고려인 문학은 1937년 블라디보스토크에서 중앙아시아로 이주한 고려사람들이 고려인을 대상으로 그들의 민족어인 한국어로 창작하고 발표한 작품이다. 이 논문은 고려인 단편소설, 특히 김기철의 「복별」(1969), 한진의 「공포」(1989), 송 라브렌찌의 「삼각형의 면적」(1989)을 중심으로 고려인들의 디아스포라적인 삶이 어떤 궤적을 그리며 어떻게 소설화되고 있는가, 그것이 어떤 의미와 가치를 갖는가를 밝히는 것을 목적으로 한다. 고려인 작가들이 사라져가는 고려말로 굳이 소설쓰기를 계속하는 이유를 밝힘으로써 그들의 정체성은 무엇이고, 그들이 지향하는 바가 무엇인가를 가늠할 수 있을 것이기 때문이다.
중앙아시아 고려인 작가들이 소설을 쓰는 일은 “그들이 어떻게 살아왔으며 또 어떻게 살아가야 하리라는 것”을 보여주기 위해 “사람들의 기억 속에 살아 있는 역사”를 쓰는 행위였다. 억압과 망각 속에 그 자체로 보존된 과거를 ‘지금 여기’에 되살리는 작업이 그들의 소설쓰기였다.
「복별」은 고려인들이 일본 제국주의의 세력에 대항하여 무장투쟁의 대열에 주체적으로 참여하는 행동의 결단성을 구체적으로 재현하고 있고, 「공포」는 죽음을 무릅쓰고 광복을 염원한 애국열사의 혼이 담긴 ‘조선고전서적’을 보존하는 행동의 결단성을 통해 고려인의 말과 문자를 지켜내기 위한 투쟁의 공간을 창조하였으며, 「삼각형의 면적」은 카자흐사람과 고려인의 우호적 관계 및 삶에서의 동정과 결단성이 생존을 위한 현지적응의 동화전략임을 소설형식으로 보여준다.
민족이나 조국이 원래부터 존재하는 본질적인 요소라기보다는 여타 민족들과의 갈등이나 접촉 등을 통해 후천적으로 형성된 사회적, 문화적 구성물이라고 한다면, 억압되었던 집단적인 기억을 되살려 그들의 삶을 소설형식으로 재현하고 창조한 그들의 소설세계는 고려인들의 ‘상상의 공동체’라고 할 수 있다. 결국, 고려인 작가들이 그들의 과거를 재현하는 일은 기억을 되살리는 작업이고, 이것은 고려인의 조국을 상상 속에서 재현하고 창조하는 일이었다. 고락을 함께한 고려인들이 자신들의 삶을 재현하는 일이야말로 그들의 ‘상상의 공동체’로서의 조국을 건설하는 창조적인 행위였다.
고려인 문학은 1937년 블라디보스토크에서 중앙아시아로 이주한 고려사람들이 고려인을 대상으로 그들의 민족어인 한국어로 창작하고 발표한 작품이다. 이 논문은 고려인 단편소설, 특히 김기철의 「복별」(1969), 한진의 「공포」(1989), 송 라브렌찌의 「삼각형의 면적」(1989)을 중심으로 고려인들의 디아스포라적인 삶이 어떤 궤적을 그리며 어떻게 소설화되고 있는가, 그것이 어떤 의미와 가치를 갖는가를 밝히는 것을 목적으로 한다. 고려인 작가들이 사라져가는 고려말로 굳이 소설쓰기를 계속하는 이유를 밝힘으로써 그들의 정체성은 무엇이고, 그들이 지향하는 바가 무엇인가를 가늠할 수 있을 것이기 때문이다.
중앙아시아 고려인 작가들이 소설을 쓰는 일은 “그들이 어떻게 살아왔으며 또 어떻게 살아가야 하리라는 것”을 보여주기 위해 “사람들의 기억 속에 살아 있는 역사”를 쓰는 행위였다. 억압과 망각 속에 그 자체로 보존된 과거를 ‘지금 여기’에 되살리는 작업이 그들의 소설쓰기였다.
「복별」은 고려인들이 일본 제국주의의 세력에 대항하여 무장투쟁의 대열에 주체적으로 참여하는 행동의 결단성을 구체적으로 재현하고 있고, 「공포」는 죽음을 무릅쓰고 광복을 염원한 애국열사의 혼이 담긴 ‘조선고전서적’을 보존하는 행동의 결단성을 통해 고려인의 말과 문자를 지켜내기 위한 투쟁의 공간을 창조하였으며, 「삼각형의 면적」은 카자흐사람과 고려인의 우호적 관계 및 삶에서의 동정과 결단성이 생존을 위한 현지적응의 동화전략임을 소설형식으로 보여준다.
