보고서 정보
주관연구기관 |
한국건강기능식품협회 |
연구책임자 |
김연석
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2010-01 |
과제시작연도 |
2009 |
주관부처 |
식품의약품안전청 |
사업 관리 기관 |
식품의약품안전청 Korea Food & Drug Administration |
등록번호 |
TRKO201000012688 |
과제고유번호 |
1475005204 |
DB 구축일자 |
2013-04-18
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키워드 |
건강기능식품,허위·과대의 표시?광고,교육,홍보Health functional food,Fake or exaggerated labeling and advertising,Education,Public relations
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초록
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건강기능식품은 건강기능식품법에 의하여 식품의약품안전청의 인정을 받아 유통되고 있으며, 기능성 표시?광고 사전심의제, 제조업GMP제도, 기존 식품위생법보다 높은 처벌 수위 등 소비자 보호를 위한 제도적 장치 하에 관리되고 있음에도 불구하고 소비자 피해사례가 끊임없이 보고되고 있다. 이에 건강기능식품으로 인한 소비자 피해를 최소화하기 위한 효율적 교육·홍보 방안의 필요성이 제기되었다. 동 연구는 건강기능식품 관련 국외사례를 조사하고 소비자 피해사례 조사 및 국내 홍보환경의 상황분석을 통하여 현 상황의 홍보문제를 도출하였으며 그에 따른
건강기능식품은 건강기능식품법에 의하여 식품의약품안전청의 인정을 받아 유통되고 있으며, 기능성 표시?광고 사전심의제, 제조업GMP제도, 기존 식품위생법보다 높은 처벌 수위 등 소비자 보호를 위한 제도적 장치 하에 관리되고 있음에도 불구하고 소비자 피해사례가 끊임없이 보고되고 있다. 이에 건강기능식품으로 인한 소비자 피해를 최소화하기 위한 효율적 교육·홍보 방안의 필요성이 제기되었다. 동 연구는 건강기능식품 관련 국외사례를 조사하고 소비자 피해사례 조사 및 국내 홍보환경의 상황분석을 통하여 현 상황의 홍보문제를 도출하였으며 그에 따른 교육·홍보방안을 수립하여 제시하였다. 또한 동 연구는 건강기능식품 홍보와 관련한 각계의 전문가로 구성된 전문가위원회의 의견을 각 단계마다 수렴하였으며, 홍보문제 도출 및 홍보방안 수립 시에는 전문가 토론회를 거쳐 진행되었다.
□ 건강기능식품 관련 소비자 피해사례 조사 및 분석
· 2008년 식품 관련 불만 신고 중 건강식품 관련 52.6%, 건강기능식품부작용신고센터 접수건수 중 소위 건강식품 70%
· 피해원인 중 반품취소, 계약해지, 환불 등 관련 30%, 방문판매, 전화권유 등에 의한 구매 60%이상
□ 건강기능식품 관련 공중의 교육?홍보 활동 조사
정부(식품의약품안전청), 관련단체(한국건강기능식품협회), 소비자 및 사회단체의 교육·홍보활동과 보도자료 성향을 분석한 결과, 주요 홍보주체의 홍보 소구포인트 제각각
· 식약청, 소비자단체 주타겟은 취약계층, 구매시 주의사항 등 피해예방 관련이 주요메시지
· 관련단체(건기협) 전국민 대상의 건강기능식품 신뢰도 확보(정부인증, 선택시 고려사항)를 위한 메시지 전달
· 사회시민단체 고발성 보도자료 주로 배포. 그러나 건강기능식품/건강식품/건강보조식품 등의 용어 혼재
□ 건강기능식품 관련 공중의 교육?홍보 활동 효과 측정
건강기능식품 인지도 및 각 기관에서 전달해온 홍보메시지의 인식, 접촉율 등에 의하여 효과 측정 (서울, 경기, 부산 거주 20~60대 남,여 770명 대상 조사)
· 건강기능식품과 건강식품 혼동 65%
· 홍보메시지 한번도 접촉해본 적 없은 54%
□ 건강기능식품 관련 미디어 인식도 조사 및 보도성향 분석
· 국내 27개 언론사 건강기능식품 관련 기자 27명 대상
· 건강기능식품과 건강식품 혼동 63%
· 소비자단체의 통계 발표자료 선호(부작용, 피해사례 등)
□ 소비자 피해 예방을 위한 건강기능식품 관련 기업체 실태 조사
· 건강기능식품 제조·수입·판매업체 70개사 대상
· 건강기능식품업체 84% 소비자 불만에 대한 신고센터 운영
· 건강기능식품업체 54% 직원 대상 허위·과대광고 예방 프로그램 운영
□ 상황분석을 통한 건강기능식품 교육?홍보 문제 도출
건강기능식품법이라는 안전관리체계를 구축하여 운영하고 있으나, 대부분의 사람들이 건강기능식품이 무엇인지 모른다는 것이 문제, 건강기능식품이 무엇인지를 알고 제대로 선택할 수 있는 똑똑한 소비자 만들기가 중요
□ 문제해결을 위한 효과적 교육?홍보방안 제시
‘건강기능식품제대로 알기’ 대국민 홍보캠페인 진행(2010~2014), 기본추진계획 및 단계별 프로그램 제시
Abstract
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The health functional foods are authorized by Korea Food Drug Administration and commercialized under the Health Functional Food Act. Although they are controlled by the institutional devices for the consumer protection such as preliminary consultation system about the expression of function and adv
The health functional foods are authorized by Korea Food Drug Administration and commercialized under the Health Functional Food Act. Although they are controlled by the institutional devices for the consumer protection such as preliminary consultation system about the expression of function and advertising, GMP system of manufacturing industry, punishment level higher than the existing Food Hygiene Act, the damaged consumer cases are consistently reported. It therefore requires to prepare the education and publicity plan to minimize the consumer damage regarding the health functional foods. This research is performed by examining the domestic and overseas cases related to the health functional foods and analyzing the situation of domestic publicity environment, which in result detected the problems of publicity and presented accordingly the education and publicity plan. In addition, we collected the opinions of the Experts Committee composed by the experts in various sectors related to the health functional foods, in every step, and the detection of the publicity problems and the establishment of publicity plan were proceeded through the debate of experts.
