보고서 정보
주관연구기관 |
삼육대학교 SahmYook University |
연구책임자 |
오복자
|
참여연구자 |
김일옥
,
신성례
,
정회경
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2004-10 |
과제시작연도 |
2003 |
주관부처 |
과학기술부 |
사업 관리 기관 |
한국과학재단 Korea Science and Engineering Foundtion |
등록번호 |
TRKO200900071317 |
과제고유번호 |
1350022120 |
사업명 |
기초연구지원 |
DB 구축일자 |
2013-04-18
|
키워드 |
건강사정 교과목.진단학.멀티미디어 컨텐츠 개발.성인 간호학.Physical Examination and Health Assessment.Diagnosis.Web-based multimedia contents.Adult Health Nursing.
|
초록
▼
본 연구는 웹기반의 ‘건강사정’ 교과목의 멀티미디어 컨텐츠를 개발하고 그 효과를 검증함으로 보건의료전문인들의 건강사정 수행능력을 높이고 교육의 효과를 극대화하며 궁극적으로는 국민건강증진에 기여하고자
시도되었다.
컨텐츠 개발은 정인성(1997)의 웹기반 교수-학습체제 설계- 분석단계, 설계단계, 개발단계, 운영 및 평가-에근거하였으며, 2002년 9월부터 2004년 4월까지 수정 보완하는 순환적 개발과정을 거쳤다.
연구목표를 달성하기 위하여1) 전국 간호교육기관 대상의 건강사정 교과목 운영실태를 파악하고 2) 내용분석
본 연구는 웹기반의 ‘건강사정’ 교과목의 멀티미디어 컨텐츠를 개발하고 그 효과를 검증함으로 보건의료전문인들의 건강사정 수행능력을 높이고 교육의 효과를 극대화하며 궁극적으로는 국민건강증진에 기여하고자
시도되었다.
컨텐츠 개발은 정인성(1997)의 웹기반 교수-학습체제 설계- 분석단계, 설계단계, 개발단계, 운영 및 평가-에근거하였으며, 2002년 9월부터 2004년 4월까지 수정 보완하는 순환적 개발과정을 거쳤다.
연구목표를 달성하기 위하여1) 전국 간호교육기관 대상의 건강사정 교과목 운영실태를 파악하고 2) 내용분석 전문가집단 구성(의과대 교수 및 전문의 9인, 간호대 교수 3인), 3)160명 대상의 학습자 테크놀로지 접근
성 및 기초지식 정도 분석 4) 기술자문역의 교육공학 교수 및 컴퓨터 공학 교수 의뢰 5) 학습내용과 교수방법을 구체화하는 정보설계, 상호작용설계, 동기설계 및 평가설계를 실시하고 6) 스토리보오드를 작성하고
웹교육에 필요한 비디오, 사진, 오디오, 그래픽, 동영상 자료들을 설계도에 따라 제작 7) 개발된 컨텐츠는 학습자, 내용전문가 집단 및 교수설계자 대상의 형성평가를 통해 수정 보완 8) 개발된 컨텐츠의 학습효과 분
석 9) CD-ROM Title의 시제품 완성 10) 학습지침서 개발의 단계를 거쳤다.
1. 웹 컨텐츠의 실제 제작은 스토리보드에 따라 초기화면(intro movie), 메인화면, 주서브(sub)화면으로 구성하고 메인화면에는 공지사항, 교수진 소개, 강의안내, 사이버강좌, Q&A센터 및 자료실 메뉴바와 사이트 맵(15주 강의안내)이 있다.
2. 제작도구는 윈도우즈 환경의 DB인 마이크로소프트 SQL을 사용하였으며, 컨텐츠 구현기술로는 HTML, JavaScript, Flash 및 멀티미디어 기술(오디오, 비디오) 등이 활용 되었다. 본 연구의 컨텐츠는 텍스 트 컨텐츠, 상호작용 컨텐츠, 애니메이션 컨텐츠, 및 오디오, 비디오 컨텐츠로 구성되었다.
3. 웹기반 멀티미디어 컨텐츠의 교육효과 측정에서 실험군의 경우 50점 만점에 평균 31.09(SD=4.42), 대조 군은 평균 25.55(SD=7.03)점을 나타냈으며, 실험군의 학습 성취도가 대조군에 비해 통계적으로 유의하게 높 은 것으로 나타났다(t=-3.883, p=0.000). 이상에서 개발된 본 연구의 컨텐츠는 개별학습과 반복학습을 가능하게 하고 면대면 강의실 집합 교육의 장점을 그대로 살리면서 웹기반 교육의 장점을 활용하여 학습 효과를 극대화 시킨다는 것을 입증하였다.
연구계획서에서 설정한 1, 2차년도의 목표를 성공적으로 달성하였으며, 지금까지 본 연구를 통해 산출된 결과물과 그 효과는 다음과 같다.
