[국내논문]유치원 조직문화 유형에 따른 교사의 직무 스트레스 및 직무 만족도 The kindergarten teacher"s job stress and job satisfaction depending on the organizational culture of kindergarten
본 연구는 유치원의 조직문화 유형(관계문화, 개발문화, 위계문화, 합리문화)은 어떠하며, 이에 따라 교사의 직무 스트레스 및 직무 만족도에 어떠한 차이가 있는지를 알아보고자 하였다. 연구 대상은 서울, 경기지역에서 임의 표집한 유치원 35곳의 교사 234명이었으며, 자료 분석은 빈도, 백분율, K-평균 군집분석, 일원배치분산분석을 활용하였다. 그 결과 첫째, 유치원의 조직문화는 4개의 유형으로 군집분석되었다 (강한 균형문화, 위계중심 약한문화, 위계부재 강한문화, 약한 균형문화). 둘째, 유치원 조직문화 유형에 따른 교사의 직무 스트레스는 강한 균형문화나 위계부재 강한문화 일 때보다 위계중심 약한문화에서 더 높은 것으로 나타났다. 이것은 업무, 행정, 원아지도 하위영역에서도 같은 양상으로 나타났다. 셋째, 유치원 조직문화 유형에 따른 교사의 직무 만족도는 위계중심 약한문화나 약한 균형문화에서보다 강한 균형문화와 위계부재 강한문화일 때 더 높은 것으로 나타났다. 이러한 차이는 직무 만족도 하위영역인 인간관계, 업무관련, 근무조건의 경우도 동일하게 나타났다.
본 연구는 유치원의 조직문화 유형(관계문화, 개발문화, 위계문화, 합리문화)은 어떠하며, 이에 따라 교사의 직무 스트레스 및 직무 만족도에 어떠한 차이가 있는지를 알아보고자 하였다. 연구 대상은 서울, 경기지역에서 임의 표집한 유치원 35곳의 교사 234명이었으며, 자료 분석은 빈도, 백분율, K-평균 군집분석, 일원배치분산분석을 활용하였다. 그 결과 첫째, 유치원의 조직문화는 4개의 유형으로 군집분석되었다 (강한 균형문화, 위계중심 약한문화, 위계부재 강한문화, 약한 균형문화). 둘째, 유치원 조직문화 유형에 따른 교사의 직무 스트레스는 강한 균형문화나 위계부재 강한문화 일 때보다 위계중심 약한문화에서 더 높은 것으로 나타났다. 이것은 업무, 행정, 원아지도 하위영역에서도 같은 양상으로 나타났다. 셋째, 유치원 조직문화 유형에 따른 교사의 직무 만족도는 위계중심 약한문화나 약한 균형문화에서보다 강한 균형문화와 위계부재 강한문화일 때 더 높은 것으로 나타났다. 이러한 차이는 직무 만족도 하위영역인 인간관계, 업무관련, 근무조건의 경우도 동일하게 나타났다.
The purpose of this study was to research the organization culture of kindergartens(group culture, developmental culture, hierarchical culture and rational culture) and the difference of teacher"s job stress and job satisfaction depending on the organization culture. The study targets were 234 tea...
The purpose of this study was to research the organization culture of kindergartens(group culture, developmental culture, hierarchical culture and rational culture) and the difference of teacher"s job stress and job satisfaction depending on the organization culture. The study targets were 234 teachers from 35 kindergartens that were randomly sampled from Seoul and Gyeonggi area. For data analysis, frequency, percentage, K-means cluster analysis and one-way ANOVA were used. The results are as follows: First, the organization cultures were clustered into 4 types (strong-balance culture, weakhierarchy culture, strong-hierarchy culture and weak-balance culture). Second, the teacher"s job stress depending on the organization culture type of kindergarten was high in weak-hierarchy culture rather than in strong-hierarchy culture and weak-balance culture. It also applied to sub areas such as work, administration and child guide. Third, the teacher"s job satisfaction depending on the organization culture type of kindergarten was high in strong-balance culture and strong-hierarchy culture rather than weak-balance culture and weak-hierarchy culture. The difference was identical in sub areas such as human relation, related work and working condition.
The purpose of this study was to research the organization culture of kindergartens(group culture, developmental culture, hierarchical culture and rational culture) and the difference of teacher"s job stress and job satisfaction depending on the organization culture. The study targets were 234 teachers from 35 kindergartens that were randomly sampled from Seoul and Gyeonggi area. For data analysis, frequency, percentage, K-means cluster analysis and one-way ANOVA were used. The results are as follows: First, the organization cultures were clustered into 4 types (strong-balance culture, weakhierarchy culture, strong-hierarchy culture and weak-balance culture). Second, the teacher"s job stress depending on the organization culture type of kindergarten was high in weak-hierarchy culture rather than in strong-hierarchy culture and weak-balance culture. It also applied to sub areas such as work, administration and child guide. Third, the teacher"s job satisfaction depending on the organization culture type of kindergarten was high in strong-balance culture and strong-hierarchy culture rather than weak-balance culture and weak-hierarchy culture. The difference was identical in sub areas such as human relation, related work and working condition.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.