일본의 워터프런트개발은 1980년대 초반부터 활발하게 이루어져 일본 각지의 지역 활성화를 목적으로 한 프로젝트가 실행되었다. 이러한 워터프런트 개발지에 있어서 워터프런트를 이용하는 사람들이 수변공간을 어떻게 의식하고 있는지에 대한 연구는 그 수가 매우 적다. 본 연구에서는 1900년 전후에 조성된 일본의 대표적인 워터프런트 개발지 17곳을 대상으로 설문조사를 실시했다. 이를 바탕으로 행동원인(이하 동인이라고 한다) 항목 평균치를 인자분석 한 결과 17곳의 개발지를 수족관형, 자연형, 중간형, 인공형의 4가지 유형으로 분류할 수 있었다. 그리고 수변공간을 의식한 동인 항목은 시각, 후각, 청각, 촉각, 미각, 시설 존재, 활동 행동의 7가지로 분류할 수 있었다. 동인 항목을 오감을 중심으로 보면 시각이 57%로 가장 높았고 촉각, 청각, 후각의 세 감각이 8%전후, 미각은 1%로 가장 낮았다, 또한 "수족관이 있다" 등을 포함하는 시설 존재는 약 12%, "안벽을 걸을 수 있다" 등을 포함하는 활동 행동은 약 6%로 나타났다.
일본의 워터프런트개발은 1980년대 초반부터 활발하게 이루어져 일본 각지의 지역 활성화를 목적으로 한 프로젝트가 실행되었다. 이러한 워터프런트 개발지에 있어서 워터프런트를 이용하는 사람들이 수변공간을 어떻게 의식하고 있는지에 대한 연구는 그 수가 매우 적다. 본 연구에서는 1900년 전후에 조성된 일본의 대표적인 워터프런트 개발지 17곳을 대상으로 설문조사를 실시했다. 이를 바탕으로 행동원인(이하 동인이라고 한다) 항목 평균치를 인자분석 한 결과 17곳의 개발지를 수족관형, 자연형, 중간형, 인공형의 4가지 유형으로 분류할 수 있었다. 그리고 수변공간을 의식한 동인 항목은 시각, 후각, 청각, 촉각, 미각, 시설 존재, 활동 행동의 7가지로 분류할 수 있었다. 동인 항목을 오감을 중심으로 보면 시각이 57%로 가장 높았고 촉각, 청각, 후각의 세 감각이 8%전후, 미각은 1%로 가장 낮았다, 또한 "수족관이 있다" 등을 포함하는 시설 존재는 약 12%, "안벽을 걸을 수 있다" 등을 포함하는 활동 행동은 약 6%로 나타났다.
Japanese waterfront project consisted actively from an early stage in 1980's, and the project which activated an area in a destination in a various part of Japan was implemented. For a study to however conscious whether the user in water front be of the waterside space in such waterfront project pap...
Japanese waterfront project consisted actively from an early stage in 1980's, and the project which activated an area in a destination in a various part of Japan was implemented. For a study to however conscious whether the user in water front be of the waterside space in such waterfront project paper its number is very small. A questionnaire survey was put into effect targeted for 17 points of Japanese typical waterfront project paper completed in about 1990 by this research. With the foundation of this, a member item mean, it was possible to classify development paper of 17 results factor analysis is by 4 kind type of the aquarium type, the natural type, the middle type and the artificial type. And it was possible to classify the motive item conscious of the waterside space by 7 kinds, a view, smell, hearing, sense of touch, the taste, existence of facilities and activity behavior. When seeing the motive item in the center, sight was highest by 57% and about 8%, sense of touch, hearing and olfactory three senses had the lowest taste by 1%. "With aquarium" existence of facilities including etc was about 12 %, and activity behavior including Hitoshi who" can clear a quay" was about 6 %, and it appeared.
Japanese waterfront project consisted actively from an early stage in 1980's, and the project which activated an area in a destination in a various part of Japan was implemented. For a study to however conscious whether the user in water front be of the waterside space in such waterfront project paper its number is very small. A questionnaire survey was put into effect targeted for 17 points of Japanese typical waterfront project paper completed in about 1990 by this research. With the foundation of this, a member item mean, it was possible to classify development paper of 17 results factor analysis is by 4 kind type of the aquarium type, the natural type, the middle type and the artificial type. And it was possible to classify the motive item conscious of the waterside space by 7 kinds, a view, smell, hearing, sense of touch, the taste, existence of facilities and activity behavior. When seeing the motive item in the center, sight was highest by 57% and about 8%, sense of touch, hearing and olfactory three senses had the lowest taste by 1%. "With aquarium" existence of facilities including etc was about 12 %, and activity behavior including Hitoshi who" can clear a quay" was about 6 %, and it appeared.
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문제 정의
본 연구는 워터프런트 개발지 17개소에 있어서의 방문자가 수변공간을 의식하는 동인에 대해 조사.분석하였다.
그 중에서 수변공간과 인간의 오감을 중심으로 한 동인과의 관계에 대한 연구는 매우 드물다. 본 연구에서는 1990년 전후에 조성된 일본의 대표적인 워터프런트 개발지 17곳을 대상으로 설문조사를 실시하여 수변공간 이용자의 의식을 규명하는 것을 목적으로 하였다. 또 각 지역에서 어떤 차이가 있는지를 비교, 분석하였다.
제안 방법
⑥데이터 수집 방법은 조사원이 워터프런트 개발지에 직접 가서 방문자에게 설문지를 배포하고 기입한 설문지를 회수하는 개별면접 조사방법으로 실시하였다.
본 연구에서는 1990년 전후에 조성된 일본의 대표적인 워터프런트 개발지 17곳을 대상으로 설문조사를 실시하여 수변공간 이용자의 의식을 규명하는 것을 목적으로 하였다. 또 각 지역에서 어떤 차이가 있는지를 비교, 분석하였다.
대상 데이터
①조사대상지는 Tablel에 제시한 17개소이며 1990년 전후에 조성된 일본의 대표적인 워터프런트 개발지역이다.
또 큰 행사가 개최되거나 대형여객선이 정박해 있는 시기는 피하였다. 그리고 수족관 등의 주요시설이 오픈한 뒤 1 년 이상 경과한 곳을 조사지로 선정하였다.
데이터처리
분석하였다. 또한 동인항목 평균치를 데이터로 인자분석을 하였다. 그 결과 17개소 개발지를 수족관형, 자연형, 중간형, 인공형 등의 4가지 타입으로 분류할 수 있었다.
성능/효과
본 연구결과 방문자가 수변공간을 의식하는 요인은 오감 중시각으로 직.간접적으로 바다 또는 물의 존재를 인식함으로써수변공간을 의식하는 것을 알 수 있었다.
또한 동인항목 평균치를 데이터로 인자분석을 하였다. 그 결과 17개소 개발지를 수족관형, 자연형, 중간형, 인공형 등의 4가지 타입으로 분류할 수 있었다. 그리고 방문자가 수변공간을 의식한 동인항목을 시각, 후각, 청각, 촉각, 미각, 시실.
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