한국건설기술연구원 Korea Institute Of Construction Technology
등록번호
TRKO201000018900
DB 구축일자
2013-04-18
초록▼
인천국제공항은 동북아지역의 허브공항으로 1992년에 수도권 신공항의 입지로 확정되어 2001년에 개항하였다. 1992년 공항건설을 위한 기본계획 수립이후 항공여건의 변화로 3차례의 기본계획수정이 있었으며, 이에 따라 사업내용이 변경되었다. 기본계획의 변경 및 기타 여건변화에 따라 기존의 공항접근교통수요에 대한 재산출의 필요성이 대두되었으며, 본 연구는 제반 여건의 변화를 반영한 인천국제공항지역으로의 접근교통수요를 재산출하였다. 인천국제공항으로 접근할 수 있는 교통시설로는 2000년 11월 21일에 개통된 인천국제공항고속도로가
인천국제공항은 동북아지역의 허브공항으로 1992년에 수도권 신공항의 입지로 확정되어 2001년에 개항하였다. 1992년 공항건설을 위한 기본계획 수립이후 항공여건의 변화로 3차례의 기본계획수정이 있었으며, 이에 따라 사업내용이 변경되었다. 기본계획의 변경 및 기타 여건변화에 따라 기존의 공항접근교통수요에 대한 재산출의 필요성이 대두되었으며, 본 연구는 제반 여건의 변화를 반영한 인천국제공항지역으로의 접근교통수요를 재산출하였다. 인천국제공항으로 접근할 수 있는 교통시설로는 2000년 11월 21일에 개통된 인천국제공항고속도로가 지상의 접근시설로는 유일하며, 인천의 월미도와 율도의 선착장에서 선박을 통해 접근할 수 있다. 인천국제공항전용철도는 2005년 말에 김포공항까지 부분적으로 개통될 예정이고, 서울역까지는 2008년에 개통될 예정이며, 이와 함께 제 2연육교의 건설도 계획되어 있다. 인천국제공항은 서울도심에서 약 50km의 거리에 위치해 있으며, 인천국제공항고속도로는 통행료를 징수하고 있어 공항 이용자들은 기존 김포공항의 교통수단 이용 패턴과 상이한 특성을 나타내는 것으로 분석되었다. 선호의식(S.P)조사를 바탕으로 한 본 연구의 분석결과 공항으로 접근하는 항공여객의 승용차 및 택시의 이용교통수단분담율은 45.8%에서 30.1%로, 리무진 등 버스의 수송분담율은 36.0%에서 68.2%로 변화될 것으로 추정되었다. 인천국제공항의 여객, 방문객, 공항근무자 및 화물차량과 영종도 주민, 관광객 등에 의한 인천국제공항고속도로의 통행수요는 1994년『수도권 신공항고속도로 건설공사 실시설계 교통영향평가서』에서 예측한바 있으나, IMF에 따른 경제활동의 위축과 공항주변 관련개발계획의 시행지연 등에 따라 기존의 예측치보다 줄어들 것으로 예측되었으며, 이러한 수요의 감소는 향후 경제의 활성화와 관련 개발계획의 진전에 따라 크게 증가될 것으로 예측되었다. 본 연구에서는 이상의 예측치를 바탕으로 향후 공항주변의 개발계획을 반영한 장래교통수요의 예측을 통해 인천국제공항고속도로의 용량이 한계에 달하는 시기를 추정하였다. 분석결과 2008년에 인천국제공항고속도로 용량이 한계에 달하는 것으로 예측되었으며, 따라서 2008년을 전후로 제 2연육교의 완공이 필요한 것으로 분석되었다. 그러나 향후 영종도지역 개발계획의 추진속도에 따라 조정될 수 있으므로 이에 대한 계속적인 검토와 연구가 필요하다.
Abstract▼
Incheon international airport, a hub-port of Northeast Asia, opened on March 29. 2001. The master plan for the airport construction was planned in 1992, then the plan had been changed four times due to the aviation condition which was followed by the modification of the project. The changes of the m
Incheon international airport, a hub-port of Northeast Asia, opened on March 29. 2001. The master plan for the airport construction was planned in 1992, then the plan had been changed four times due to the aviation condition which was followed by the modification of the project. The changes of the master plan and other situational conditions required re-estimation of access traffic demand to the airport. The report, as a result, re-estimated access travel demand to the airport while reflecting changed conditions. Incheon international airport highway is the only one surface transportation facility accessing to the airport opened on November 22, 2000. The other way to the airport is via ferry departing at Wallmi-do and Yull-do wharf. The exclusive airport railway will be in operation to the Gimpo airport in 2005, to the Seoul Station in 2007 and the second Yun-yook bridge connecting to Youngjong island will be planned. Incheon international airport is located approximately 50km away from the CBD of Seoul and the toll charge of Incheon international airport highway is three times higher than other highway tolls. Accordingly, travel patterns to the new airport seems quite different from the previous ones. Based upon the stated preference survey(SP survey), modal split portion of the private automobiles and taxies will drop from 45.8% to 30.1% and the bus(including limousine) portion is expected to increase from 36.0% to 68.2%. The travel demand of the airport generated by passengers, airport workers and residents was predicted in the 『traffic assessment study of Incheon international airport highway construction 1994)』. However, IMF economic crisis and delay of the related development plans in surrounding areas reduced the predicted travel demand; the reduction is expected to increase dependent upon the recovery of the economy and progress of the related development plans. This mode shift would decrease traffic volumes by half; the expectation of the traffic volume at first year would be 100,720 vehicles a day and the new expectation is 51,996 vehicles a day which is almost perfect(99.5%) when compared with actual traffic survey conducted on the first opening day(Mar. 29, 2001). This report, based on the results above, estimates the capacity of the Incheon International Airport Highway, especially on the first Yun-yook bridge reach at the maximum level in 2007. Accordingly, the report analyses the construction of the second Yun-yook bridge should be completed in 2007. This construction plan and completion time, of course, will be affected by the future development plan of Youngjong island and its progression; therefore. the project needs continuous correction and development.
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