이 글의 목적은 연구윤리와는 다른 측면에서 글쓰기 윤리를 고찰하고 정립의 필요성을 제기하는 것이다. 이와 함께 글쓰기 윤리의식 제고 방안을 다양한 측면에서 탐색하였다.
글쓰기 윤리를 연구윤리의 일부분으로 규정하는 것에는 무리가 따른다. 연구윤리는 사회 ․ 도덕적인 측면에서의 윤리성이 강조된다. 반면 글쓰기 윤리는 자기 윤리적 측면, 심미적인 측면에서의 윤리성이 강조된다. 연구 윤리에서 가장 중요한 덕목이 정직성이라면, 글쓰기 윤리에서는 진실성을 최우선에 놓는다. 글쓰기는 언어의 특성상 ‘허구’가 가미될 수밖에 없다. 허구는 정직성의 측면에서는 ‘거짓’이라고 할 수 있다. 진실성의 측면에서 허구는 ‘상상’의 다른 이름이다. 연구윤리와 글쓰기 윤리는 위상을 달리한다. 설문지를 바
탕으로 우리나라 대학들의 현재 상황을 점검했다. 이런 논의를 토대로 우리나라 대학의 실정에 맞는 윤리의식 제고 방안을 제시해 보았다.
무엇보다 우선되어야 할 것은 내실있는 글쓰기 교육을 통해 학생들의 내적 역량을 성숙시키는 것이다. 학생들에게는 정확한 인용 방법을 습득하게 하는 것이 일차적이다. 교수자는 과정적 글쓰기를 통해 글의 시작부터 마무리까지 학생과 함께 할 때 글쓰기의 윤리의식은 크게 제고될 것이다. 대학 당국에서는 글쓰기 명예 규약, 글쓰기 윤리 수칙의 제정 등 제도적인 뒷받침을 하고 이를 일관성 있게 운영하는 것이 중요하다. 사회적으로도 글쓰기 윤리에 대한 인식을 고취하고, 표절 예방 시스템을 구축하는 방안이 함께 강구되어야 할 것이다.
글쓰기 윤리에 대한 논의는 연구윤리의 일부로서 다뤄지기 시작한 것도 문제지만 주로 학교라는 테두리를 중심으로 다뤄지고 있는 것도 하나의 한계라고 지적할 수 있다. 예술과 외설, 표절, 모방, 패러디 등 경계를 넘나들며 글쓰기 윤리는 다채롭게 논의되고 있다. 따라서 글쓰기 전반으로 ‘윤리성’에 대한 논의를 확대할 필요가 있다.
이 글의 목적은 연구윤리와는 다른 측면에서 글쓰기 윤리를 고찰하고 정립의 필요성을 제기하는 것이다. 이와 함께 글쓰기 윤리의식 제고 방안을 다양한 측면에서 탐색하였다.
글쓰기 윤리를 연구윤리의 일부분으로 규정하는 것에는 무리가 따른다. 연구윤리는 사회 ․ 도덕적인 측면에서의 윤리성이 강조된다. 반면 글쓰기 윤리는 자기 윤리적 측면, 심미적인 측면에서의 윤리성이 강조된다. 연구 윤리에서 가장 중요한 덕목이 정직성이라면, 글쓰기 윤리에서는 진실성을 최우선에 놓는다. 글쓰기는 언어의 특성상 ‘허구’가 가미될 수밖에 없다. 허구는 정직성의 측면에서는 ‘거짓’이라고 할 수 있다. 진실성의 측면에서 허구는 ‘상상’의 다른 이름이다. 연구윤리와 글쓰기 윤리는 위상을 달리한다. 설문지를 바
탕으로 우리나라 대학들의 현재 상황을 점검했다. 이런 논의를 토대로 우리나라 대학의 실정에 맞는 윤리의식 제고 방안을 제시해 보았다.