□ Examination and analyzation of consumer damage cases related to the health functional foods.
- In 2008, 52.6% of reports of complaints against foods were related to the health functional foods, and 70% of reports in the Report Center of Side Effects of Health Functional Foods are related the health foods.
- 30% of damages were related to the cancellation of returning goods, cancellation of contract and refund, and over 60% of purchases were carried out through door-to-door sales and telemaketing.
□ Examination of the public education and publicity related to the health functional foods.
We examined the education and publicity activities of the government (Korea Food and Drug Administration), Relevant association (Korea Health Supplements Association), and different consumer or social associations. In result, the publicity agents differed as to the appeal point from each other.
- The main target of Korea Food and Drug Administration and consumers associations was the vulnerable class, and the main message was the damage prevention such as purchase notice.
- The main point of Relevant association (Korea Health Supplements Association) was to transmit the message to ensure the credibility (government certificate, considerations to purchase) of the health functional foods on the population level.
- The activities of social citizen associations were mainly to distribute the information data purposed to criticize, but they confused the terms of health functional foods, health foods, health aid foods, etc.
□ Measurement of the effect of the public education and publicity related the health functional foods
We measured the degree of recognition of the health functional foods and the effect of the publicity messages transmitted by each institution by the degree of recognition and the rate of contact with them (770 women and men aged 20-60 resident in Seoul, Gyeonggi-do and Busan).
- 60% of them confused the health functional foods with the health foods.
- 54% of them have never contacted with any publicity message.
□ Analysis of the degree of recognition of media and their news tendency related to the health functional foods
- 27 reporters related to the health functional foods in 27 domestic newspaper companies were subjects of examination
- They confused the health functional foods with the health foods.
□ Examination of the actual condition of companies related to the health functional foods for the purpose of damage prevention for consumers
- 70 companies related to the health functional foods were subjects of examination.
- 84% of them managed the consumer complaint center.
- 54% of them managed the program to prevent the false, exaggerated advertising for their personnel.
□ Detection of the education and publicity problem through the analysis of the situation
The Health Functional Food Act, as a safety management system, is established and managed, but most people don't know what is the health functional food. It is important to make the people wise enough to know and select them right.
□ Presentation of the effective education and publicity plan to solve the problem.
Nationwide Publicity campaign 'Know right the health functional foods' (2010-2914), Basic promotion plan and Program by stages.
목차 Contents
- 최종보고서 ...1
- 표지 ...2
- 제출문 ...4
- 목차 ...5
- 표 목차 ...7
- 그림 목차 ...11
- 연구개발결과 요약문 ...13
- Summary ...15
- 총괄연구개발과제 연구결과 ...17
- 제1장 총괄연구개발과제의 목적 및 필요성 ...18
- 1. 총괄연구개발과제의 필요성 ...18
- 2. 총괄연구개발과제의 목적 ...23
- 3. 총괄연구개발과제의 목표달성도 ...24
- 제2장 총괄연구개발과제의 내용 및 방법 ...25
- 1. 연구 내용 ...25
- 2. 연구방법 ...27
- 제3장. 총괄연구개발과제의 최종결과 ...31
- 1. 소비자 피해예방을 위한 국외 건강기능식품 교육.홍보 사례조사 ...31
- 1-1. 미국 ...31
- 1-2. 일본 ...55
- 2. 소비자 피해 예방을 위한 국내 건강기능식품 교육.홍보 상황분석 ...69
- 2-1. 건강기능식품 관련 소비자 피해사례 조사 및 분석 ...69
- 2-2. 건강기능식품 관련 공중의 교육.홍보 활동 조사 ...79
- 1) 정부 (식품의약품안전청) ...79
- 2) 관련단체 (한국건강기능식품협회) ...97
- 3) 소비자 및 사회시민단체 ...118
- 4) 건강기능식품 인식 수준을 통한 교육.홍보활동 효과 측정 ...128
- 2-3. 건강기능식품 관련 미디어 인식도 조사 및 보도성향 분석 ...146
- 2-4. 소비자 피해 예방을 위한 건강기능식품 관련 기업체 실태 설문조사 ...158
- 2-5. 건강기능식품 구입 및 이용행태 관련 소비자 조사 ...166
- 3. 건강기능식품 교육.홍보 문제 도출 및 발전방향 제시 ...184
- 4. 소비자 피해예방을 위한 건강기능식품 교육.홍보방안 제시 ...191
- 제4장 총괄연구개발과제의 연구성과 ...206
- 1. 총괄활용성과 ...206
- 2. 총괄활용계획 ...208
- 제5장 총괄주요연구 변경사항 ...209
- 제6장 참고문헌 ...210
- 제7장 총괄첨부서류 ...212
- 1. 미디어 대상 설문용지 ...213
- 2. 기업체 대상 설문용지 ...216
- 3. 소비자 대상 설문용지 ...220
- 4. 교육.홍보방안 마련을 위한 토론회 발표자료 ...233
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