최근 대중화되기 시작한 Lighting Emitted Diodes(LED)는 조명 광원의 색채적 속성의 변화가 용이하여 사용자의 감성적 니즈를 충족시키는데 활용도가 높다. 이에, LED를 이용한 조명의 색채적 속성과 사용자의 감성적 반응 간의 관계에 대한 연구의 필요성이 증가하고 있다. 본 연구에서는 조명의 색상이 사용자가 휴식 (실험 Ⅰ; N=18) 혹은 집중 (실험 Ⅱ: N=18) 상황에 있을 때, 사용자의 감성적 측면에 어떠한 영향을 끼치는가를 파악하고자 하였다. 주변 조명의 색상은 소등된 상황을 포함하여, 빨강, 주황, 노랑, 초록, 청록(cyan), 파랑 그리고 하양 등 9가지가 제시 되었다. 그리고 사용자에게 미치는 감성적 영향은 세인지 단계별 반응으로 평가 되었다: 첫째, 본능적 단계(Visceral level)에서는 심전도(Electrocardiogram)와 뇌파(Electroencephalogram) 반응을 측정하였다; 둘째, 행동적 단계(Behavioral level)에서는 영어 단어 외우기와 시간 인지 특성을 관찰하였다; 셋째 회고적 단계(Reflective level)에서는 설문을 통해 그 결과를 분석하였으며, 실험 결과 다음과 같은 발견점이 도출되었다: 첫째, 휴식 상황에서는 행동적 단계와 본능적 단계에서의 휴식 상황 적합도 사이에 양의 상관관계가 관찰되었다(r= 0.49); 둘째, 집중 상황에서는 행동적 회고적 단계에서의 집중 상황 적합도 사이에 양적 상관관계가 관찰되었다(r= 0.41); 셋째, 동일한 난색 계열의 색상인 빨강과 노랑 조명에 대한 감성적 반응은 유사하지 않았으며, 한색 계열인 청록(cyan)과 파랑 조명의 반응도 상이했다. 본 연구 결과가 조명색 상이 사용자에게 적합한 감성을 유도할 수 있도록 활용되기를 기대한다.
최근 대중화되기 시작한 Lighting Emitted Diodes(LED)는 조명 광원의 색채적 속성의 변화가 용이하여 사용자의 감성적 니즈를 충족시키는데 활용도가 높다. 이에, LED를 이용한 조명의 색채적 속성과 사용자의 감성적 반응 간의 관계에 대한 연구의 필요성이 증가하고 있다. 본 연구에서는 조명의 색상이 사용자가 휴식 (실험 Ⅰ; N=18) 혹은 집중 (실험 Ⅱ: N=18) 상황에 있을 때, 사용자의 감성적 측면에 어떠한 영향을 끼치는가를 파악하고자 하였다. 주변 조명의 색상은 소등된 상황을 포함하여, 빨강, 주황, 노랑, 초록, 청록(cyan), 파랑 그리고 하양 등 9가지가 제시 되었다. 그리고 사용자에게 미치는 감성적 영향은 세인지 단계별 반응으로 평가 되었다: 첫째, 본능적 단계(Visceral level)에서는 심전도(Electrocardiogram)와 뇌파(Electroencephalogram) 반응을 측정하였다; 둘째, 행동적 단계(Behavioral level)에서는 영어 단어 외우기와 시간 인지 특성을 관찰하였다; 셋째 회고적 단계(Reflective level)에서는 설문을 통해 그 결과를 분석하였으며, 실험 결과 다음과 같은 발견점이 도출되었다: 첫째, 휴식 상황에서는 행동적 단계와 본능적 단계에서의 휴식 상황 적합도 사이에 양의 상관관계가 관찰되었다(r= 0.49); 둘째, 집중 상황에서는 행동적 회고적 단계에서의 집중 상황 적합도 사이에 양적 상관관계가 관찰되었다(r= 0.41); 셋째, 동일한 난색 계열의 색상인 빨강과 노랑 조명에 대한 감성적 반응은 유사하지 않았으며, 한색 계열인 청록(cyan)과 파랑 조명의 반응도 상이했다. 본 연구 결과가 조명색 상이 사용자에게 적합한 감성을 유도할 수 있도록 활용되기를 기대한다.
The light emitting diodes (LED) lighting source’s color element can be easily changed and this can be effectively applied to meet the users’ emotional needs. Thus, there’s an increase in the demand for research that study the relationship between the color element of LED lighting and the user’s em...
The light emitting diodes (LED) lighting source’s color element can be easily changed and this can be effectively applied to meet the users’ emotional needs. Thus, there’s an increase in the demand for research that study the relationship between the color element of LED lighting and the user’s emotional response. This research aimed to understand how the lighting’s color affected the experiment participants as they were resting (Experiment Ⅰ; n=18) or working with intense concentration (Experiment Ⅱ; n=18). A total of nine colors of ambient lighting were provided including red, orange, yellow, green, cyan, blue, white and when the lights are out. Also, the user’s emotional effect was evaluated through the following three cognitive levels: first, at the visceral level the electrocardiogram (ECG) and electroencephalogram (EEG) responses were recorded; second, at the behavioral level the user’s ability to memorize English vocabulary and time perception were observed; third, at the reflective level, the users were asked about lighting color through a survey. There are experiments’ results : first, in resting context there was a positive correlation between the behavioral and physiological appropriateness for the context (r= 0.49); second, in attentive context, there was a positive correlation between the behavioral and reflective appropriateness for the context (r= 0.41); third, even the emotional responses to the red and yellow lights were dissimilar, and the responses to cyan and blue were distinctly disparate. The results of this research can apply lighting color as a design element to induce the appropriate emotional response from the user.
The light emitting diodes (LED) lighting source’s color element can be easily changed and this can be effectively applied to meet the users’ emotional needs. Thus, there’s an increase in the demand for research that study the relationship between the color element of LED lighting and the user’s emotional response. This research aimed to understand how the lighting’s color affected the experiment participants as they were resting (Experiment Ⅰ; n=18) or working with intense concentration (Experiment Ⅱ; n=18). A total of nine colors of ambient lighting were provided including red, orange, yellow, green, cyan, blue, white and when the lights are out. Also, the user’s emotional effect was evaluated through the following three cognitive levels: first, at the visceral level the electrocardiogram (ECG) and electroencephalogram (EEG) responses were recorded; second, at the behavioral level the user’s ability to memorize English vocabulary and time perception were observed; third, at the reflective level, the users were asked about lighting color through a survey. There are experiments’ results : first, in resting context there was a positive correlation between the behavioral and physiological appropriateness for the context (r= 0.49); second, in attentive context, there was a positive correlation between the behavioral and reflective appropriateness for the context (r= 0.41); third, even the emotional responses to the red and yellow lights were dissimilar, and the responses to cyan and blue were distinctly disparate. The results of this research can apply lighting color as a design element to induce the appropriate emotional response from the user.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.