보고서 정보
주관연구기관 |
한국기술사회 The Korean Professional Engineer Association |
연구책임자 |
김두환
|
참여연구자 |
박재희
,
최강덕
,
한우섭
,
이동경
,
이양우
,
김주형
,
박태주
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2006-10 |
과제시작연도 |
2006 |
주관부처 |
과학기술부 |
과제관리전문기관 |
과학기술부 Ministry of Science & Technology |
등록번호 |
TRKO200700002947 |
과제고유번호 |
1350000027 |
사업명 |
정책연구비 |
DB 구축일자 |
2013-04-18
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초록
▼
21세기의 세계 각국은 첨단화 된 유망 신기술을 앞 다퉈 개발하여 과학입국의 국력과시를 하고 있다. 따라서 각국은 과학기술 격차를 줄이기 위하여 국적을 초월한 고급두뇌 유치의 경쟁력에 고심하고 있으며, 미래 지향적인 과학기술 정책을 보다 적극적으로 추진하고 있다. 더욱이 개발도상국이 선진 신기술을 도입 하려 했을 때 제재조건을 까다롭게 제시하여 선진기술연구보고서의 입수까지도 제한시키는 경향이 현실적으로 나타나고 있다. 이와 같이 국가 기술력을 신장시키기 위하여 유능한 연구활동종사자를 자체 육성하는 반면 연구표면에 잠재한 리스크로부터
21세기의 세계 각국은 첨단화 된 유망 신기술을 앞 다퉈 개발하여 과학입국의 국력과시를 하고 있다. 따라서 각국은 과학기술 격차를 줄이기 위하여 국적을 초월한 고급두뇌 유치의 경쟁력에 고심하고 있으며, 미래 지향적인 과학기술 정책을 보다 적극적으로 추진하고 있다. 더욱이 개발도상국이 선진 신기술을 도입 하려 했을 때 제재조건을 까다롭게 제시하여 선진기술연구보고서의 입수까지도 제한시키는 경향이 현실적으로 나타나고 있다. 이와 같이 국가 기술력을 신장시키기 위하여 유능한 연구활동종사자를 자체 육성하는 반면 연구표면에 잠재한 리스크로부터 고급두뇌 인력보호를 위한 연구실안전 환경개선 정책에도 고심을 하고 있다. 우리나라의 경우 매년 대학 연구실에서 실험 중 중대사고가 발생되어 고급 예비 기술인력이 손상을 당하여 사회적 이슈화가 되고 있다. 이와같은 근본원인은 기초 기술의 산실인 대학교의 학부생들이나 대학원생들의 안전의식 수준에 좌우되며 특히 소속된 연구 주체의 안전조직 활동 풍토 메커니즘에도 큰 문제점이 잠재하고 있음을 지적할 수 있다. 더욱이 연구실험실에서 발생된 사고가 공개가 되지 않고 숨겨지므로써 반복된 사고를 다음연구자가 또다시 더 비싼 값을 치루고 경험해야 하는 경우가 있다.
선진 외국들은 이 같은 재현현상을 사전에 막기 위하여 오래전부터 대학이공계 학부생들에 게 안전교육 이수를 학점에 연계시켰고, 실험실 출입 시 보호구착용 의무화 되고 있다. 그리고 사고발생시 과학적 원인규명 및 개선대책 제시는 물론 사례D/B를 구축하고 있다. 사고 사례의 과학적인 분석에 의한 안전정보를 제공하여 유사 동종 사고를 사전에 예방하고 있다. 그러므로 연구실안전관리를 유지 향상시키기 위해서는 정기적인 안전교육을 실시하여 습득한 안전지식을 통해 안전의식 수준도 높이면 연구실 사고도 극소화 시킬 수 있다. 안전교육은 표준화된 커리큘럼과 교재개발 및 우수한 강사와 수강자의 적극적인 참여에 의해서 효과가 결정된다. 따라서 연구실험실의 사고를 사전에 예방하기 위해서는 연구실 안전 교재가 필요하다. 선진외국에서는 연구실안전 교재가 수종 발간 되었지만 우리나라는 연구실안전 교재개발이나 연구실의 안전교육에 대한 관심이 희박한 상태였다. 다행스럽게도 과학기술부에서 연구실 안전환경조성법을 제정하여 시행에 따라 국내 연구주체의 연구실험실을 유형별로 표준모델과 이에 알맞은 연구실안전 교재를 개발하는 정책과제로 선정한 것은 시의적적한 것이었다고 본다 본 정책연구 과제를 추진하기 위하여 우리나라대학 및 국공립 민간연구기관의 안전 환경실태를 설문으로 조사 분석한 결과 대학은 안전조직체제 및 안전활동 추진이 $46\sim54%$였으며 안전교육은 83%가 실시한다고 답했으나 자체 안전교재 개발은 안하고 있다, 안전점검은 1년에 1회 실시가 33%, 반년에 1회 실시가 17%로 미흡하며, 사고통계는 77%가 안다고 답했다, 화학물질의 사전안전성평가는 87%가 안 되고 있다. 연구실의 안전표지부착 및 보호구착용은 46%가 안하고 있다고 답했다. 시범연구실지정은 모두 꺼리는 경향으로 나타났다. 표준교재 개발에 삽입 할 과목을 묻는 질문에 대학은 현실적인 반도체 안전 등 첨단산업 과목을 요구하고 있었다. 표준안전교재 개발 및 연구실모델 개발을 제시하기 위하여 실태설문조사 및 국내 국공립 연구기관현장 표본 실사를 근거로 . 최근 선진외국연구 기관의 정보수집 및 3개 연구기관 현장을 방문한 결과를 심충 분석하여, 벤치마킹하였다. 연구실 안전관리 유형별 표준모델 안은 가장 위험성과 사고가 빈번한 화학실험실, 생화학병리실험실, 물리 기계실험실을 선정, 선진국 연구실과 비교하여, 우수한 점을 표본화하여 권고안으로 제시하였다 연구실안전교육 표준교재 개발은 제1부는 연구실 일반안전 분야에서 알아야할 연구실경영안전 및 일반 안전 이론을 간략하게 전개하였다. 제2부에서는 가장 위험성이 많이 존재하는 화학실험실 위험과 안전, 생물학적 위험과 안전, 물리적 위험과 안전, 기계적 위험과 안전, 전기적 위험과 안전에 대하여 준수해야 할 사항??영하여 실무적인 안전지식을 쉽게 습득하여 생활화하도록 구성하였다.
