인적자본·동기부여·교육복지 이론을 통한 교육격차 영향요인에 관한 연구 - 순서화 로짓 모형(Ordered Logit Model)을 중심으로 A Study on the Factors Influencing of the Educational Gap through the Human Capital Theory·Motivation Theory·Education Welfare Theory
본 연구는 고등학생들의 교육격차에 미치는 영향요인에 관한 연구이다. 교육은 교육의 당사자 및 가족의 사회적 복리수준을 결정하는 중요한 요소 중의 하나로 한국사회에서 교육에 대한 영향력은 매우 크다고 할 수 있다. 본 연구에서는 교육격차를 인적자본이론, 동기부여이론, 교육복지이론의 관점에서 살펴보았다. 본 연구는 다양한 관점을 통해 교육격차를 살펴봄으로써 교육격차에 대한 설명력을 높였다는 측면에서 의의가 있다. 따라서 본 연구는 교육격차를 선행요인과 학습요인으로 나누어 교육격차를 설명하는 요인을 구체화 하였다.
본 연구는 분석모형Ⅰ(선행요인), 분석모형Ⅱ(학습요인), 분석모형Ⅲ(전체요인)으로 나누어 분석이 이루어졌다. 분석결과 첫째, 선행요인과 전체요인에서 공통적으로 확인된 영향요인은 가정환경요인 중 부모의 학력과 가구소득이였으며, 학교환경 또한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 학습요인과 전체요인에서 공통적으로 확인된 영향요인은 사교육, 방과후 학교, 교사의 학습활동, 학습동기로 나타났다. 이러한 분석결과는 교육격차가 특정 요인으로 인해 발생하는 것이 아니라 다양한 요인들로 인해 발생한다는 것을 살펴볼 수 있다. 특히, 그동안 사교육과 방과후 학교와 같은 추가적인 수업을 중심으로 논의되었던 교육격차에 대한 논의가 동기부여에 대한 중요성을 강조함으로써 향후 교육격차 해소에 대한 중요한 정책적 시사점을 주었다고 할 수 있다.
본 연구는 고등학생들의 교육격차에 미치는 영향요인에 관한 연구이다. 교육은 교육의 당사자 및 가족의 사회적 복리수준을 결정하는 중요한 요소 중의 하나로 한국사회에서 교육에 대한 영향력은 매우 크다고 할 수 있다. 본 연구에서는 교육격차를 인적자본이론, 동기부여이론, 교육복지이론의 관점에서 살펴보았다. 본 연구는 다양한 관점을 통해 교육격차를 살펴봄으로써 교육격차에 대한 설명력을 높였다는 측면에서 의의가 있다. 따라서 본 연구는 교육격차를 선행요인과 학습요인으로 나누어 교육격차를 설명하는 요인을 구체화 하였다.
본 연구는 분석모형Ⅰ(선행요인), 분석모형Ⅱ(학습요인), 분석모형Ⅲ(전체요인)으로 나누어 분석이 이루어졌다. 분석결과 첫째, 선행요인과 전체요인에서 공통적으로 확인된 영향요인은 가정환경요인 중 부모의 학력과 가구소득이였으며, 학교환경 또한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 학습요인과 전체요인에서 공통적으로 확인된 영향요인은 사교육, 방과후 학교, 교사의 학습활동, 학습동기로 나타났다. 이러한 분석결과는 교육격차가 특정 요인으로 인해 발생하는 것이 아니라 다양한 요인들로 인해 발생한다는 것을 살펴볼 수 있다. 특히, 그동안 사교육과 방과후 학교와 같은 추가적인 수업을 중심으로 논의되었던 교육격차에 대한 논의가 동기부여에 대한 중요성을 강조함으로써 향후 교육격차 해소에 대한 중요한 정책적 시사점을 주었다고 할 수 있다.
This study is a study about factors impact on the educational gap between high school students. In one of the most important factors that determine the level of social welfare and family parties, influence on education in Korean society is very high. In this study, we examined from the perspective...
This study is a study about factors impact on the educational gap between high school students. In one of the most important factors that determine the level of social welfare and family parties, influence on education in Korean society is very high. In this study, we examined from the perspective of human capital theory, motivation theory, and education welfare theory the educational gap. This has significance in terms of education by looking at the difference in a variety of perspectives, and increased the explanatory power of the education gap. In addition, the board of these, in this paper, embodying the factors that explain the educational gap between precedence and learning factors are divided into the educational gap. This study was analyzed separately modelⅠ(precedence factors), modelⅡ(learning factors), and modelⅢ(total factors). Result of analysis, First, in the home environment factor, is the parent education and household income, influencing factors has been identified in precedence factors and overall factor, it was found that the impact on the environment of the school. Second, common influential factor(learning factor and total factor) is private education ,after school, teacher learning activities, and learning factors. Through these result of analyzed, educational gap was confirmed appear by a variety of causes. Especially, that the discussion of the education gap that has been discussed mainly in the additional classes such as private education and after-school education but educational gap is important motivation. Therefore future given important policy suggestions about educational gap solution
This study is a study about factors impact on the educational gap between high school students. In one of the most important factors that determine the level of social welfare and family parties, influence on education in Korean society is very high. In this study, we examined from the perspective of human capital theory, motivation theory, and education welfare theory the educational gap. This has significance in terms of education by looking at the difference in a variety of perspectives, and increased the explanatory power of the education gap. In addition, the board of these, in this paper, embodying the factors that explain the educational gap between precedence and learning factors are divided into the educational gap. This study was analyzed separately modelⅠ(precedence factors), modelⅡ(learning factors), and modelⅢ(total factors). Result of analysis, First, in the home environment factor, is the parent education and household income, influencing factors has been identified in precedence factors and overall factor, it was found that the impact on the environment of the school. Second, common influential factor(learning factor and total factor) is private education ,after school, teacher learning activities, and learning factors. Through these result of analyzed, educational gap was confirmed appear by a variety of causes. Especially, that the discussion of the education gap that has been discussed mainly in the additional classes such as private education and after-school education but educational gap is important motivation. Therefore future given important policy suggestions about educational gap solution
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.