본 연구는 사회서비스의 공급방식으로서 수급자 중심의 공급체계의 근간을 이루는 바우처제도의 운영상의 특성이 지역사회서비스투자사업 바우처 제도의 서비스 질과 그리고 수급자 고객만족도에 미치는 영향을 규명하여 바우처제도의 발전을 위한 정책적 방안을 모색해보고자 한 연구이다. 본 연구의 주요 연구결과는 아동인지능력 향상프로그램 바우처제도의 서비스 질을 가장 잘 설명하는 변수는 ⅰ)수급자의 서비스 공급기관 선택권 유무이다. ⅱ) 서비스 시간의 선택권 유무, ⅲ)서비스 공급기관의 감시감독 정도, ⅳ) 지리적 특성인 광역자치단체의 주민들, ⅴ) 서비스 공급기관의 시장경쟁성, ⅵ) 서비스 수급자의 정보가용성, ⅶ)수급자의 생활수준이 최저생계비 120% 이상인 수급자이다. 또한 아동인지능력 향상프로그램 바우처 서비스 만족도에 가장 중요하게 영향을 미치는 변수는 ⅶ)서비스 질이며, ⅷ)상급기관의 감시감독정도, ⅸ)수급자의 서비스 시간 선택권, ⅹ)최저생계비 120% 이내의 수급자이다. 이러한 분석결과에 따라 서비스 수급자의 공급기관 및 서비스 시간대 선택권의 확보, 공급기관의 자율적 감시감독 강화유도, 서비스 공급기관의 시장 점유율 인하, 수급자에게 정보 제공 확대 등의 노력이 필요하다. 또한 서비스 만족도를 증진시키기 위해서는 서비스 질 향상을 위한 노력 외에 상급기관의 감시감독 및 수급자 시간대 선택권의 확대가 중요하다.
본 연구는 사회서비스의 공급방식으로서 수급자 중심의 공급체계의 근간을 이루는 바우처제도의 운영상의 특성이 지역사회서비스투자사업 바우처 제도의 서비스 질과 그리고 수급자 고객만족도에 미치는 영향을 규명하여 바우처제도의 발전을 위한 정책적 방안을 모색해보고자 한 연구이다. 본 연구의 주요 연구결과는 아동인지능력 향상프로그램 바우처제도의 서비스 질을 가장 잘 설명하는 변수는 ⅰ)수급자의 서비스 공급기관 선택권 유무이다. ⅱ) 서비스 시간의 선택권 유무, ⅲ)서비스 공급기관의 감시감독 정도, ⅳ) 지리적 특성인 광역자치단체의 주민들, ⅴ) 서비스 공급기관의 시장경쟁성, ⅵ) 서비스 수급자의 정보가용성, ⅶ)수급자의 생활수준이 최저생계비 120% 이상인 수급자이다. 또한 아동인지능력 향상프로그램 바우처 서비스 만족도에 가장 중요하게 영향을 미치는 변수는 ⅶ)서비스 질이며, ⅷ)상급기관의 감시감독정도, ⅸ)수급자의 서비스 시간 선택권, ⅹ)최저생계비 120% 이내의 수급자이다. 이러한 분석결과에 따라 서비스 수급자의 공급기관 및 서비스 시간대 선택권의 확보, 공급기관의 자율적 감시감독 강화유도, 서비스 공급기관의 시장 점유율 인하, 수급자에게 정보 제공 확대 등의 노력이 필요하다. 또한 서비스 만족도를 증진시키기 위해서는 서비스 질 향상을 위한 노력 외에 상급기관의 감시감독 및 수급자 시간대 선택권의 확대가 중요하다.
This study is to find the influence of managerial characteristics of voucher program for improvement service of child cognitive ability on service quality and customer satisfaction, and to explore the policy implications for the development of voucher programs in the delivery of Improvement Servic...
This study is to find the influence of managerial characteristics of voucher program for improvement service of child cognitive ability on service quality and customer satisfaction, and to explore the policy implications for the development of voucher programs in the delivery of Improvement Service of Child Cognitive Ability(ISCCA). The important findings of this study are as following. The important variables of influencing on service quality are ⅰ) select-ability of service customer for service providing institution, ⅱ) select-ability of service customer for service time, ⅲ) oversight of service providing institution, ⅳ) market competition among service providing institutions, ⅴ) information availability of service customer, ⅵ) the customer of large city, and ⅶ) the customer of more than 120% level of minimum living conditions. The most influencing variable of service satisfaction of ISCCA is service quality. In addition to this, administrative oversight over service providing institution, select-ability of service customer for service time, and the customer of lisf than 120% level of minimum living conditions are important. According to the results of this study, it is necessary for improvement of service quality to secure the select-ability of service customer for service providing institution and service time, to induce the internal oversight of service providing institution, to make the market competition higher by low market share, and to improve the information availability of service customer. Finally, for the improvement of service satisfaction, it requires making administrative oversight over service providing institution, and securing the select-ability of service customer for service time as well as improving efforts of service quality.
This study is to find the influence of managerial characteristics of voucher program for improvement service of child cognitive ability on service quality and customer satisfaction, and to explore the policy implications for the development of voucher programs in the delivery of Improvement Service of Child Cognitive Ability(ISCCA). The important findings of this study are as following. The important variables of influencing on service quality are ⅰ) select-ability of service customer for service providing institution, ⅱ) select-ability of service customer for service time, ⅲ) oversight of service providing institution, ⅳ) market competition among service providing institutions, ⅴ) information availability of service customer, ⅵ) the customer of large city, and ⅶ) the customer of more than 120% level of minimum living conditions. The most influencing variable of service satisfaction of ISCCA is service quality. In addition to this, administrative oversight over service providing institution, select-ability of service customer for service time, and the customer of lisf than 120% level of minimum living conditions are important. According to the results of this study, it is necessary for improvement of service quality to secure the select-ability of service customer for service providing institution and service time, to induce the internal oversight of service providing institution, to make the market competition higher by low market share, and to improve the information availability of service customer. Finally, for the improvement of service satisfaction, it requires making administrative oversight over service providing institution, and securing the select-ability of service customer for service time as well as improving efforts of service quality.
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