Abstract
▼
In the 21st century, the level of new high-technologies has become the barometer of the power of a country. Therefore, every country makes an endeavor to recruit excellent scientists whether they are natives or foreigners Also, they have the policy of science and technology and have conducted it for
In the 21st century, the level of new high-technologies has become the barometer of the power of a country. Therefore, every country makes an endeavor to recruit excellent scientists whether they are natives or foreigners Also, they have the policy of science and technology and have conducted it for the future. Moreover, the developed countries prevent the developing countries from importing new technologies. Sometimes, it is not even easy for the developing countries to import a technical report due to the barrier by the developed countries. To upgrade the technological competence, every government not only brings up scientific researchers but also worries about keeping them from the latent risks in laboratories.
In Korea, severe laboratory accidents happen every year, and then they make a big loss in human life and property The laboratory accidents are caused by the graduate or undergraduate students' unconsciousness on danger or the lack of safety activities of an organization. Furthermore, generally the accident records are hidden by the organization, another victim should be hurt by the similar accident.
The developed countries have already introduced the safety lesson to universities and the duty of wearing protector to individuals who enter a laboratory. They also have established the rules for investigating accidents and providing modification alternatives. Moreover, some countries have accidents data base that can give appropriate safety information and then prevent the similar accidents.
Therefore, to keep and upgrade the safety level of a laboratory, periodical safety education is necessary. The safety knowledge acquired from the education can enhance the consciousness on safety and then decrease the rate of accident. The effect of safety education depends on the standardized curriculum, textbook, good lecturer and the participative trainee. First of all, to prevent laboratory accidents, the textbook for safety education is necessary. While a lot of textbooks on laboratory safety have been published in the developed countries, a little concern has been on safety education In Korea.
Fortunately, the MOST (Ministry of Science and Technology) of Korea established the act on the establishing safe environment of laboratory in 2005. Following the act, the conduct of a study on the development of a standard model of laboratory safety and of a textbook by laboratory category was appropriate.
To conduct this research, we surveyed the universities and research institutes by using a questionnaire. The results are as follow: The only 46% of the universities have the organization for safety management. The only 54% of them conduct safety activities regularly, Safety investigation was insufficient. The only 33% of the organizations check laboratories once per every year regularly while 17% of them do twice. The prior safety evaluation for chemicals is rarely conducted. The 46% of the organizations don't attach the safety signs and provide personal protectors to researchers. Most of the organizations don't want to be assigned as a model laboratory. The universities want the textbook to include the contents on high-end technologies such as semi-conductor research.
To develop the safety textbook and to provide the model laboratory, following the questionnaire survey and investigations for several laboratories sampled, we also visited several research institutes in developed countries and referred them. For chemistry, physics and biology laboratories, we recommended safety guidelines on the basis of comparing with advanced laboratories in the developed countries. In the part I of the safety textbook, general principles on safety and safety management are introduced. The part II provides safety rules, accident cases, safety checklist, and MSDS samples for chemical, biological, mechanical, electrical dangers. The textbook also was reviewed by experts' committee two times and reflected the needs from research fields. Therefore, it can be used as a safety manual for safety manager as well as a textbook of the safety lesson.
목차 Contents
- 표지 ...1
- 제출문 ...2
- 요약문 ...3
- SUMMARY ...5
- 목차 ...7
- 표목차 ...8
- 그림목차 ...9
- 제 1 장 서론...14
- 1.1 연구의 필요성...14
- 1.2 연구의 목표...14
- 1.3 연구방법 및 내용...14
- 제 2 장 우리나라 대학 및 연구주체의 연구실안전관리 운영실태 비교...16
- 2.1 국내대학 및 연구기관의 안전관리 운영실태...16
- 2.2 선진국 연구기관의 실험실 안전실태 경향...31
- 2.3 우리나라 대학 및 연구소의 공통 문제점...45
- 제 3 장 법 시행에 따른 연구실 유형별 안전관리 표준모델 제안...48
- 3.1 검토배경...48
- 3.2 화학연구실험실 안전관리 표준모델...56
- 3.3 생화학병리연구실 안전관리 표준모델...87
- 3.4 기계물리 연구실 안전관리 표준모델...109
- 제 4 장 안전 교육 표준교재 개발...121
- 4.1. 개요...121
- 4.2 연구실 안전 일반부문 교재개발 내용...122
- 4.3 연구실 안전 전문분야 교재개발 내용...132
- 제 5 장 결론 및 제언...159
- 참고문헌...161
- 부록...164
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