치열한 시장 경제 속에서 패키지디자인은 단순히 상품을 포장하는 장식적인 요소만이 아닌, 기업과 브랜드가 소비자와 소통할 수 있는 중요한 전략적 매개체로 발전되고 있다. 본 논문은 시각디자인의 영역으로 주로 다루어져온 패키지디자인이 기술과 소재의 발전, 환경 문제에 대한 사회적 요구 등으로 인해 제품디자인 영역까지 확장된 현황에서 출발하였다. 일반적인 시각디자인 영역의 패키지디자인과 제품디자인 영역의 패키지디자인의 비교 분석을 통해 디자인요소와 방법의 차이에 대해 살펴본 후, 제품디자인영역 패키지디자인의 특성을 분류하고 각 표현 특성별 사례와 함께 설명하였다. 분석된 표현 특성을 바탕으로 향후 제품디자인 영역에서의 패키지디자인 발전 방향을 사용자 편의 및 감성을 충족시키는 디자인, 적극적이고 발전된 형태의 그린디자인, 디지털 기술과 결합된 디자인으로 정리하여 제시하였고, 디자인 분야 간 융복합을 통해 더욱 다양한 시도가 가능함을 재인식할 수 있도록 하였다.
치열한 시장 경제 속에서 패키지디자인은 단순히 상품을 포장하는 장식적인 요소만이 아닌, 기업과 브랜드가 소비자와 소통할 수 있는 중요한 전략적 매개체로 발전되고 있다. 본 논문은 시각디자인의 영역으로 주로 다루어져온 패키지디자인이 기술과 소재의 발전, 환경 문제에 대한 사회적 요구 등으로 인해 제품디자인 영역까지 확장된 현황에서 출발하였다. 일반적인 시각디자인 영역의 패키지디자인과 제품디자인 영역의 패키지디자인의 비교 분석을 통해 디자인요소와 방법의 차이에 대해 살펴본 후, 제품디자인영역 패키지디자인의 특성을 분류하고 각 표현 특성별 사례와 함께 설명하였다. 분석된 표현 특성을 바탕으로 향후 제품디자인 영역에서의 패키지디자인 발전 방향을 사용자 편의 및 감성을 충족시키는 디자인, 적극적이고 발전된 형태의 그린디자인, 디지털 기술과 결합된 디자인으로 정리하여 제시하였고, 디자인 분야 간 융복합을 통해 더욱 다양한 시도가 가능함을 재인식할 수 있도록 하였다.
In the competitive market economy, package design not only functions as a decorative element, but also works as a strategic mediator which helps to communicate corporate brand to consumers. In this thesis, package design, which mainly used to be discussed in visual design area, is extended its are...
In the competitive market economy, package design not only functions as a decorative element, but also works as a strategic mediator which helps to communicate corporate brand to consumers. In this thesis, package design, which mainly used to be discussed in visual design area, is extended its area to product design, due to development in technology and material, and also social needs to the environmental problems. Package design in visual design area and product design area is compared, and after analyzing differences of each design elements and methods, package design in product design area is categorized according to the characteristics and illustrated with case studies. Based on the characteristics of analyzed elements, in the product design area, package design is suggested as user-friendly and emotional touch design, active and advanced form of green design, and design with combination of digital technology. Moreover, through the convergence between design disciplines, more various attempts are possible.
In the competitive market economy, package design not only functions as a decorative element, but also works as a strategic mediator which helps to communicate corporate brand to consumers. In this thesis, package design, which mainly used to be discussed in visual design area, is extended its area to product design, due to development in technology and material, and also social needs to the environmental problems. Package design in visual design area and product design area is compared, and after analyzing differences of each design elements and methods, package design in product design area is categorized according to the characteristics and illustrated with case studies. Based on the characteristics of analyzed elements, in the product design area, package design is suggested as user-friendly and emotional touch design, active and advanced form of green design, and design with combination of digital technology. Moreover, through the convergence between design disciplines, more various attempts are possible.
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