보고서 정보
주관연구기관 |
한국해양수산개발원 Korea Maritime Institute |
연구책임자 |
김수엽
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참여연구자 |
최종희
,
김찬호
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2009-12 |
과제시작연도 |
2009 |
주관부처 |
국토해양부 |
과제관리전문기관 |
한국해양수산개발원 Korea Maritime Institute |
등록번호 |
TRKO201100007188 |
과제고유번호 |
1105002534 |
사업명 |
경제(한국해양수산개발원) |
DB 구축일자 |
2013-04-18
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초록
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물류의 개념은 학자나 연구과제에 따라 상이하게 정의되고 있으나, 일반적으로 고객의 요구를 충족시키기 위해 제품 생산지에서 소비지까지 상품, 서비스 및 관련 정보의 효율적이고 효과적인 유통과 이를 계획, 실행, 통제하는 과정으로 정의된다. 때문에 물류업계의 주요 관심사는 보통 제품의 생산지에서 소비지까지 안전, 정확, 신속하게 화물을 수송하는 것에 집중되어 왔다. 이 때문에 운반비용 절감, 적시?적소에 물품을 공급하는 등 기업 활동에 있어서 비용구조 개선이 중요한 요인이 되었고 물류산업 역시 이러한 수요를 충족하는데 주안점을 두고 발
물류의 개념은 학자나 연구과제에 따라 상이하게 정의되고 있으나, 일반적으로 고객의 요구를 충족시키기 위해 제품 생산지에서 소비지까지 상품, 서비스 및 관련 정보의 효율적이고 효과적인 유통과 이를 계획, 실행, 통제하는 과정으로 정의된다. 때문에 물류업계의 주요 관심사는 보통 제품의 생산지에서 소비지까지 안전, 정확, 신속하게 화물을 수송하는 것에 집중되어 왔다. 이 때문에 운반비용 절감, 적시?적소에 물품을 공급하는 등 기업 활동에 있어서 비용구조 개선이 중요한 요인이 되었고 물류산업 역시 이러한 수요를 충족하는데 주안점을 두고 발전되어 왔던 것이다. 그러나 최근에 물류산업의 주요 관심사는 글로벌 차원의 물류네트워크 확산, 대형 물류기업의 시장점유율 증가, 다양하고 특화된 고객 수요 증가, 친환경적인 물류활동 요구 등에 따라 더욱 복잡해지고 세분화되어 가고 있다. 즉 기존의 비용 절감 중심의 업무형태에서 국제 표준화, 자동화를 통한 업무흐름의 간소화와 안전성과 가시성(Visibility)확보에 기반한 수익성 제고로 옮겨 가고 있다. 이 중에서도 최근 물류업계의 최대 과제가 된 것은 물류효율과 물류보안의 균형이라 할 수 있다. 2001년 9 11 테러 이후 물류보안이 글로벌 메가트렌드로 정착되면서 공급사슬망관리(SCM) 차원에서의 물류보안에 대한 요구가 개별 국가 및 국제기구 차원에서 크게 강화되고 있다. 미국의 경우 CSI(Container Security Initiative), C-TPAT(Custom-Trade Partnership Against Terrorism), 24시간 규칙(선적 24시간 전 화물정보 사전신고규칙), 항만보안법(Safe Port Act), 9 11 테러대책 위원회의 권고 등의 제도를 도입하였고, 이러한 제도 도입에 따라 미국과 교역을 하고 있는 주요 국가 및 물류업체들은 이러한 규정을 준수하여야 하는 부담을 안게 되었다. 또한 국제기구인 IMO의 ISPS(International Ship and Port Facility Security) Code, WCO(World Customs Organization)의 SAFE Framework, 유럽연합의 AEO(Authorized Economic Operator), ISO(International Organization for Standardization)의 공급사슬 보안경영시스템 등이 도입되는 등 국제적인 협력과 연대를 바탕으로 표준화된 물류보안 제도의 도입이 이루어지고 있다.
이러한 미국을 중심으로 한 국제사회의 항만물류보안에 관한 인식 강화 추세에 부응하여, 우리나라도 ISPS Code를 국내법으로 수용한 국제항행 선박 및 항만시설 보안에 관한 법률을 제정?시행(2008. 02)하고 있다. 아울러 2008년에는 “2008~2017 국가항만보안계획”을 수립하여 전국 항만에 적용 중이다. 이러한 가운데 일부에서는 미국 등이 주도하는 항만물류에 대한 보안 강화 추세를 단순히 따라가기보다는, 우리나라가 주도적으로 항만보안산업을 개발?발전시켜 국제사회를 선도하는 발판을 마련해야 한다는 주장이 제기되고 있다. 이는 항만물류보안산업은 최근에 등장한 신규 시장으로 성장 잠재력이 매우 크며, 수동적인 대응보다는 적극적인 개척을 통해 항만보안 산업을 발전시킬 필요가 있기 때문이다.
Abstract
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■ Problems that hinder the developm ent of port/logistics industry in Korea
○ The lack of comprehensive policies for port logistics security
- Management policies for port logistics security were presented under the 2008 National Logistics Implementation Plan. However, it led to unclear goals
■ Problems that hinder the developm ent of port/logistics industry in Korea
○ The lack of comprehensive policies for port logistics security
- Management policies for port logistics security were presented under the 2008 National Logistics Implementation Plan. However, it led to unclear goals and policy direction as different Ministries took on different roles and responsibilities without accountability. Conflicting interests of Ministries also lowered the practicality of policies.
- Scattered works across Ministries deprived Korea of a leading Ministry that develops the logistics security industry. This added confusion to policy implementation.
○ A passive response to international requirements
- Korea’s logistics security has barely met the requirement of the US and other international organizations, such as the International Maritime Organization (IMO), International Organization for Standardization (ISO) and World Customs Organization (WCO).
