문화유산 관광도시의 브랜드 개성이 방문객 만족도 및 추천의도에 미치는 영향 - 세계 문화유산 등재 지역 안동시를 대상으로 The Influence of Cultural Heritage City"s Brand Personality on Visitor"s Satisfaction and Recommended Intention - Focusing on World Heritage Site, "An-Dong City" -원문보기
본 연구는 관광도시의 브랜드 개성과 관련된 기존 연구와 달리 한국적 정서를 반영한 측정 항목을 추가하여 문화적 배경에 따라 브랜드 개성이 차이가 있음을 알아보고자 하는 맥락에서 시작되었다. 또한 기존에 지속적으로 다루어진 관광도시 이외에 ‘안동’ 이라는 관광도시에 대한 실증 분석을 추가하여 문화유산 자원을 보유한 관광도시 간의 비교 연구에 기여하고자 하였다.
이에 본 연구의 목적은 문화유산 자원이 풍부한 관광도시 안동의 브랜드 개성차원을 살펴보고, 도출된 브랜드 개성차원과 방문객의 만족도 및 추천의도와의 영향 관계를 살펴보는데 있다. 이에 대한 결과는 다음과 같다.
첫째, 문화유산 관광도시 안동의 브랜드 개성은 ‘안정성’, ‘역동성’, ‘정감’, ‘유희성’, ‘세련성’, ‘전통성’의 6가지 개성차원으로 도출되었다. 이 중 ‘정감’, ‘유희성’, ‘전통성’ 은 관광도시 브랜드 개성과 관련한 선행 연구의 결과와 차별화된 브랜드 개성차원이다.
둘째, 문화유산 관광도시의 브랜드 개성과 방문객의 만족도 및 추천의도와의 영향 관계를 분석해 본 결과, ‘안정성’, ‘정감’, ‘유희성’의 3가지 개성차원만이 방문객 만족과 추천의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이 같은 연구 결과를 바탕으로 문화유산 자원을 다수 보유한 관광도시의 브랜드 전략에 실무적 시사점을 제시해보고자 하였다.
본 연구는 관광도시의 브랜드 개성과 관련된 기존 연구와 달리 한국적 정서를 반영한 측정 항목을 추가하여 문화적 배경에 따라 브랜드 개성이 차이가 있음을 알아보고자 하는 맥락에서 시작되었다. 또한 기존에 지속적으로 다루어진 관광도시 이외에 ‘안동’ 이라는 관광도시에 대한 실증 분석을 추가하여 문화유산 자원을 보유한 관광도시 간의 비교 연구에 기여하고자 하였다.
이에 본 연구의 목적은 문화유산 자원이 풍부한 관광도시 안동의 브랜드 개성차원을 살펴보고, 도출된 브랜드 개성차원과 방문객의 만족도 및 추천의도와의 영향 관계를 살펴보는데 있다. 이에 대한 결과는 다음과 같다.
첫째, 문화유산 관광도시 안동의 브랜드 개성은 ‘안정성’, ‘역동성’, ‘정감’, ‘유희성’, ‘세련성’, ‘전통성’의 6가지 개성차원으로 도출되었다. 이 중 ‘정감’, ‘유희성’, ‘전통성’ 은 관광도시 브랜드 개성과 관련한 선행 연구의 결과와 차별화된 브랜드 개성차원이다.
둘째, 문화유산 관광도시의 브랜드 개성과 방문객의 만족도 및 추천의도와의 영향 관계를 분석해 본 결과, ‘안정성’, ‘정감’, ‘유희성’의 3가지 개성차원만이 방문객 만족과 추천의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
이 같은 연구 결과를 바탕으로 문화유산 자원을 다수 보유한 관광도시의 브랜드 전략에 실무적 시사점을 제시해보고자 하였다.
This study was carried out to find out the difference of city brand personality depending on cultural background by adding the items which was reflected Korean traditional emotion, unlike the existing researches of city brand related. For this reason, this study was conducted to analyze the case o...
This study was carried out to find out the difference of city brand personality depending on cultural background by adding the items which was reflected Korean traditional emotion, unlike the existing researches of city brand related. For this reason, this study was conducted to analyze the case of An-dong city where has cultural heritage and was designated World Heritage Site recently. The purpose of this study was to examine the dimensions of brand personality of cultural city "An-dong" and also to find out their effect between the dimensions and visitor"s satisfaction and recommended intention. As a result, cultural heritage city brand personality was classified six dimensions such as "stability", "dynamics", "warmth", "amusement", "sophistication" and "traditionality". Among these, "warmth", "amusement" and "traditionality" dimensions were deducted through this study differently from the result of antecedent research. In addition to eliciting new dimensions, this study was verified that these three new dimensions only were influenced on visitor"s satisfaction and recommended intention positively. The findings of this study would be helpful to plan the brand strategy and to suggest the practical implications for the cities where have cultural heritage.
This study was carried out to find out the difference of city brand personality depending on cultural background by adding the items which was reflected Korean traditional emotion, unlike the existing researches of city brand related. For this reason, this study was conducted to analyze the case of An-dong city where has cultural heritage and was designated World Heritage Site recently. The purpose of this study was to examine the dimensions of brand personality of cultural city "An-dong" and also to find out their effect between the dimensions and visitor"s satisfaction and recommended intention. As a result, cultural heritage city brand personality was classified six dimensions such as "stability", "dynamics", "warmth", "amusement", "sophistication" and "traditionality". Among these, "warmth", "amusement" and "traditionality" dimensions were deducted through this study differently from the result of antecedent research. In addition to eliciting new dimensions, this study was verified that these three new dimensions only were influenced on visitor"s satisfaction and recommended intention positively. The findings of this study would be helpful to plan the brand strategy and to suggest the practical implications for the cities where have cultural heritage.
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