최근 미디어 확장에 따른 수평적 네트워크의 저변 확대로 기업에서도 수평적 조직구조의 필요성이 대두 되고 있다. 특히, 수평적 구조의 사고체계는 창조적 문제해결을 위한 창의성 발현에 용이하다. 기업은 불확실한 비즈니스 환경에서 경쟁우위를 창출하기 위해 기업조직의 창의성을 우선적으로 고려해야 한다.
본 연구는 비즈니스 환경에 적합한 창의성을 논리적 사고와 직관적인 사고와의 균형 속에서 창출할 수 있으며, 이는 디자인씽킹의 새로운 실행도구를 통해 가능하다는 관점에서 접근하고 있다. 창의성의 개념은 기업조직 환경에 부합되는 사회집단적 관점에서 고찰했으며, 실현가능한 창조적 가치발현을 디자인씽킹 개념에서 피력하였다. 또한, 집단조직의 창의성 발현을 위한 제반조건을 탐색하여, 창조적 가치창출의 활성화를 위한 방안들을 모색해보았다. 특히, 기업에서 실제 실행되고 있는 수평적 조직문화 형성, 혁신 활동, 기업정책 등의 실증적 사례를 제시하여 부연하였다.
이제 기업의 미래가치는 조직의 창의성 발현에 의존할 수밖에 없으며, 효율적이고 효과적인 창조적 가치창출은 디자인씽킹을 통해 견인되는 것이다. 앞으로 디자인씽킹의 중요성을 토대로 비즈니스 환경에서 디자인가치를 재정립함으로써, 지속가능한 디자인 영역을 확장시키고자 한다.
최근 미디어 확장에 따른 수평적 네트워크의 저변 확대로 기업에서도 수평적 조직구조의 필요성이 대두 되고 있다. 특히, 수평적 구조의 사고체계는 창조적 문제해결을 위한 창의성 발현에 용이하다. 기업은 불확실한 비즈니스 환경에서 경쟁우위를 창출하기 위해 기업조직의 창의성을 우선적으로 고려해야 한다.
본 연구는 비즈니스 환경에 적합한 창의성을 논리적 사고와 직관적인 사고와의 균형 속에서 창출할 수 있으며, 이는 디자인씽킹의 새로운 실행도구를 통해 가능하다는 관점에서 접근하고 있다. 창의성의 개념은 기업조직 환경에 부합되는 사회집단적 관점에서 고찰했으며, 실현가능한 창조적 가치발현을 디자인씽킹 개념에서 피력하였다. 또한, 집단조직의 창의성 발현을 위한 제반조건을 탐색하여, 창조적 가치창출의 활성화를 위한 방안들을 모색해보았다. 특히, 기업에서 실제 실행되고 있는 수평적 조직문화 형성, 혁신 활동, 기업정책 등의 실증적 사례를 제시하여 부연하였다.
이제 기업의 미래가치는 조직의 창의성 발현에 의존할 수밖에 없으며, 효율적이고 효과적인 창조적 가치창출은 디자인씽킹을 통해 견인되는 것이다. 앞으로 디자인씽킹의 중요성을 토대로 비즈니스 환경에서 디자인가치를 재정립함으로써, 지속가능한 디자인 영역을 확장시키고자 한다.
With recent media expansion and the extension of a horizontal network base related to it, the necessity of a horizontal organizational structure is also being highlighted in companies. Especially, the thinking system in a horizontal structure is facilitative to express creativity for creative prob...
With recent media expansion and the extension of a horizontal network base related to it, the necessity of a horizontal organizational structure is also being highlighted in companies. Especially, the thinking system in a horizontal structure is facilitative to express creativity for creative problem solving. In order for a company to gain competitive advantage in an uncertain business environment, it is necessary for the company to consider the creativity of its corporate organization beforehand. In this study, creativity appropriate for the business environment can be created within the balance of logical and intuitive thinking. And an approach adopting such a view to see this can be realized through the new implementation tool of design thinking. The concept of creativity is considered from the view of social community corresponding to the environment of corporate organization, and the manifestation of feasible creative value is stated openly from the concept of design thinking. Also, this paper attempts to identify the general conditions to manifest creativity in a group organization and methods to activate creative value creation. In particular, it adds the suggestion of positive cases such as the formation of horizontal organizational culture being actually practiced in a company, innovative activities, and corporate policy. Nowadays, a company’s future value cannot help but depend on the manifestation of organizational creativity. Efficient and effective creative value creation can be attributed to design thinking. Based on the importance of design thinking in the future, this study establishes and suggests design value in an administrative environment in order to expand the sustainable area of design.
With recent media expansion and the extension of a horizontal network base related to it, the necessity of a horizontal organizational structure is also being highlighted in companies. Especially, the thinking system in a horizontal structure is facilitative to express creativity for creative problem solving. In order for a company to gain competitive advantage in an uncertain business environment, it is necessary for the company to consider the creativity of its corporate organization beforehand. In this study, creativity appropriate for the business environment can be created within the balance of logical and intuitive thinking. And an approach adopting such a view to see this can be realized through the new implementation tool of design thinking. The concept of creativity is considered from the view of social community corresponding to the environment of corporate organization, and the manifestation of feasible creative value is stated openly from the concept of design thinking. Also, this paper attempts to identify the general conditions to manifest creativity in a group organization and methods to activate creative value creation. In particular, it adds the suggestion of positive cases such as the formation of horizontal organizational culture being actually practiced in a company, innovative activities, and corporate policy. Nowadays, a company’s future value cannot help but depend on the manifestation of organizational creativity. Efficient and effective creative value creation can be attributed to design thinking. Based on the importance of design thinking in the future, this study establishes and suggests design value in an administrative environment in order to expand the sustainable area of design.
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