3D 기술을 이용하여 촬영된 영화 아바타는 단순 영화를 넘어 새로운 뉴미디어로서 다양한 특징들을 내포하고 있으며, 특별히 이와 같은 특징들은 공간의 미디어화를 통해 나타나고 있다. 예를 들면, 첫째, 아바타는 기존 미디어의 매개라는 매체의 매개성을 통해 뉴미디어의 특성을 내포하고 있는 것은 물론, 적극적인 공간의 재매개를 통한 감각영역의 확장으로 실제적(實際的: original)인 정보와 실재적(實在的) 존재감(existence)인 현장성(actuality)을 극대화하여 궁극적으로는 극사실주의 (hyper-reality)를 표방하고 있다. 둘째, 공간의 재매개에 덧붙여져 보여지는 관람객의 참여를 통해, 핫미디어로 분류되었던 영화를 쿨미디어로 전환을 가능하게 하였다. 즉, 3D를 넘어 4D로 다양한 감각의 확장을 꾀하고 있는 영화 아바타는 McLuhan의 주장대로 시각에 지나치게 몰입된 핫미디어라기보다는, 오히려 McLuhan이 이상적으로 생각했던 ‘전자미디어의 쿨한 세상’에 제한적이나마 좀 더 가까운 미디어라 생각할 수 있는 것이다. 셋째, 아바타는 기존의 물리적 공간에 디지털적 정보를 투사하여 또 다른 데이터의 층위가 덧붙여지는 증강공간을 창출하여 뉴미디어로 진화하고 있다. 넷째, 영화를 관람하는 관람객들의 다양한 반응에 의해 뉴미디어에서 강조하는 수용자의 내비게이션이 나타나고 있다. 따라서 영화 아바타는 전통적인 재매개 이론과 매체이론은 물론, 새롭게 등장한 뉴미디어 이론을 만족시키며 스스로 진보된 뉴미디어임을 강조하고 있다. 이와 같이 전통적이고 대중적인 영화를 뉴미디어로 바라보는 관점의 변화는 그동안 관념적-철학적으로 진행되어 왔던 미디어이론의 연구 및 적용에 새로운 전환점을 마련해줄 것으로 판단된다.
3D 기술을 이용하여 촬영된 영화 아바타는 단순 영화를 넘어 새로운 뉴미디어로서 다양한 특징들을 내포하고 있으며, 특별히 이와 같은 특징들은 공간의 미디어화를 통해 나타나고 있다. 예를 들면, 첫째, 아바타는 기존 미디어의 매개라는 매체의 매개성을 통해 뉴미디어의 특성을 내포하고 있는 것은 물론, 적극적인 공간의 재매개를 통한 감각영역의 확장으로 실제적(實際的: original)인 정보와 실재적(實在的) 존재감(existence)인 현장성(actuality)을 극대화하여 궁극적으로는 극사실주의 (hyper-reality)를 표방하고 있다. 둘째, 공간의 재매개에 덧붙여져 보여지는 관람객의 참여를 통해, 핫미디어로 분류되었던 영화를 쿨미디어로 전환을 가능하게 하였다. 즉, 3D를 넘어 4D로 다양한 감각의 확장을 꾀하고 있는 영화 아바타는 McLuhan의 주장대로 시각에 지나치게 몰입된 핫미디어라기보다는, 오히려 McLuhan이 이상적으로 생각했던 ‘전자미디어의 쿨한 세상’에 제한적이나마 좀 더 가까운 미디어라 생각할 수 있는 것이다. 셋째, 아바타는 기존의 물리적 공간에 디지털적 정보를 투사하여 또 다른 데이터의 층위가 덧붙여지는 증강공간을 창출하여 뉴미디어로 진화하고 있다. 넷째, 영화를 관람하는 관람객들의 다양한 반응에 의해 뉴미디어에서 강조하는 수용자의 내비게이션이 나타나고 있다. 따라서 영화 아바타는 전통적인 재매개 이론과 매체이론은 물론, 새롭게 등장한 뉴미디어 이론을 만족시키며 스스로 진보된 뉴미디어임을 강조하고 있다. 이와 같이 전통적이고 대중적인 영화를 뉴미디어로 바라보는 관점의 변화는 그동안 관념적-철학적으로 진행되어 왔던 미디어이론의 연구 및 적용에 새로운 전환점을 마련해줄 것으로 판단된다.
Movie Avatar utilized the 3D technology has several characteristics of new media. Specifically this movie is representing a relatively new concept of space media so that it could be seemed more than a typical movie based on following reasons. First, for example, Avatar proves itself to be new medi...
Movie Avatar utilized the 3D technology has several characteristics of new media. Specifically this movie is representing a relatively new concept of space media so that it could be seemed more than a typical movie based on following reasons. First, for example, Avatar proves itself to be new media and pursues hyper-reality by mediating the existing media, maximizing the original information and realistic actuality in which the original information is represented, and remediating space into which the human senses are extended. Second, Avatar opens a new window of opportunity for movie to be transformed from hot media into cool media by allowing spectators to get involved in the remediated space. In other words, Avatar would rather be electric cool media than just hot media strongly focused on eyesight because the movie attempts to extend its sensible boundary from 3D into 4D. Third, Avatar also attempts to project digitized information into the existing physical space so that other data layers could be produced that consequently create augmented space of new media. Fourth, the audiences’ various reactions to the movie is shown as navigation, which is highlighted in new media. Therefore, Avatar manifestly shows itself as new media by satisfying the traditional remediation, media, and new media theories suggested by Bolter and Grusin (1999), McLuhan(1964), and Manovich(2002), respectively. The understanding of Avata with new perspective, however, would be likely deemed to shift the way of understanding on movies from the traditionally popular medium to potentially new media, which has been based on the abstract and philosophical media theories.
Movie Avatar utilized the 3D technology has several characteristics of new media. Specifically this movie is representing a relatively new concept of space media so that it could be seemed more than a typical movie based on following reasons. First, for example, Avatar proves itself to be new media and pursues hyper-reality by mediating the existing media, maximizing the original information and realistic actuality in which the original information is represented, and remediating space into which the human senses are extended. Second, Avatar opens a new window of opportunity for movie to be transformed from hot media into cool media by allowing spectators to get involved in the remediated space. In other words, Avatar would rather be electric cool media than just hot media strongly focused on eyesight because the movie attempts to extend its sensible boundary from 3D into 4D. Third, Avatar also attempts to project digitized information into the existing physical space so that other data layers could be produced that consequently create augmented space of new media. Fourth, the audiences’ various reactions to the movie is shown as navigation, which is highlighted in new media. Therefore, Avatar manifestly shows itself as new media by satisfying the traditional remediation, media, and new media theories suggested by Bolter and Grusin (1999), McLuhan(1964), and Manovich(2002), respectively. The understanding of Avata with new perspective, however, would be likely deemed to shift the way of understanding on movies from the traditionally popular medium to potentially new media, which has been based on the abstract and philosophical media theories.
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