보고서 정보
주관연구기관 |
한국소비자단체협의회 Korea National Council of Consumer Organizations |
연구책임자 |
이정수
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2009-04 |
주관부처 |
식품의약품안전청 |
사업 관리 기관 |
식품의약품안전청 Korea Food & Drug Administration |
등록번호 |
TRKO201000014808 |
DB 구축일자 |
2013-04-18
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키워드 |
GM식품.소비자.교육.홍보.GMO.GM foods.consumer.education.publicity.
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초록
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1. GMO 소비자교육을 위한 포커스그룹 구축 및 운영
- 소비자단체에서 GMO를 담당하고 있는 실무책임자 10명, 학계전문가 5명, 식약청 담당 실무자 1명 등으로 포커스 그룹을 구축 (총16명)
- GMO에 대한 연구 및 토론을 위해 포커스그룹 회의를 정기적으로 개최하여, 사업진행상황을 점검하고 관련 이슈를 신속하게 교육에 적용 (포커스그룹회의 3회, 교육교재개발 회의 3회, 전체회의 1회 / 총7회)
2. GMO에 대한 소비자 대상 인식조사
- 전국 16개 시.도.광역시 일반 소비자 2,000명을 대상으로
1. GMO 소비자교육을 위한 포커스그룹 구축 및 운영
- 소비자단체에서 GMO를 담당하고 있는 실무책임자 10명, 학계전문가 5명, 식약청 담당 실무자 1명 등으로 포커스 그룹을 구축 (총16명)
- GMO에 대한 연구 및 토론을 위해 포커스그룹 회의를 정기적으로 개최하여, 사업진행상황을 점검하고 관련 이슈를 신속하게 교육에 적용 (포커스그룹회의 3회, 교육교재개발 회의 3회, 전체회의 1회 / 총7회)
2. GMO에 대한 소비자 대상 인식조사
- 전국 16개 시.도.광역시 일반 소비자 2,000명을 대상으로 GMO의 일반적인 사항, GMO의 안전성, GMO의 표시사항을 지식, 태도, 경험문항으로 구성하여 소비자역량조사 실시(총 27문항)
3. GMO 소비자교육용 교재 개발
- 교육연구위원회에서 대상별 GM식품 소비자교육용 교재 및 교육 프로그램을 개발
- 청소년.대학생층 / 주부.중장년층 : 교육교재(인쇄물) 및 강의용 파워포인트 제작(CD제작)
- GMO의 정의, GMO의 사용범위 및 개발목적, GM식품의 정의, GM식품 구별법, GM식품의 안전성 논란사례, 안전성 평가 등의 내용으로 ‘GM식품 바르게 이해하기’ 발간
4. GM식품 전문강사 교육 및 사전 Workshop
- 소비자단체 임원 및 실무자 중 GM식품 전문가를 중심으로 전문강사 78인 구성
- 전문강사 교육 및 워크샵을 통해 GMO의 긍정적 측면, 부정적 측면, 유전자재조합식품 표시제 및 사후관리, 안전성과 관리체계에 대한 심화교육 실시
5. GM식품 소비자교육 실시
- 전국 청소년, 대학생, 주부.중장년층 대상으로 소비자 교육 실시 (전국 16개 시.도.광역시 총4,246명/총70회)
- 교육효과의 측정을 위해 교육 전후 동일한 테스트를 실시(총3,858명/총70회)
6. 소비자 교육용 온라인 프로그램 개발
- 청소년소비자 및 네티즌을 위한 온라인 프로그램 개발 : 두꺼비군과 함께하는 콩쥐양의 “GM식품 바르게 알기” 플래시 애니메이션 제작
- 한국소비자단체협의회 회원단체 홈페이지, 식약청 유전자재조합식품 홈페이지, 서울특별시 및 각 지방 교육연구정보원 교수학습지원센터 홈페이지, 네이트온 배너광고 등으로 홍보
7. 종합평가회 개최
- 사업 추진실적에 대한 보고 및 전문가의 종합평가, 소비자교육사례 발표 및 자체평가
Abstract
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1. Developed and operated a focus group for educating consumers about GMOs
- Created a focus group consisting of ten working-level persons responsible for GMOs at consumer organizations; five academic experts, and one responsible working-level official from the KFDA (Korea Food and Drug Administr
1. Developed and operated a focus group for educating consumers about GMOs
- Created a focus group consisting of ten working-level persons responsible for GMOs at consumer organizations; five academic experts, and one responsible working-level official from the KFDA (Korea Food and Drug Administration) (total of 16 people) - Held regular focus group meetings to carry out research and discussion on GMOs, review project progress, and promptly apply relevant issues to education (Three focus group meetings, three meetings to develop educational materials, one general meeting / total of seven meetings)
2. Survey of consumer awareness of GMOs
- Created a questionnaire to survey people's knowledge, attitudes, and experiences related to general information about GMOs, safety of GMOs, and indications of GMOs, and conducted a survey of consumer capacity targeting 2,000 general consumers in 16 cities, provinces, and metropolitan cities across the country (total of 27 questions)
3. Developed materials to educate consumers about GMOs
- The education and research committee developed materials and programs to educate different groups of consumers about GM foods.
