을 미치는 보육서비스의 질 구성차원과 영향력이 어떤 것인가를 살펴보는데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 울산광역시 평가인증 어린이집 11개소의 학부모이고 서비스 질의 구성차원은 유형성, 신뢰성, 응답성, 확신성, 공감성, 전문성, 안전성, 접근성 8가지 차원이며 학부모 충성도는 종속변수로 처리하였다. 본 연구의 분석결과 영유아를 보내는 어린이집의 보육서비스의 질은 4.23으로 매우 높은 수준을 보였고, 서비스 질 수준은 확신성과 안전성이 가장 높게 나타났으며 학부모충성도는 평균 4.29로 매우 높은 충성도를 보였다. 또한, 어린이집의 서비스 질이 학부모 충성도를 설명하는 설명력은 69.8%로 높게 나타났으며, 학부모충성도에 가장 영향을 미치는 보육서비스 질 차원은 신뢰성과 접근성, 응답성, 확신성, 공감성의 순으로 나타났다. 따라서 학부모의 충성도를 향상시키기 위해서 보육교사는 가장 우선적으로 학부모에 대해 교사들이 신뢰감을 줄 수 있도록 노력해야 하고, 지속적인 시설환경 개선과 학부모의 요구에 즉각적이고 신속하게 대응을 해 주어야 하고, 부모가 안심하고 영유아를 맡길 수 있도록 확신을 주고, 영유아에게 개별적으로 관심과 사랑으로 신경을 써 주어 학부모들이 교직원들을 믿고 맡길 수 있도록 해야 할 것이다.
본 연구는 영유아 보육서비스의 질적 향상을 도모하기 위하여 어린이집의 학부모충성도에 영향을 미치는 보육서비스의 질 구성차원과 영향력이 어떤 것인가를 살펴보는데 그 목적이 있다. 본 연구의 대상은 울산광역시 평가인증 어린이집 11개소의 학부모이고 서비스 질의 구성차원은 유형성, 신뢰성, 응답성, 확신성, 공감성, 전문성, 안전성, 접근성 8가지 차원이며 학부모 충성도는 종속변수로 처리하였다. 본 연구의 분석결과 영유아를 보내는 어린이집의 보육서비스의 질은 4.23으로 매우 높은 수준을 보였고, 서비스 질 수준은 확신성과 안전성이 가장 높게 나타났으며 학부모충성도는 평균 4.29로 매우 높은 충성도를 보였다. 또한, 어린이집의 서비스 질이 학부모 충성도를 설명하는 설명력은 69.8%로 높게 나타났으며, 학부모충성도에 가장 영향을 미치는 보육서비스 질 차원은 신뢰성과 접근성, 응답성, 확신성, 공감성의 순으로 나타났다. 따라서 학부모의 충성도를 향상시키기 위해서 보육교사는 가장 우선적으로 학부모에 대해 교사들이 신뢰감을 줄 수 있도록 노력해야 하고, 지속적인 시설환경 개선과 학부모의 요구에 즉각적이고 신속하게 대응을 해 주어야 하고, 부모가 안심하고 영유아를 맡길 수 있도록 확신을 주고, 영유아에게 개별적으로 관심과 사랑으로 신경을 써 주어 학부모들이 교직원들을 믿고 맡길 수 있도록 해야 할 것이다.
The purpose of this research was to investigate the influences of care service quality on parent’s loyalty to improve the service quality of the day-care centers. The objects of this research were parents from 11 certified day-care centers, and the study factors of care service quality were 8 dime...
The purpose of this research was to investigate the influences of care service quality on parent’s loyalty to improve the service quality of the day-care centers. The objects of this research were parents from 11 certified day-care centers, and the study factors of care service quality were 8 dimensions, configuration, reliability, responsiveness, confidence, empathy, professionalism, safety, accessibility. According to the results, the quality of infant care services of day-care centers turned out to be very high, 4.23, and the parent’s loyalty to the day-care centers was also quite high, 4.29. The greatest influence among the service quality dimensions to the loyalty was the ‘Responsiveness’, followed by ‘Conviction’ ‘Accessibility’, ‘Empathy, ‘reliability’. Overall, high quality child care services described the parents’ loyalty to the centers, which was 69.3%. Based on the results, to improve the quality of infant-care-service and parent’s loyalty to day-care centers, especially teachers in day-care centers should provide the truth, and day-care centers should increase responsiveness by reacting the parent’s request immediately, enhance parent’s relief on leaving their infants in the centers, continue to improvement the center environment, treat each infant with sympathy and love, and increase parent’s reliability for by keeping their promises.
The purpose of this research was to investigate the influences of care service quality on parent’s loyalty to improve the service quality of the day-care centers. The objects of this research were parents from 11 certified day-care centers, and the study factors of care service quality were 8 dimensions, configuration, reliability, responsiveness, confidence, empathy, professionalism, safety, accessibility. According to the results, the quality of infant care services of day-care centers turned out to be very high, 4.23, and the parent’s loyalty to the day-care centers was also quite high, 4.29. The greatest influence among the service quality dimensions to the loyalty was the ‘Responsiveness’, followed by ‘Conviction’ ‘Accessibility’, ‘Empathy, ‘reliability’. Overall, high quality child care services described the parents’ loyalty to the centers, which was 69.3%. Based on the results, to improve the quality of infant-care-service and parent’s loyalty to day-care centers, especially teachers in day-care centers should provide the truth, and day-care centers should increase responsiveness by reacting the parent’s request immediately, enhance parent’s relief on leaving their infants in the centers, continue to improvement the center environment, treat each infant with sympathy and love, and increase parent’s reliability for by keeping their promises.
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