보고서 정보
주관연구기관 |
포항공과대학교 Pohang University of Science and Technology |
연구책임자 |
박찬모
|
참여연구자 |
장천현
,
김정국
,
강교철
,
김정현
|
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2000-10 |
주관부처 |
과학기술부 |
사업 관리 기관 |
포항공과대학교 Pohang University of Science and Technology |
등록번호 |
TRKO200200036752 |
DB 구축일자 |
2013-04-18
|
초록
▼
[포항공대]1차년도(1997) - 공간 정보를 포함한 실시간 시스템 명세 방법론 및 명세 도구 개발 - 시뮬레이터 운영자 및 사용자를 위한 VR 인터페이스의 개발 방법론 개발 및 예제 시스템 시제품 개발 - 기존 가시화 도구 고찰 및 목표 환경 선정 - 공간정보(Form) 명세 방법 개발 - 가시화 도구 설계 및 시제품 개발, 시뮬레이터와 연동하여 테스트 - 목표시스템을 선정하여 시스템 모델 작성, 객체지향적 행위, 기능 시뮬레이터 시제품 개발 - 목표시스템에 대한 객체지향적 행위 및 기능과 시스템의 실시간적 요구사항에 대한 시스템
[포항공대]1차년도(1997) - 공간 정보를 포함한 실시간 시스템 명세 방법론 및 명세 도구 개발 - 시뮬레이터 운영자 및 사용자를 위한 VR 인터페이스의 개발 방법론 개발 및 예제 시스템 시제품 개발 - 기존 가시화 도구 고찰 및 목표 환경 선정 - 공간정보(Form) 명세 방법 개발 - 가시화 도구 설계 및 시제품 개발, 시뮬레이터와 연동하여 테스트 - 목표시스템을 선정하여 시스템 모델 작성, 객체지향적 행위, 기능 시뮬레이터 시제품 개발 - 목표시스템에 대한 객체지향적 행위 및 기능과 시스템의 실시간적 요구사항에 대한 시스템 분석 - 목표 시스템의 가시화 시제품 개발2차년도(1998) - 요구명세로부터 TMO 객체를 자동으로 생성해내는 도구 개발 - VR(Virtual Reality) 인터페이스 저작도구 개발 - 가시화 도구 개발 완료 - 가시화, VR 인터페이스와 시뮬레이터의 통합 - 목표 시스템의 명세 완성 및 실시간 시뮬레이터 개발3차년도(1999) - 객체 지향형 실시간 명세 시뮬레이터, VR 인터페이스, 가시화시스템, 실시간 시뮬레이션 엔진의 통합 - 목표시스템의 행위, 기능 명세실시간 시뮬레이터 구축 - 목표 시스템 시뮬레이터의 운영자 및 사용자 VR 인퍼페이스 저작 - 목표 시스템의 가시화 모델 구축 - 목표 시스템 테스트 및 성능 검증[건국대학]1차년도 - 윈도우즈 NT 에서의 실시간 객체 엔진 개발 - 객체간 IPC의 개발 - 메소드의 멀티 스레드 구현 - 데드라인 기반 실시간 스케줄러의 개발 - 라이브러리 인터페이스 개발 - CREW 등의 동기화 도구 개발 - 윈도우 NT 상의 실시간 시뮬레이션 실행 엔지 미들웨어 개발 - 다중 프로세서 기반 실시간 시뮬레이션 지원 - TMO 모델링 자동화 도구 설계 및 명세 - 실시간 응용 분야에 대한 객체지향적 분석 - 목표 실시간 시뮬레이터의 프로토타입 방법론 정립2차년도 - 분산 IPC 도구의 개발(UDP 기반) - 분산 클럭 동기화 도구의 개발 - 분산 공유 객체의 개발 - 시스템 모니터링 도구 개발(Logger/Freeze/Restart) - 분산 IPC의 구현 - 클럭 동기화의 구현 - Logger 엔진의 구현 - 객체 기반의 분산 공유 메모리의 구현 - 실시간 시뮬레이션 조정자의 설계 및 구현 - 시뮬레이션 상태 분석기의 설계 및 구현 - 실시간 데이터 관리자의 설계 및 구현 - TMO 컴포넌트 관리자의 설계 - 실시간 시뮬레이터 프로토타이핑3차년도 - MFC 환경의 Support - 윈도위 관리자와의 IPC 도구 개발 - 종합 라이브러리 인터페이스 개발 - TMO 기반 실시간 시스템 모델링 지원도구 (TMO 컴포넌트 관리자, 비주얼 모델 빌더) - 실시간 시뮬레이터 개발방법론 정립 및 테스팅 - 분산 실시간 시뮬레이션 환경 최적화
Abstract
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[포항공대] Mission/Safety critical real time systems require thorough analysis of their dependability and correctness, however, due to their large scales and complexity, it is very difficult to verify such system characteristics. Particularly important is the prediction and verification of the system's
[포항공대] Mission/Safety critical real time systems require thorough analysis of their dependability and correctness, however, due to their large scales and complexity, it is very difficult to verify such system characteristics. Particularly important is the prediction and verification of the system's temporal behavior, and many mathematical approaches have been developed to tackle this problem, only to find relatively little utility due to the difficulty in applying the method and its limited scope. Instead, simulation methods have been widely used to validate user and system requirements, and make decisions upon design and maintenance of real time systems. In this aspect, there is and increasing need for real time system simulations, and sometimes, the effort required design the simulator often supersedes that of the actual system. However, once such a simulator is deployed, it can be effectively used to design and implement a more safe and reliable real time system, and even be used as a testbed or training facility. The goal of this research is to propose a methodology for buildling a simulation system for large scale safety critical real time systems that can be used for the aforementioned purposes. In addition, to use the simulator as an effective training facility, we propose to develop a