컨테이너터미널의 물동량 예측 및 생산성 분석에 관한 연구 - 인천항 ‘I’터미널을 중심으로 A Study on Forecasting Container Volume and Productivity Analysis of Container Terminal - Focusing On ‘I’ Terminal in Incheon Port
본 연구에서는 인천항 ‘I’컨테이너터미널을 대상으로 주요 변수들 간의 인과관계를 고려하여 컨테이너물동량을 예측하고 예측된 물동량과 하역능력을 고려한 생산성 분석을 통해 컨테이너터미널의 이해관계자에게 시사점을 제공하는 것을 연구의 목적으로 하였다. 분석 모형의 시뮬레이션기간은 2004년부터 2015년까지로 설정하였으며, 물동량 예측 분석을 위해 동북아 3국간 수출입 무역액과 환율을 주요변수로 제시하였다. 분석결과 인천항 ‘I’컨테이너터미널은 동북아지역의 무역 활성화로 인해 물동량이 지속적으로 증가할 것이라 분석되었다. 물동량 증가로 인하여 ‘I’터미널의 생산성은 증가하나 시설의 총 점유도가 증가하여 항만 서비스의 저하 및 시설부족이 예상되므로 이에 대비한 추가적인 시설확보가 필요할 것으로 분석되었다.
본 연구에서는 인천항 ‘I’컨테이너터미널을 대상으로 주요 변수들 간의 인과관계를 고려하여 컨테이너물동량을 예측하고 예측된 물동량과 하역능력을 고려한 생산성 분석을 통해 컨테이너터미널의 이해관계자에게 시사점을 제공하는 것을 연구의 목적으로 하였다. 분석 모형의 시뮬레이션기간은 2004년부터 2015년까지로 설정하였으며, 물동량 예측 분석을 위해 동북아 3국간 수출입 무역액과 환율을 주요변수로 제시하였다. 분석결과 인천항 ‘I’컨테이너터미널은 동북아지역의 무역 활성화로 인해 물동량이 지속적으로 증가할 것이라 분석되었다. 물동량 증가로 인하여 ‘I’터미널의 생산성은 증가하나 시설의 총 점유도가 증가하여 항만 서비스의 저하 및 시설부족이 예상되므로 이에 대비한 추가적인 시설확보가 필요할 것으로 분석되었다.
Recently, the changing range of container cargo volumes in container terminal is indicating ambiguously due to the uncertainty of global world economic environment. In line with this circumstances, the aim of this study is to give a guideline of efficient operation of container terminal. The resea...
Recently, the changing range of container cargo volumes in container terminal is indicating ambiguously due to the uncertainty of global world economic environment. In line with this circumstances, the aim of this study is to give a guideline of efficient operation of container terminal. The research target is ‘I’ Terminal in Incheon Port, and the methodology adopted is the System Dynamics (SD). The established model consists of three sub-systems such as forecasting system, container yard productivity system, and loading and unloading productivity system. For key factors of fluctuating container traffic volume, ‘variation ratio of world trade’, ‘variation ratio of domestic trade’, ‘variation ratio of trade among three countries in North-East Asia’, are used. As of 2015, the results of this study are that import container traffic volume will increase to 899,581 TEU from 432,079 TEU in year 2011, and export container traffic volume will reach 872,937 TEU from, 390,018 TEU in year 2011. However, this study has limits which are the lack of data on traffic volume and the fact that variables are not various, So, there is a task to extend study as far as container volume in the future study.
Recently, the changing range of container cargo volumes in container terminal is indicating ambiguously due to the uncertainty of global world economic environment. In line with this circumstances, the aim of this study is to give a guideline of efficient operation of container terminal. The research target is ‘I’ Terminal in Incheon Port, and the methodology adopted is the System Dynamics (SD). The established model consists of three sub-systems such as forecasting system, container yard productivity system, and loading and unloading productivity system. For key factors of fluctuating container traffic volume, ‘variation ratio of world trade’, ‘variation ratio of domestic trade’, ‘variation ratio of trade among three countries in North-East Asia’, are used. As of 2015, the results of this study are that import container traffic volume will increase to 899,581 TEU from 432,079 TEU in year 2011, and export container traffic volume will reach 872,937 TEU from, 390,018 TEU in year 2011. However, this study has limits which are the lack of data on traffic volume and the fact that variables are not various, So, there is a task to extend study as far as container volume in the future study.
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