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[국내논문] A Simulator Study on Yaw-checking and Course-keeping Ability of Directionally Unstable Ships
침로불안정한 선학의 변침 및 보침 성능에 관한 시뮬레이터 연구 원문보기

해양환경안전학회 2003년도 추계학술발표회, 2003 Nov. 01, 2003년, pp.141 - 148  

Sohn, Kyoungho (Dept. of Ocean Systems Engineering, Korea Maritime University) ,  Lee, Dongsub (Korea Institute cf Maritime & Fisheries Technology)

초록
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본 연구에서는 선박의 안전항해의 관점에서 IMO조종성기준 중 변침 및 보침 성능에 관해 검토하였다. 침로불안정의 정도가 각각 다른 세척의 시리즈선박을 채택하여 지그재그시험에 관한 수치시뮬레이션을 수행하여 침로불안정의 정도와 오버슈트각 사이의 관계를 규명하였다. 그 결과 오버슈트각은 변침 및 보침 성능의 기준이 될 수 있음을 확인하였다. 그리고 자체개발한 시뮬레이터를 활용하여 시리즈선박의 항로항행에 관한 실시간 시뮬레이션 실험을 수행하여 선박의 조종난이도와 침로불안정의 정도 사이의 관계를 규명하였다. 아울러 수치시뮬레이션과 시뮬레이션실험 결과를 토대로 IMO조종성기준의 변침 및 보침 성능에 관한 새로운 안을 제시하였다.

Abstract AI-Helper 아이콘AI-Helper

Yaw-checking and course-keeping ability in IMO's ship manoeuvrability standards is reviewed from the viewpoint cf sole navigation Three kinds of virtual series-ships, which have different course instability, are taken as test models. The numerical simulation on Z-test is carried out in order to exam...

AI 본문요약
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문제 정의

  • In this paper, the authors review the manoeuvrability standards particularly focusing the criteria for the yaw-checking and course-keeping ability. Firstly, the authors take three kinds of ship built in Korea recently, from which they prepare the virtual series-ships with systematically different spiral loop widths, and carry out numerical simulation on Z-test to examine the yaw-checking and course-keeping ability of the series-ships in terms of overshoot angles.
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