1) 국내 간호대학의 건강사정 교과목의 운영실태 조사
2) 건강사정 교과목의 내용분석 및 주별 학습 자료제시
3) 국내 모델의 건강사정 실습 사진 및 동영상 자료를 개발함으로 외국 자료 사용에 따른 외화 절감 효과 초래
4) 학습도우미 캐릭터 개발
5) 웹기반의 건강사정 멀티미디어 컨텐츠의 개발
6) 멀티미디어 컨텐츠의 교육매체로서의 활용효과를 검증
7) 건강사정 실습교육을 용이하게 함으로 건강사정 수행 능력의 향상을 입증함
8) 웹기반 건강사정 멀티미디어 컨텐츠의 인터넷 탑재 (http://203.250.131.136/health) 혹은 (“http://cyber.syu.ac.kr", ID: ohpj1, Password: 3639)
9) 웹기반 건강사정 멀티미디어 컨텐츠의 교육용 CD-ROM Title 제작
10) 웹기반의 건강사정 멀티미디어 컨텐츠의 학습자 지침서 개발
11) 연구개발 보고서
12) 멀티미디어 제작 인력양성, 전문학술지(2회) 및 국내외 학술대회 발표(3회): 추후 국내외 학술발표 2회, 전문학술지 논문 게재가 1회 더 있을 예정
13) 본 연구에서 개발된 멀티미디어 컨텐츠는 국내 간호대학 및 보건의료교육 기관에 알려 정보화 시대에 적절한 건강사정 강의보조용 교재 혹은 사이버 강좌용 컨텐츠로 활용 가능
Abstract
▼
This study was undertaken to make a contribution to the enhancement of assessment skills among health care professionals, and to maximize the effects of health care education through the
development and examination of Web-based multimedia contents for Physical Examination and Health Assessment.
This study was undertaken to make a contribution to the enhancement of assessment skills among health care professionals, and to maximize the effects of health care education through the
development and examination of Web-based multimedia contents for Physical Examination and Health Assessment.
The development of multimedia contents was based on Jung's teaching and learning structure model-analysis, planning, development, program operation and evaluation stages- and utilized the
multiple edition and revision processes from September 2002 to April, 2004. Results: 1. Web based multimedia contents consisted of an intro movie, main page and sub pages. In
the main page, there are 6 menu bars that consisted of an announcement center, information on professors, a lecture guide, Cyber lecture, Q&A, data centers and a site map which introduces 15
weekly lectures. 2. The Microsoft SQL, Data Base in Windows environment was utilized in the operation of Web-based multimedia contents. HTML, JavaScript, Flash, multimedia technology (Audio,
Video) were utilized and the contents consisted of text contents, interactive contents, animation, and audio & video. 3. In the evaluation of the effect of Web-based multimedia contents, the mean score of
the degree of educational achievement in the experimental group (31.09, SD=4.42) was significantly higher then in the control group (25.55,SD=7.03)(t=-3.883, p=0.000).
These Web-based multimedia contents were found to offer an individualized and multiple learning opportunity yet kept the strengths of face to face teaching-learning methods. Web-based education
maximizes and facilitates the effectiveness of the teaching and learning process in distance education.
This study successfully fulfilled the preset objectives of the first and second year and brought forth the following results:
1. A survey was done to find the actual educational conditions of Physical Examination and Health Assessment courses in nursing schools through out the country. 2. Presented an analysis of the
educational contents of Physical Examination and Health Assessment courses and presented a weekly course contents outline. 3. Produced educational pictures and video materials, using a Korean model,
which can contribute to a reduction of expenditures of foreign currency funds. 4. Produced a learner's assistant animated character within the program. 5. Produced Web-based multimedia contents for
Physical Examination and Health Assessment courses. 6. Proved the maximization of essential learning techniques through the verification of the effects of multimedia course contents. 7. Verified the
improvement of Health Assessment skills by providing easily accessible and practical education for Health Assessment. 8. Uploaded a Web-based multimedia program for Physical Examination and
Health Assessment onto the Internet. 9. Produced Web-based multimedia contents for a Physical Examination and Health Assessment CD-ROM. 10. Developed educational guidelines for learners using
Web-based multimedia contents for Physical Examination and Health Assessment training. 11. Produced a full report of this extensive research process. 12. Contributed to professional
development in the production of multimedia course contents by: 1) dissemination of results through publication in professional journals 2) presentations at academic conferences 3) opening the way for
more reports and presentations to follow. 13. The contents can be utilized as part of main texts, vital teaching aids or Cyber lecture materials in nursing
목차 Contents
- Ⅰ. 연구계획 요약문...3
- 1. 국문요약문 ...3
- Ⅱ. 연구결과 요약문...4
- 1. 국문요약문 ...4
- 2. 영문요약문 ...5
- Ⅲ. 연구내용...6
- 1. 서론 ...6
- 2. 연구방법 및 이론 ...8
- 3. 결과 및 고찰 ...14
- 4. 결론...38
- 5. 인용문헌...41
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.