본 연구는 대구시의 도시관광활성화를 위하여 대구시에서 제시하는 여러 가지 관광명소 및 음식 중 대구시민들이 어떤 관광명소 및 음식을 추천해주고 싶어 하는지 살펴보고자 하였다. 또한, 관광명소의 장소마케팅 수준이 추천의도에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기위한 표본을 추출하기위해 대구지역의 중고등학교, 대학교, 병원, 회사, 관공서, 공장 등의 다양한 분야에서 조사를 시도하였다. 조사는 2012년 9월 1일부터 9월 20일까지 20일간 조사되었고, 378부가 최종분석에 사용되었다. 분석결과 추천해주고 싶은 대구관광명소는 팔공산, 동성로, 서문시장, 근대골목투어가 상대적으로 높은 추천율을 보였고, 추천수준이 높은 관광명소의 장소마케팅 수준은 팔공산의 경우 시설 및 화장실의 청결성이 높은 관리수준을 보였다. 동성로, 서문시장, 근대골목투어는 편리한 접근성이 높은 수준을 보였다. 또한 편리한 접근성, 적절한공간 및 조명시설이 향상될수록 팔공산 추천의도가 향상되는 것으로 나타났고, 편리한 접근성과 시설 및 화장실의 청결성이 향상될수록 동성로와 근대골목투어의 추천의도가 향상되는 것으로 나타났으며, 적절한 물가, 편리한 접근성, 시설 및 화장실의 청결성이 향상될수록 서문시장의 추천의도가 향상되는 것으로 나타났다.
본 연구는 대구시의 도시관광활성화를 위하여 대구시에서 제시하는 여러 가지 관광명소 및 음식 중 대구시민들이 어떤 관광명소 및 음식을 추천해주고 싶어 하는지 살펴보고자 하였다. 또한, 관광명소의 장소마케팅 수준이 추천의도에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기위한 표본을 추출하기위해 대구지역의 중고등학교, 대학교, 병원, 회사, 관공서, 공장 등의 다양한 분야에서 조사를 시도하였다. 조사는 2012년 9월 1일부터 9월 20일까지 20일간 조사되었고, 378부가 최종분석에 사용되었다. 분석결과 추천해주고 싶은 대구관광명소는 팔공산, 동성로, 서문시장, 근대골목투어가 상대적으로 높은 추천율을 보였고, 추천수준이 높은 관광명소의 장소마케팅 수준은 팔공산의 경우 시설 및 화장실의 청결성이 높은 관리수준을 보였다. 동성로, 서문시장, 근대골목투어는 편리한 접근성이 높은 수준을 보였다. 또한 편리한 접근성, 적절한공간 및 조명시설이 향상될수록 팔공산 추천의도가 향상되는 것으로 나타났고, 편리한 접근성과 시설 및 화장실의 청결성이 향상될수록 동성로와 근대골목투어의 추천의도가 향상되는 것으로 나타났으며, 적절한 물가, 편리한 접근성, 시설 및 화장실의 청결성이 향상될수록 서문시장의 추천의도가 향상되는 것으로 나타났다.
This study was conducted in order to identify the tourist attractions or cuisines suggested by Daegu citizens amongst the various tourist attractions and cuisines proposed by Daegu in aim to implement tourism activation in Daegu Metropolitan City. Additionally, the influence of the place marketing...
This study was conducted in order to identify the tourist attractions or cuisines suggested by Daegu citizens amongst the various tourist attractions and cuisines proposed by Daegu in aim to implement tourism activation in Daegu Metropolitan City. Additionally, the influence of the place marketing standard of tourism attractions on the intention of recommendation was to be examined. In order to extract samples needed to accomplish this objective, survey was attempted in various areas including middle schools and high schools, universities, hospitals, companies, government offices, and factories. The survey lasted for 20 days from September 1st to September 20th, and 378 locations were applied in the final analysis. As a result, Palgongsan, Seomun Sijang (Market), and Geundae Golmok Tour displayed relatively high recommendation rates as the suggested tourist attraction in Daegu. In terms of activity levels of place marketing in tourist attractions with a high recommendation level, Palgongsan displayed high management level for clean facilities and restrooms. Dongseongno, Seomun market, and Geundae Golmok tour displayed high levels of convenient accessibility. Furthermore, the intention of recommending Palgongsan increased as the convenient accessibility, proper space, and lighting facilities increased, and the intention of recommending Dongseongno increased as the convenient accessibility and cleanliness of facilities and restroom increased. Moreover, the intention of recommending Seomun Sijang (Market) increased as appropriate price, convenient approachability, and cleanliness of facilities and restrooms increased.
This study was conducted in order to identify the tourist attractions or cuisines suggested by Daegu citizens amongst the various tourist attractions and cuisines proposed by Daegu in aim to implement tourism activation in Daegu Metropolitan City. Additionally, the influence of the place marketing standard of tourism attractions on the intention of recommendation was to be examined. In order to extract samples needed to accomplish this objective, survey was attempted in various areas including middle schools and high schools, universities, hospitals, companies, government offices, and factories. The survey lasted for 20 days from September 1st to September 20th, and 378 locations were applied in the final analysis. As a result, Palgongsan, Seomun Sijang (Market), and Geundae Golmok Tour displayed relatively high recommendation rates as the suggested tourist attraction in Daegu. In terms of activity levels of place marketing in tourist attractions with a high recommendation level, Palgongsan displayed high management level for clean facilities and restrooms. Dongseongno, Seomun market, and Geundae Golmok tour displayed high levels of convenient accessibility. Furthermore, the intention of recommending Palgongsan increased as the convenient accessibility, proper space, and lighting facilities increased, and the intention of recommending Dongseongno increased as the convenient accessibility and cleanliness of facilities and restroom increased. Moreover, the intention of recommending Seomun Sijang (Market) increased as appropriate price, convenient approachability, and cleanliness of facilities and restrooms increased.
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