virtual reality based interface for it. Our research has proceeded in the following manner. In the first year(1997), we have developed methodologies(and prototype supporting tools) for modeling and visualizing real time simulation objects and their form. The methodology was tested on a small scale real time system for demonstration. In the second year(1998), further design tools were developed that produces, from the abstract real time object models, actual executable TMO object codes. At the same time, further techniques were developed to consider system aspects for the virtual training environment. The third year activities mostly involved integrating the overall methodologies (and supporting tool called the ASADAL) and applying it to buildling a large scale real time system (e.g. Ship Simulator/ Generator System) From the experience of applying our method and using our tool to develop and actual large cale system like the Ship Simulator, we are confident that the same method can be applied to other domains easily and due to making use of VR interfaces, the resulting simulation system has much higher learning effect by providing more realitic training environment.[건국대학] Since real-time simulation applications require parallel computing, easy adaptation to the modification of a simulation model, and timing constraints, we considered a real-time object model as a new and efficient paradigm. The goal of this research is to develop a distributed real-time object engine which supports ● Object oriented programming; ● Distributed computing and distributed IPC; ● Real-time scheduling; ● System monitoring tools; ● Easy interface to graphic modules.As a result of this 3-year research, we developed a distributed real-time object engine name "RTSE-NT" which supports, ● Execution of TMOs(Time-triggered Message-triggered Object); ● On-Time and real-time execution of periodic method; ● Execution of distributed IPC message-driven method; ● Multi-threading in an object; ● Deadline driven real-time scheduling; ● Distributed shared object which is a kind of distributed shared memory; ● CREW(Concurrent Read Exclusive Write) Monitor; ● IPC between object methods(thread) and window managers for graphic and virtual reality user interface. ● Dynamic creation of member threads; ● System level monitoring tools. The developed engine can be used for most of distributed real-time applications such as distributed multimedia services, real-time simulations, automatic controls and so on. And we believe that the use of the real-time object model "TMO" and its engine in developing such applications can redue much of the development efforts and cost.
목차 Contents
- 제1장 서론...22
- 제1절 연구 개발의 필요성...22
- 1. 연구개발의 기술적 필요성...22
- 2. 경제, 산업적 측면...27
- 3. 사회, 문화적 측면...28
- 제2절 연구개발의 목적...29
- 제2장 국내외 기술개발 현황...31
- 제3장 연구개발수행 내용 및 결과...33
- 제1절 1차년도 연구개발수행 내용 및 결과...33
- 1. 연구개발 목표...33
- 2. 연구 수행의 이론적, 실험적 접근 방법...35
- 3. 연구개발 결과...36
- 4. UCI 위탁 과제의 연구 내용 및 결과...60
- 제2절 2차년도 연구개발수행 내용 및 결과...61
- 1. 연구개발 목표...61
- 2. 연구 수행의 이론적, 실험적 접근 방법...63
- 3. 연구개발 결과...66
- 4. UCI 위탁 연구 내용 및 결과...104
- 제3절 3차년도 연구개발수행 내용 및 결과...107
- 1. 연구개발 목표...107
- 2. 연구 수행의 이론적, 실험적 접근 방법...110
- 3. 연구 내용 및 결과...110
- 4. UCI 연구 내용 및 결과...175
- 제4장 연구개발목표 달성도 및 대외기여도...178
- 제1절 1차년도 연구개발목표 달성도 및 대외기여도...178
- 1. 평가의 착안점 및 평가...178
- 2. 연구개발 달성도...179
- 제2절 2차년도 연구개발목표 달성도 및 대외기여도...180
- 1. 평가의 착안점 및 평가...180
- 2. 연구개발 달성도...182
- 제3절 3차년도 연구개발목표 달성도 및 대외기여도...183
- 1. 평가의 착안점 및 평가...184
- 2. 연구개발 달성도...188
- 제4절 UCI의 연구개발목표 달성도...190
- 제5절 연구 결과의 대외 기여도...190
- 제5장 연구 개발 결과의 활용 계획...192
- 제6장 참고 문헌...193
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