무엇보다 우선되어야 할 것은 내실있는 글쓰기 교육을 통해 학생들의 내적 역량을 성숙시키는 것이다. 학생들에게는 정확한 인용 방법을 습득하게 하는 것이 일차적이다. 교수자는 과정적 글쓰기를 통해 글의 시작부터 마무리까지 학생과 함께 할 때 글쓰기의 윤리의식은 크게 제고될 것이다. 대학 당국에서는 글쓰기 명예 규약, 글쓰기 윤리 수칙의 제정 등 제도적인 뒷받침을 하고 이를 일관성 있게 운영하는 것이 중요하다. 사회적으로도 글쓰기 윤리에 대한 인식을 고취하고, 표절 예방 시스템을 구축하는 방안이 함께 강구되어야 할 것이다.
글쓰기 윤리에 대한 논의는 연구윤리의 일부로서 다뤄지기 시작한 것도 문제지만 주로 학교라는 테두리를 중심으로 다뤄지고 있는 것도 하나의 한계라고 지적할 수 있다. 예술과 외설, 표절, 모방, 패러디 등 경계를 넘나들며 글쓰기 윤리는 다채롭게 논의되고 있다. 따라서 글쓰기 전반으로 ‘윤리성’에 대한 논의를 확대할 필요가 있다.
The purpose of this thesis is to study Writing-ethics with another aspect of Research-ethics and to raise necessity of to take a triangular position. Futhermore, I made search for the heightening plan of ethical awareness. It is hardly to say that Writing-ethics is one part of Research-ethics. R...
The purpose of this thesis is to study Writing-ethics with another aspect of Research-ethics and to raise necessity of to take a triangular position. Futhermore, I made search for the heightening plan of ethical awareness. It is hardly to say that Writing-ethics is one part of Research-ethics. Research has been emphasized on aspect of social & moral ethics. The other hand, writhing-ethics was stressed on self-ethical & aesthetic ethics. The most virtues in Research-ethics is but in writing-ethics is It could not help adding fiction in particular of language in writing. Fiction is untruth in aspect of Honesty. But fiction is truth another name of ‘Imagination’ in aspect of Truthfulness. A research-ethics and writing-ethics were positioned between different layer. I inquired types of plagiarism that represented unethical-act in writing and classified precautions of plagiarism to be enforced in Universities in America. As based on the questionnaire, I checked up present conditions in Korea and proposed the heightening plan of ethical awareness that fitted on our university-writing education First of all, we have to enforce writing education that grow up inner-power of students. They should take accurate a way to citation. When teacher will go together from introduction to comment stage through process-writing, writhing-ethics will go heightening significantly. The debate of writing-ethics in university writing is spatial limits that is another bound. In order to go and come open boundary among art and obscenity, plagiarism, parody, homage. we have to expand a discussion about ethics to the whole writing.
The purpose of this thesis is to study Writing-ethics with another aspect of Research-ethics and to raise necessity of to take a triangular position. Futhermore, I made search for the heightening plan of ethical awareness. It is hardly to say that Writing-ethics is one part of Research-ethics. Research has been emphasized on aspect of social & moral ethics. The other hand, writhing-ethics was stressed on self-ethical & aesthetic ethics. The most virtues in Research-ethics is but in writing-ethics is It could not help adding fiction in particular of language in writing. Fiction is untruth in aspect of Honesty. But fiction is truth another name of ‘Imagination’ in aspect of Truthfulness. A research-ethics and writing-ethics were positioned between different layer. I inquired types of plagiarism that represented unethical-act in writing and classified precautions of plagiarism to be enforced in Universities in America. As based on the questionnaire, I checked up present conditions in Korea and proposed the heightening plan of ethical awareness that fitted on our university-writing education First of all, we have to enforce writing education that grow up inner-power of students. They should take accurate a way to citation. When teacher will go together from introduction to comment stage through process-writing, writhing-ethics will go heightening significantly. The debate of writing-ethics in university writing is spatial limits that is another bound. In order to go and come open boundary among art and obscenity, plagiarism, parody, homage. we have to expand a discussion about ethics to the whole writing.
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