민족이나 조국이 원래부터 존재하는 본질적인 요소라기보다는 여타 민족들과의 갈등이나 접촉 등을 통해 후천적으로 형성된 사회적, 문화적 구성물이라고 한다면, 억압되었던 집단적인 기억을 되살려 그들의 삶을 소설형식으로 재현하고 창조한 그들의 소설세계는 고려인들의 ‘상상의 공동체’라고 할 수 있다. 결국, 고려인 작가들이 그들의 과거를 재현하는 일은 기억을 되살리는 작업이고, 이것은 고려인의 조국을 상상 속에서 재현하고 창조하는 일이었다. 고락을 함께한 고려인들이 자신들의 삶을 재현하는 일이야말로 그들의 ‘상상의 공동체’로서의 조국을 건설하는 창조적인 행위였다.
Ethnic Koreans’ Literature is work to write and make public that were written by Ethnic Koreans for them who emigrate from Vladivostok to Central Asian. The purpose of this study is to find how to make shot story that was described diaspora living trajectory of ethnic Koreans and what gained mean...
Ethnic Koreans’ Literature is work to write and make public that were written by Ethnic Koreans for them who emigrate from Vladivostok to Central Asian. The purpose of this study is to find how to make shot story that was described diaspora living trajectory of ethnic Koreans and what gained meaning and value through analysis to Kim, gi-chol’s Bok-byeol(1969), Han, jin’s Fear(1989), Song, lavrenggi’s Area of Triangle(1989). I want to find the reason why Ethnic Korean writers wrote shot story with ethnic korean to disappear. It is because of this to be a shortcut to take aim what is the identity of their, where are the goals. Writing of fiction for Ethnic Korean writers in Central Asia is the act of writing “History live on in people’s memories” in oder to show “How they lived and how would they live”. Bok-byeol (1969) is that specifically reproduced the determination of the act to join to ranks of the armed struggle against the forces of imperialism in japan voluntary. Fear(1989) creates of a space of struggle to keep words and character of Ethnic Korean through determination of the action to preserve “Choson classic books” with a spirit of the patriotic hero at death. Area of Triangle (1989) shows a novel format to consider as a friendly relations between Kazakhstani and ethnic Korean, that sympathy and decidedness in life is assimilation strategies of local adaptation for survival. If ethnicity or homeland is a social and cultural edifice that was formed a posteriori by other nations conflict or contacts rather than this is an essential element to exist from the original, we can say that their short stories which are to reproduce and create a novel format of their life were an ‘imagined community’. After all, to relive the past by ethnic Korean writers is the task of reviving memories, it is that they reproduce and create the motherland in the imaginary. That is what to reproduce Ethnic Koreans’ life along with joys and sorrows is the creative act to build the motherland as ‘imagined community’.
Ethnic Koreans’ Literature is work to write and make public that were written by Ethnic Koreans for them who emigrate from Vladivostok to Central Asian. The purpose of this study is to find how to make shot story that was described diaspora living trajectory of ethnic Koreans and what gained meaning and value through analysis to Kim, gi-chol’s Bok-byeol(1969), Han, jin’s Fear(1989), Song, lavrenggi’s Area of Triangle(1989). I want to find the reason why Ethnic Korean writers wrote shot story with ethnic korean to disappear. It is because of this to be a shortcut to take aim what is the identity of their, where are the goals. Writing of fiction for Ethnic Korean writers in Central Asia is the act of writing “History live on in people’s memories” in oder to show “How they lived and how would they live”. Bok-byeol (1969) is that specifically reproduced the determination of the act to join to ranks of the armed struggle against the forces of imperialism in japan voluntary. Fear(1989) creates of a space of struggle to keep words and character of Ethnic Korean through determination of the action to preserve “Choson classic books” with a spirit of the patriotic hero at death. Area of Triangle (1989) shows a novel format to consider as a friendly relations between Kazakhstani and ethnic Korean, that sympathy and decidedness in life is assimilation strategies of local adaptation for survival. If ethnicity or homeland is a social and cultural edifice that was formed a posteriori by other nations conflict or contacts rather than this is an essential element to exist from the original, we can say that their short stories which are to reproduce and create a novel format of their life were an ‘imagined community’. After all, to relive the past by ethnic Korean writers is the task of reviving memories, it is that they reproduce and create the motherland in the imaginary. That is what to reproduce Ethnic Koreans’ life along with joys and sorrows is the creative act to build the motherland as ‘imagined community’.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.