루이스 칸 건축의 실내공간에 나타나는 형태구성에 관한 연구 - 천창의 형태구성을 중심으로 - A Study on the Formal Composition in internal space of Louis I. Kahn's Architecture - Focus on the Formal Composition of skylight -원문보기
Buildings form interior space when part of an external environment is limited by a physical surface. And, the interior space forms an appearance of building when space-defining elements, such as floor, wall, and roof. An appearance or a form of building has a lot of meanings depending on the physica...
Buildings form interior space when part of an external environment is limited by a physical surface. And, the interior space forms an appearance of building when space-defining elements, such as floor, wall, and roof. An appearance or a form of building has a lot of meanings depending on the physical and psychological conditions, as well as symbolism. Especially, the prevailing meaning of form in the modern age was, "Form follows function," was quite different from the meaning of form in the architectural era of Louis I. Kahn, who asserted "Form always supercedes function," when functional modernism was still existed even after some 50 years later. Existing studies on Louis I. Kahn usually analyzed his architectural terminology and philosophical concepts of Centrality, Light, Order, Form, and Design; or they were focused on an overall plane and the principle of composition. The purposes of this study are: (1) to investigate how the formal composition characteristics of building are expressed on skylights; and (2) to demonstrate that the formal composition characteristics of skylights plays an important role in constructing a whole structure of building in relation with other architectural elements.
Buildings form interior space when part of an external environment is limited by a physical surface. And, the interior space forms an appearance of building when space-defining elements, such as floor, wall, and roof. An appearance or a form of building has a lot of meanings depending on the physical and psychological conditions, as well as symbolism. Especially, the prevailing meaning of form in the modern age was, "Form follows function," was quite different from the meaning of form in the architectural era of Louis I. Kahn, who asserted "Form always supercedes function," when functional modernism was still existed even after some 50 years later. Existing studies on Louis I. Kahn usually analyzed his architectural terminology and philosophical concepts of Centrality, Light, Order, Form, and Design; or they were focused on an overall plane and the principle of composition. The purposes of this study are: (1) to investigate how the formal composition characteristics of building are expressed on skylights; and (2) to demonstrate that the formal composition characteristics of skylights plays an important role in constructing a whole structure of building in relation with other architectural elements.
* AI 자동 식별 결과로 적합하지 않은 문장이 있을 수 있으니, 이용에 유의하시기 바랍니다.
문제 정의
또한 본 연구에서의 천창은 일반적으로 말하는 채광면이 수평에 가까운 천창만을 의미하는 것이 아니라 건물의 지붕 부분에서 채광하는 창을 말하며 여기에는 채광면이 수직면인 클리어스토리와 수평적 천창과 수직적 천창이 복합된 아트리움도 포함하여 연구를 진행하고자 한다.
본 연구는 공간의 형태를 이루는 요소 중, 천정에서 칸의 건축에 나타나는 천창의 형태구성과 건축물 전체의 상관성에 관한 분석으로 칸의 전 생애(1901~1974년)에 걸친 작품 중 용도가 상이하거나 완성되지 못한 작품을 제외한, 9개의 작품을 대상으로 천창의 형태구성에 관해 분석하고자 한다.
본 연구는 기존에 표명했던 루이스 칸의 건축어휘와 이론체계를 바탕으로 형태에 관해 가졌던 생각이 작품에 어떻게 표현되었는지 살펴보는데 주 목적이 있으며, 이러한 표현이 다른 요소들과 어떻게 전체를 구축하는지 살펴보고자 한다.
가설 설정
그것은 영원히 수준이 높아져가는 창조적 의식의 수준이다....질서는 완전화(完全化)를 지지한다.”2)
제안 방법
왜냐하면 빛은 중요하고 실제로 구조는 빛의 창조자이기 때문이다 구조를 결정할 때, 우리는 빛을 결정하는 것이다. F칸은 생명력 있는 공간을 만들기 위해 구조체를 이용하였고 구조체로 한정된 공간 속에 빛을 유입시킴으로써 공간의 성격을 특징지우려 하였다.
성능/효과
"룸의 크기, 구조, 빛과 함께 룸 안에서 당신은 그 룸의 성격, 그것의 정신적 아우라(aura)에 반응하며 인간이 제안하고 만드는 모든 것이 삶이 된다는 것을 깨닫는다.”3)
둘째, 천창의 위치상 천장과 벽체을 분리시켜 놓음으로 구조의 독립적인 성격을 강조하고 공간 확장을 의도한 형태 구성이 나타나고 있다.
셋째, 중심성을 갖는 공간은 평면상으로도 중심에 위치하는 것 뿐만 아니라 천창을 통한 빛의 유입으로 실이 갖는 중심성이나 상징성이 더욱 강조되도록 하는 형태를 가진다.
첫째, 디자인적인 요소로서 원통형의 공간에는 ring window, 네모난 벽체에는 정사각형의 천창을 반복하는 등 천창의 형태로 인해 내부벽체의 입면을 풍부하게 표현한다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.