$\require{mediawiki-texvc}$

연합인증

연합인증 가입 기관의 연구자들은 소속기관의 인증정보(ID와 암호)를 이용해 다른 대학, 연구기관, 서비스 공급자의 다양한 온라인 자원과 연구 데이터를 이용할 수 있습니다.

이는 여행자가 자국에서 발행 받은 여권으로 세계 각국을 자유롭게 여행할 수 있는 것과 같습니다.

연합인증으로 이용이 가능한 서비스는 NTIS, DataON, Edison, Kafe, Webinar 등이 있습니다.

한번의 인증절차만으로 연합인증 가입 서비스에 추가 로그인 없이 이용이 가능합니다.

다만, 연합인증을 위해서는 최초 1회만 인증 절차가 필요합니다. (회원이 아닐 경우 회원 가입이 필요합니다.)

연합인증 절차는 다음과 같습니다.

최초이용시에는
ScienceON에 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 로그인 (본인 확인 또는 회원가입) → 서비스 이용

그 이후에는
ScienceON 로그인 → 연합인증 서비스 접속 → 서비스 이용

연합인증을 활용하시면 KISTI가 제공하는 다양한 서비스를 편리하게 이용하실 수 있습니다.

[해외논문] Calibrating Play: Sociotemporality in South Korean Digital Gaming Culture 원문보기

American anthropologist, v.120 no.3, 2018년, pp.500 - 511  

Rea, Stephen C. (Institute for Money, Technology and Financial Inclusion University of California Irvine, Irvine CA 92697 USA)

초록
AI-Helper 아이콘AI-Helper

초록

본고는 지난 수십년간 한국의 폭넓은 제도적 변화 속에서 디지털 게임 문화가 갖는 의의를 고찰한다. 디지털 게임은 한국 사회의 “가속화”와 더불어 민첩과 인내를 강조하는 상보적 사회 기대치라는 대중적 담화로 논의된다. 필자는 한국 디지털 게임 문 화 속의 현실과 가상의 영 역을 중첩된 ‘행위경관(taskscapes)’으로 접근한다. 이를 통해, 이질적인 행위경관을 교차하며 상호 반응하는 현상적 과정인 “조정과정(calibration)”이야말로 어떻게 한국 디지털 게이머들이 각기 체화된 플레이로 사회적 기대에 조정하고 있는지를 가장 잘 설명할 수 있다고 주장한다. 필자는 특히 두 가지의 디지털 게임 관행, 즉 “분당행동수(APM)”로 불리는e스포츠 수행 수치와 흔히 “노가다”로 알려진, 지배적 사회시간에 대한 조정적 플레이의 방식을 통해 온라인 게임 활동을 분석하고자 한다. 사회 속도의빠른 변화와 행위경관을 넘나드는 계속적인재교정의요구는많은 한국인들이가진 지속적인 스트레스와 불만의 원인이다. 플레이를 조정과정의 성격으로 이해하는 것은 불안정한 상황에 대응하는 일상적인 전략들을 이해하는데 도움이 될 것이다.[디지털게임시간플레이한국한국]

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

ABSTRACTThis article examines the significance of digital gaming culture amidst broader institutional transformations in South Korea over the past several decades. Digital gaming is contextualized by a popular narrative about Korean society “speeding up” and complementary sociotemporal e...

참고문헌 (66)

  1. Aizu Izumi.2002. “A Comparative Study of Broadband in Asia: Deployment and Policy.” Paper presented at the Asian Economic Integration - Current Status and Prospects Symposium Tokyo Japan April 22. 

  2. Akamai's State of the Internet: Q1 2017 Report (May) Akamai Technologies, Inc 2017 

  3. Asia's Next Giant: South Korea and Late Industrialization Amsden Alice 1989 

  4. 10.1017/CBO9780511812507 

  5. Castronova, Edward. A cost-benefit analysis of real-money trade in the products of synthetic economies. Info : the journal of policy, regulation and strategy for telecommunications, information and media, vol.8, no.6, 51-68.

  6. The Practice of Everyday Life Certeau Michel de 1984 

  7. Kyung-Sup, Chang. Compressed modernity and its discontents: South Korean society in transtion. Economy and society, vol.28, no.1, 30-55.

  8. Kyung‐Sup, Chang. The second modern condition? Compressed modernity as internalized reflexive cosmopolitization. The British journal of sociology, vol.61, no.3, 444-464.