- Youth.university students / housewives.middle-aged: Made educational materials (printed matter) and Powerpoint slides for lectures (CD format)
- Published 'Properly Understanding GM Foods' whose contents included the definition of GMOs; the extent of GMO usage and the goal of GMO development; the definition of GM foods; how to distinguish GM foods; disputed cases related to the safety of GM foods; and evaluation of GM food safety
4. Educated lecturers specializing in GM foods and held workshops in advance
- Appointed 78 specialized lecturers, mainly GM food specialists at consumer organizations (both working-level and executive-level employees)
- Conducted advanced education, through specialized lectures and workshops, on the positive and negative aspects of GMOs, their indications and follow-up management, safety, and management systems
5. Carried out consumer education about GM foods
- Carried out consumer education targeting youths, university students, housewives, and middleaged persons across the nation (4,246 people in 16 cities, provinces, and metropolitan cities across the nation / total of 70 sessions)
- Conducted identical testing before and after education to measure the impact of education (3,858 people tested / 70 tests)
6. Developed an online consumer education program
- Developed an online program for youth consumers and netizens: Produced the flash animation, Ms. Kongjwi's 'Properly Understanding GM Foods' with Mr. Toad
- Publicized through Internet Web sites of member organizations of the Korea National Council of Consumer Organizations; GMO Web site of KFDA; Web site of the Teaching & Learning Support Center of the Seoul Education Research Information Institute and regional institutes; banner ads on Nate On, and other channels
7. Hold a comprehensive evaluation meeting
- Report the results of the project, comprehensive evaluation by specialists, presentation of consumer education cases, and internal evaluation
목차 Contents
- 용역연구개발과제 최종보고서 ...1
- 제출문 ...2
- 목차 ...3
- I. 총괄연구개발과제 요약문 ...5
- 국문 요약문...6
- Summary ...8
- II. 총괄연구개발과제 연구결과 ...11
- 제1장 총괄연구개발과제의 목적 및 필요성 ...11
- 1.1 총괄연구개발과제의 목표 ...11
- 1.1.1 연구의 필요성 ...11
- 1.1.2 연구의 목표 ...12
- 1.1.3 연차별 연구추진계획 ...12
- 1.2 총괄연구개발과제의 목표달성도 ...14
- 1.3 총괄국내.외 기술개발 현황 ...15
- 1.3.1 국외연구동향 ...15
- 1.3.2 국내연구동향 ...15
- 제2장 총괄연구개발과제의 내용 및 방법 ...17
- 2.1 연구내용 ...17
- 2.1.1 GMO 소비자교육을 위한 포커스그룹 구축 및 운영 ...17
- 2.1.2 GMO에 대한 소비자 대상 인식조사 ...17
- 2.1.3 GMO 소비자교육용 교재 개발 ...17
- 2.1.4 소비자 교육용 온라인 프로그램 개발 ...17
- 2.1.5 GMO 전문강사 교육 및 사전 Workshop ...17
- 2.1.6 GMO 전국순회교육 실시 ...17
- 2.1.7 종합평가회 개최 ...18
- 2.2 연구방법 ...18
- 2.2.1 GMO 소비자교육을 위한 포커스그룹 구축 및 운영 ...18
- 2.2.2 GMO에 대한 소비자 대상 인식조사 ...18
- 2.2.3 GMO 소비자교육용 교재 개발 ...18
- 2.2.4 소비자 교육용 온라인 프로그램 개발 ...19
- 2.2.5 GMO 전문강사 교육 및 사전 Workshop ...19
- 2.2.6 GMO 전국순회교육 실시 ...19
- 2.2.7 종합평가회 개최 ...20
- 2.2.8 최종보고서 작성 ...20
- 제3장 총괄연구개발과제의 최종결과 및 고찰 ...21
- 3.1 GMO 소비자교육을 위한 포커스그룹 구축 및 운영 ...21
- 3.1.1 GMO 소비자교육을 위한 포커스그룹 구축 ...21
- 3.1.2 GMO 소비자교육을 위한 포커스그룹 운영 ...22
- 3.2 GMO에 대한 소비자 대상 인식조사 ...25
- 3.2.1 GMO 소비자인지도 조사 결과 리뷰 ...25
- 3.2.2 GMO 소비자역량조사 ...28
- 3.3 GMO 소비자교육용 교재 개발 ...48
- 3.4 소비자 교육용 온라인 프로그램 개발 ...50
- 3.5 GMO 전문강사 교육 및 사전 Workshop ...56
- 3.6 GMO 전국순회교육 실시 ...61
- 제4장 총괄연구개발과제의 연구성과 ...128
- 제5장 총괄주요연구 변경사항 ...129
- 제6장 총괄참고문헌 ...130
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