[국내논문]The relationship between the children’s language ability from multi-cultural families and the interactive peer play, teacher-child relationship and class literacy environment
현대 우리나라에 결혼이주 다문화 가정이 증가함에 따라 다문화 가정 유아의 언어능력에 대한 관심이 증가하고 있다. 이에 따라 본 연구는 전라북도에 위치한 유아교육기관에 재원중인 만 4, 5세 다문화 가정 유아 137명을 대상으로 기관에서의 또래 놀이 상호작용, 교사-유아 상호작용, 교실 문해환경에 따른 유아의 어휘력, 언어 이해력, 언어 표현력의 차이를 알아보고자 하였다. 이를 위해 다문화 가정 유아의 어휘력, 언어 이해력, 언어 표현력 수준을 알아보고자 본 연구자가 언어능력 검사를 실시하였고, 또래 놀이 상호작용, 교사-유아 상호작용은 담임교사에게 설문지를 돌려 즉시 수거하였다. 교실 문해환경은 관찰자가 해당 유아의 교실의 물리적 환경을 관찰하였다. 그 결과 다문화 가정 유아의 어휘력과 언어 이해력, 언어표현력은 또래 놀이 상호작용이 잘 일어날 때, 교사-유아의 상호작용이 활발하게 일어날 때, 물리적 환경이 충분히 제공될 때 높게 나타났다. 또한 다문화 가정 유아의 어휘력과 언어 이해력, 언어표현력과 또래 놀이 상호작용, 교사-유아의 상호작용, 교실 문해환경과 높은 상관이 있는 것으로 나타났다.
현대 우리나라에 결혼이주 다문화 가정이 증가함에 따라 다문화 가정 유아의 언어능력에 대한 관심이 증가하고 있다. 이에 따라 본 연구는 전라북도에 위치한 유아교육기관에 재원중인 만 4, 5세 다문화 가정 유아 137명을 대상으로 기관에서의 또래 놀이 상호작용, 교사-유아 상호작용, 교실 문해환경에 따른 유아의 어휘력, 언어 이해력, 언어 표현력의 차이를 알아보고자 하였다. 이를 위해 다문화 가정 유아의 어휘력, 언어 이해력, 언어 표현력 수준을 알아보고자 본 연구자가 언어능력 검사를 실시하였고, 또래 놀이 상호작용, 교사-유아 상호작용은 담임교사에게 설문지를 돌려 즉시 수거하였다. 교실 문해환경은 관찰자가 해당 유아의 교실의 물리적 환경을 관찰하였다. 그 결과 다문화 가정 유아의 어휘력과 언어 이해력, 언어표현력은 또래 놀이 상호작용이 잘 일어날 때, 교사-유아의 상호작용이 활발하게 일어날 때, 물리적 환경이 충분히 제공될 때 높게 나타났다. 또한 다문화 가정 유아의 어휘력과 언어 이해력, 언어표현력과 또래 놀이 상호작용, 교사-유아의 상호작용, 교실 문해환경과 높은 상관이 있는 것으로 나타났다.
As the number of children in multi- cultural families have been sharply increased in Korea, children’s language development and their ability in multi-cultural families became a very important issue. This research aimed to investigate the relationships between children’s language abilities and the...
As the number of children in multi- cultural families have been sharply increased in Korea, children’s language development and their ability in multi-cultural families became a very important issue. This research aimed to investigate the relationships between children’s language abilities and the interactive peer play, teacher-child relationship, and class literacy environment. The participants were 137 four and five-year-old children in multi-cultural families living in Jeonbuk province. The researcher examined the children’s language abilities-vocabulary, language understanding, and language expression and observed the class literacy environment. The homeroom teachers checked the questionairs for children’s interactive peer play, teacher-child relationship. The result of the research indicated that children’s language ability is highly related to the interactive peer play, teacher-child relationship, and class literacy environment.. In that, the level of all the language ability variables such as vocabulary, language understanding, and language expression were higher when the peer-play relationship, teacher-child relationship, and class literacy environment were well furnished. In conclusion, we should provide the appropriate educational environment to improve their language ability.
As the number of children in multi- cultural families have been sharply increased in Korea, children’s language development and their ability in multi-cultural families became a very important issue. This research aimed to investigate the relationships between children’s language abilities and the interactive peer play, teacher-child relationship, and class literacy environment. The participants were 137 four and five-year-old children in multi-cultural families living in Jeonbuk province. The researcher examined the children’s language abilities-vocabulary, language understanding, and language expression and observed the class literacy environment. The homeroom teachers checked the questionairs for children’s interactive peer play, teacher-child relationship. The result of the research indicated that children’s language ability is highly related to the interactive peer play, teacher-child relationship, and class literacy environment.. In that, the level of all the language ability variables such as vocabulary, language understanding, and language expression were higher when the peer-play relationship, teacher-child relationship, and class literacy environment were well furnished. In conclusion, we should provide the appropriate educational environment to improve their language ability.
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