  9. Hae-Joang, Cho Han. 'You are entrapped in an imaginary well': the formation of subjectivity within compressed development - a feminist critique of modernity and Korean culture. Inter-Asia cultural studies, vol.1, no.1, 49-69.

  10. Hae-joang, Cho. The Spec Generation Who Can't Say “No”: Overeducated and Underemployed Youth in Contemporary South Korea. Positions : Asia critique, vol.23, no.3, 437-462.

  11. Chosŏn Ilbo.1995. “Sanŏphwa‐nŭn nŭjŏtchiman jŏngbohwa‐nŭn apsŏcha” [Late to industrialize but ahead in informatization]. Accessed June 16 2016.http://news.chosun.com/svc/content_view/content_view.html?contid=1995030570106. 

  12. Chun, Jennifer Jihye. Legal Liminality: the gender and labour politics of organising South Korea's irregular workforce. Third world quarterly, vol.30, no.3, 535-550.

  13. Chung Jae A.2003. “The Cultural Tempo of Korean Modernity: Celerity in Venture Industry.” PhD dissertation Rice University. 

  14. Cresswell, Tim. Towards a Politics of Mobility. Environment and planning. D, Society & space, vol.28, no.1, 17-31.

  15. Flow: The Psychology of Optimal Experience Csikszentmihalyi Mihaly 1990 

  16. CSIKSZENTMIHALYI, MIHALY, BENNETT, STITH. An Exploratory Model of Play. American anthropologist, vol.73, no.1, 45-58.

  17. Korea's Place in the Sun: A Modern History (Updated Edition) Cumings Bruce 2005 

  18. 10.9783/9780812206432 

  19. Festa, Paul E. Mahjong Agonistics and the Political Public in Taiwan: Fate, Mimesis, and the Martial Imaginary. Anthropological quarterly, vol.80, no.1, 93-125.

  20. Golub, Alex. Being in the World (of Warcraft): Raiding, Realism, and Knowledge Production in a Massively Multiplayer Online Game. Anthropological quarterly, vol.83, no.1, 17-45.

  21. 10.1525/9780520957404 

  22. 10.4324/9780203466025 

  23. Jin, Dal. Socioeconomic implications of broadband services. Information, communication & society : ICS, vol.8, no.4, 503-523.

  24. 10.1177/1555412007309528 

  25. 10.1215/9780822377566-005 

  26. KENDALL, LAUREL. Korean Shamans and the Spirits of Capitalism. American anthropologist, vol.98, no.3, 512-527.

  27. Accounting for Rapid Economic Growth in Korea, 1963-1995 Kim Kwang Suk 1997 

  28. Keim iyongcha shiltaechosa bokosŏ KOCCA (Korea Creative Content Agency) 2016 

  29. Koo, Hagen. The Changing Faces of Inequality in South Korea in the Age of Globalization. Korean studies, vol.31, no.1, 1-18.

  30. Economically Active Population Survey in October 2017 KOSTAT (Statistics Korea) 2017 

  31. 10.1215/9780822389316 

  32. Lau, T.Y., Kim, Si Wook, Atkin, David. An examination of factors contributing to South Korea’s global leadership in broadband adoption. Telematics and informatics, vol.22, no.4, 349-359.

  33. Lee, Doreen. Absolute Traffic: Infrastructural Aptitude in Urban Indonesia. International journal of urban and regional research, vol.39, no.2, 234-250.

  34. Lee, Keun, Lim, Chaisung. Technological regimes, catching-up and leapfrogging: findings from the Korean industries. Research policy, vol.30, no.3, 459-483.

  35. Lee, Meery, Larson, Reed. The Korean ‘Examination Hell’: Long Hours of Studying, Distress, and Depression. Journal of youth and adolescence, vol.29, no.2, 249-271.

  36. Lee, Tom. From the Editors : Reflections on the First 18 Months. Academy of management journal, vol.46, no.1, 7-9.

  37. Lukacs, Gabriella. Labor Games: Youth, Work, and Politics in East Asia. Positions : Asia critique, vol.23, no.3, 381-409.

  38. Malaby, Thomas M.. Beyond Play : A New Approach to Games. Games and culture, vol.2, no.2, 95-113.

  39. Malaby, Thomas M.. Anthropology and Play: The Contours of Playful Experience. New literary history, vol.40, no.1, 205-218.

