이 글은 공자 인간관의 내용과 특질을 ‘인(人)’과 ‘기(己)’, ‘심(心)’과 ‘성(性)’, 그리고 ‘욕(欲)’과 ‘지(知)’, ‘정(情)’, ‘의(意)’의 관계 속에서 이해해 보고 이로써 공자 인학(仁學)의 특징을 파악해 보려는 것으로, 다음 네 가지 논의로 이루어진다.
첫째, ‘인(人)’은 공자 인간관의 기본 개념으로서 사람 일반을 의미하는데, 인(人)에 관한 공자의 언급은 윤리적 가치와 당위를 중심으로 하고 있는 바, 인(人)은 주로 규범적이고 실천적 관점에서 도덕적 인격을 의미한다.
둘째, 공자는 인(人)과 기(己)를 각각 객체와 주체로 구분하고 또 인격 특성에 따라 소인(小人)과 성인(聖人) 등으로 구분하기도 하는데, 인(人)과 기(己)에 관한 공자의 언급은 어느 경우라도 윤리적 가치 실현 및 당위 실천 주체로서 기(己)를 중심으로 하고 있다.
셋째, 공자는 인간이 도(道), 덕(德) 등을 실천하고 인(仁)을 실현하기 위해 수기(修己)나 수신(修身)에 힘써야 한다고 주장하고 마음[心]과 마음의 지향[志]를 강조함으로써, 인간의 주체 의식[心]뿐만 아니라 내면적 도덕성[性]을 암암리 전제하고 있다.
넷째, 수기(修己)에 관한 공자의 관심은 또한 욕(欲)에도 놓여 있고, 그래서 부정적 욕구, 욕심, 욕망을 경계하면서 도덕 의지[欲]의 발현을 주장하는 바, 공자는 도덕적 열정을 도덕적 지식보다 강조하면서도 결국에는 도덕 감정보다 도덕 의지[欲]를 더 중시한다.
이 글은 공자 인간관의 내용과 특질을 ‘인(人)’과 ‘기(己)’, ‘심(心)’과 ‘성(性)’, 그리고 ‘욕(欲)’과 ‘지(知)’, ‘정(情)’, ‘의(意)’의 관계 속에서 이해해 보고 이로써 공자 인학(仁學)의 특징을 파악해 보려는 것으로, 다음 네 가지 논의로 이루어진다.
첫째, ‘인(人)’은 공자 인간관의 기본 개념으로서 사람 일반을 의미하는데, 인(人)에 관한 공자의 언급은 윤리적 가치와 당위를 중심으로 하고 있는 바, 인(人)은 주로 규범적이고 실천적 관점에서 도덕적 인격을 의미한다.
둘째, 공자는 인(人)과 기(己)를 각각 객체와 주체로 구분하고 또 인격 특성에 따라 소인(小人)과 성인(聖人) 등으로 구분하기도 하는데, 인(人)과 기(己)에 관한 공자의 언급은 어느 경우라도 윤리적 가치 실현 및 당위 실천 주체로서 기(己)를 중심으로 하고 있다.
셋째, 공자는 인간이 도(道), 덕(德) 등을 실천하고 인(仁)을 실현하기 위해 수기(修己)나 수신(修身)에 힘써야 한다고 주장하고 마음[心]과 마음의 지향[志]를 강조함으로써, 인간의 주체 의식[心]뿐만 아니라 내면적 도덕성[性]을 암암리 전제하고 있다.
넷째, 수기(修己)에 관한 공자의 관심은 또한 욕(欲)에도 놓여 있고, 그래서 부정적 욕구, 욕심, 욕망을 경계하면서 도덕 의지[欲]의 발현을 주장하는 바, 공자는 도덕적 열정을 도덕적 지식보다 강조하면서도 결국에는 도덕 감정보다 도덕 의지[欲]를 더 중시한다.
This paper studied the meanings and phases of jen(人), chi(己), hsin(心), yok(欲) and examined the Confucius human understanding in the Confucius" Jenlogy(仁學{) system. As the result of the studies, we have had three main conclusions. First, the meanings of jen(人) which was argued by Confucius in Lun...
This paper studied the meanings and phases of jen(人), chi(己), hsin(心), yok(欲) and examined the Confucius human understanding in the Confucius" Jenlogy(仁學{) system. As the result of the studies, we have had three main conclusions. First, the meanings of jen(人) which was argued by Confucius in Lunyu(論語) was revealed "Man(human being)", and which was Confucius" basic concept of human understanding. So Confucius" mention and assertion about jen(人) concentrated on the subject of ethical virtue and obligation, and so jen(人) was focused on moral character in normal and practical aspect. Second, Confucius divided jen(人) as a moral subject and chi(己) as a moral object, and classified human character into xiǎo j?(小人) and sh?g j?(聖人). But Confucius" mention and assertion about jen(人) and chi(己) always emphasized chi(己) as a subject of ethical virtue and obligation. Third, Confucius asserted that man should made an effort in other to practice and realize tao(道), te(德) and jen(仁). Furthermore Confucius emphasized the role of hsin(心) and zh?志) as an intention of hsin(心) in that effort. And so we knew that Confucius set forth beforehand inner morality of human being within hsin(心) as a moral subjectivity already. And fourth, Confucius" concern about moral efforts was focused on yok(欲) in other way, and so Confucius mentioned to keep watch out negative desire, aspiration and so forth on one hand, and to manifest moral will itself on the other hand. Therefore we had a conclusion that Confucius emphasized moral passion and warmth better than moral knowledge on one hand, and yok(欲) as a moral will better than moral emotion on theother hand.
This paper studied the meanings and phases of jen(人), chi(己), hsin(心), yok(欲) and examined the Confucius human understanding in the Confucius" Jenlogy(仁學{) system. As the result of the studies, we have had three main conclusions. First, the meanings of jen(人) which was argued by Confucius in Lunyu(論語) was revealed "Man(human being)", and which was Confucius" basic concept of human understanding. So Confucius" mention and assertion about jen(人) concentrated on the subject of ethical virtue and obligation, and so jen(人) was focused on moral character in normal and practical aspect. Second, Confucius divided jen(人) as a moral subject and chi(己) as a moral object, and classified human character into xiǎo j?(小人) and sh?g j?(聖人). But Confucius" mention and assertion about jen(人) and chi(己) always emphasized chi(己) as a subject of ethical virtue and obligation. Third, Confucius asserted that man should made an effort in other to practice and realize tao(道), te(德) and jen(仁). Furthermore Confucius emphasized the role of hsin(心) and zh?志) as an intention of hsin(心) in that effort. And so we knew that Confucius set forth beforehand inner morality of human being within hsin(心) as a moral subjectivity already. And fourth, Confucius" concern about moral efforts was focused on yok(欲) in other way, and so Confucius mentioned to keep watch out negative desire, aspiration and so forth on one hand, and to manifest moral will itself on the other hand. Therefore we had a conclusion that Confucius emphasized moral passion and warmth better than moral knowledge on one hand, and yok(欲) as a moral will better than moral emotion on theother hand.
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