  40. Martin-Jones, David. Decompressing Modernity: South Korean Time Travel Narratives and the IMF Crisis. Cinema journal, vol.46, no.4, 45-67.

  41. Space, Place and Gender Massey Doreen 1994 

  42. Mauss, Marcel. Techniques of the body. Economy and society, vol.2, no.1, 70-88.

  43. 10.1145/2675133.2675231 Mazmanian Melissa IngridErickson andEllieHarmon.2015. “Circumscribed Time and Porous Time: Logics as a Way of Studying Temporality.” Paper presented at CSCW 2015 Vancouver Canada March 14-18. 

  44. The Fame of Gawa: A Symbolic Study of Value Transformation in a Massim (Papua New Guinea) Society Munn Nancy D. 2007 

  45. Korea Journal Na Eun‐Yeong 285 40 1 2000 Changes in Values and the Generation Gap between the 1970s and 1990s in Korea 

  46. Informatization White Paper NCA (National Computerization Agency) 1999 

  47. Rosa, Hartmut. Social Acceleration: Ethical and Political Consequences of a Desynchronized High–Speed Society. Constellations : an international journal of critical and democratic theory, vol.10, no.1, 3-33.

  48. 10.1515/9781400834655 

  49. 10.1515/9780824862305 

  50. The Sociology of Speed: Digital, Organizational, and Social Temporalities Sharma Sarah 131 2017 

  51. Shin, Kwang-Yeong. The discourse of crisis and the crisis of discourse. Inter-Asia cultural studies, vol.1, no.3, 427-442.

  52. Shin, Kwang-Yeong. Globalisation and the Working Class in South Korea: Contestation, Fragmentation and Renewal. Journal of contemporary Asia, vol.40, no.2, 211-229.

  53. Song, Jesook. 'Venture Companies,' 'Flexible Labor,' and the 'New Intellectual': The Neoliberal Construction of Underemployed Youth in South Korea. Journal of youth studies, vol.10, no.3, 331-351.

  54. Song, Jesook. Between Flexible Life and Flexible Labor : The Inadvertent Convergence of Socialism and Neoliberalism in South Korea. Critique of anthropology, vol.29, no.2, 139-159.

  55. 10.1215/9780822390824 

  56. Sorensen, Clark W.. Success and Education in South Korea. Comparative education review, vol.38, no.1, 10-35.

  57. Stewart Kym.2004. “Informatization of a Nation: A Case Study of South Korea's Computer Gaming and PC‐Bang Culture.” Master's thesis Simon Fraser University. 

  58. The Ambiguity of Play Sutton‐Smith Brian 1997 

  59. 10.7551/mitpress/5418.001.0001 

  60. The Futurism of the Instant: Stop‐Eject Virilio Paul 2010 

  61. 10.7208/chicago/9780226196503.001.0001 

  62. Gamer Theory Wark McKenzie 2009 

  63. 10.1215/9780822398493 

  64. Language, Thought, and Reality: Selected Writings of Benjamin Lee Whorf Whorf Benjamin Lee 1956 

  65. Wirman, Hanna. Sinological-orientalism in Western News Media : Caricatures of Games Culture and Business. Games and culture, vol.11, no.3, 298-315.

  66. Race to the Swift: State and Finance in Korean Industrialization Woo Jung‐en 1991 

활용도 분석정보

상세보기
다운로드
내보내기

활용도 Top5 논문

해당 논문의 주제분야에서 활용도가 높은 상위 5개 콘텐츠를 보여줍니다.
더보기 버튼을 클릭하시면 더 많은 관련자료를 살펴볼 수 있습니다.

관련 콘텐츠

오픈액세스(OA) 유형

GOLD(Hybrid)

저자가 APC(Article Processing Charge)를 지불한 논문에 한하여 자유로운 이용이 가능한, hybrid 저널에 출판된 논문

저작권 관리 안내
섹션별 컨텐츠 바로가기

AI-Helper ※ AI-Helper는 오픈소스 모델을 사용합니다.

AI-Helper 아이콘
AI-Helper
안녕하세요, AI-Helper입니다. 좌측 "선택된 텍스트"에서 텍스트를 선택하여 요약, 번역, 용어설명을 실행하세요.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.

선택된 텍스트

맨위로