- To put it differently, Korea’s port logistics security has passively responded to the requirements of the international society including the US. It lacked the intention to lead the global security technology or to develop the port logistics security industry as a new growth engine for Korea’s economy.
○ Insufficient investment in R&D for the port logistics security industry
- The government budget for R&D in logistics security is deficient. The private sector only follows the international requirements and lacks investment in R&D as well.
■ The size of global logistics security market
○ The global logistics security market is led by governments. There is no statistics or evidence for the involvement of private market in each nation.
- Therefore, the overall size of the market can be estimated based on governments’ budget for security.
○ The global logistics security market was worth USD 141.6 billion as of 2009.
- It has grown 22.4% on annual average since 2000.
- The market is expected to be worth USD 254.7 billion by 2019.
■ The operation of a dedicated organization for logistics security
○ The US increased its budget in logistics security out of necessity, not out of intention to develop the port logistics industry. After the 9/11 terrorist attacks in 2001, it established the Department of Homeland Security composed of 16 divisions with a huge budget.
- The budget skyrocketed by 31.6% on an annual average, from USD 900 million in 1995 to USD 55.1 billion in 2010.
○ The US also has been operating security support programs by keeping relevant laws and regulations in order.
- Such programs include the Port Security Grant Program (PSGP) for establishment and operation of port security facilities, the Transit Security Grant Program (TSGP) for railway and road transportation between cities and the Trucking Security Program (TSP) for truck transportation.
○ In the EU, the Security Department under the Freedom, Security and Justice area (FSJ) integrated security affairs addressed by 27 divisions in the past. The European Commission allocated a total of EUR 745 million from 2007 to 2013.
- However, the EU executed the budget for cooperation between members, not for the development of the security industry in each nation.
○ The UK newly established the Transport Security and Contingencies Directorate (TRANSEC) under the Department of Transport to focus on security matters. The Netherlands set up the Inspectorate for Transport, Public Works and Water Management (IVW) under the Ministry of Transport, Public Works and Water Management for the same purpose.
■ Korea’s port security industry will be worth KRW 528.8 billion by 2020
○ The Korean government plans to invest KRW 528.8 billion into port security by 2020.
- A total of KRW 448.3 billion will be spent on securing 1,664 specialists in the area.
- Port security facilities will cost KRW 80.5 billion to be built and operated.
■ Korea possesses high potential to lead the global logistics security industry
○ The technological capability of the Korean logistics security industry reaches 80~90% of advanced nations.
- Korea is at the same level as advanced nations as for core technology for screening equipment, such as image processing, penetration and detection.
- The government-led development of the Active RFID, 3D fluoroscopy based on multi-x ray beam and subject detection/tracking system (day and night operation) will be completed by 2012.
○ Korea’s strength in IT has contributed to the development of soft/hardware for logistics security and relevant service industries. Korea’s potential in these industries paved the foundation for its leap forward in the international logistics industry.
■ A dedicated organization for port logistics security
○ New establishment of dedicated organization for port logistics security
- A total of 9 people, including the head of the organization, are required for 3 divisions.
- They will deal with international cooperation, maintenance of security facility and equipment and integrated port logistics security policies.
- A total of 55 people doing this job need to be deployed at 11 Regional Maritime Affairs and Port Office (5 people for each office).
○ A Public Private Partnership (PPP) or a port logistics security committee can be built for efficient operation of port logistics security and cooperation between organizations.
목차 Contents
- 표 지...1
- 머 리 말...3
- 차 례...5
- Executive Summary ...11
- 제1장 서 론 ...15
- 1. 연구의 배경 및 필요성 ...15
- 2. 연구의 목적 ...17
- 3. 연구의 범위와 방법 ...19
- 제2장 우리나라의 항만물류보안산업 현황 및 문제점 분석 ...21
- 1. 우리나라 항만물류보안산업 현황 ...21
- 1) 항만물류보안산업의 이론적 고찰 ...22
- 2) 항만물류보안산업 관련 기술 ...32
- 2. 우리나라 항만물류보안산업 발전 관련 법.제도 및 정책 ...38
- 1) 항만물류보안산업 발전 관련 법.제도 ...38
- 2) 항만물류보안산업 지원 정책 ...43
- 3) 항만물류보안산업 관리 정책 ...46
- 3. 우리나라 항만물류보안산업 발전 관련 문제점 ...47
- 1) 정부 지원 정책 ...47
- 2) 우리나라 항만물류보안산업 관련 시사점 ...54
- 제3장 주요국 항만물류보안산업 현황 분석 ...58
- 1. 미국 ...58
- 1) 항만물류보안산업 현황 ...58
- 2) 항만물류보안산업 발전 관련 법.제도 ...61
- 2. 유럽연합 ...68
- 1) 항만물류보안산업 현황 ...68
- 2) 항만물류보안산업 발전 관련 법.제도 ...70
- 3. 일본 ...78
- 1) 항만물류보안산업 현황 ...78
- 2) 항만물류보안산업 발전 관련 법.제도 ...78
- 4. 시사점 ...82
- 1) 항만물류보안산업은 성장산업 ...82
- 2) 보안 강화 지원책을 통한 우회적인 보안산업 육성 ...83
- 3) 국가보안 강화를 위한 전담부서 신설 ...83
- 제4장 항만물류보안산업 발전 전략 ...85
- 1. 세계 항만물류보안산업의 중.장기 수요분석 전망 ...86
- 1) 글로벌 국토보안시장 규모 ...86
- 2) 보안부문별 글로벌 국토보안시장 규모 ...87
- 3) 글로벌 항만물류보안 관련 장비별 시장 규모 ...90
- 2. 우리나라 항만물류보안시장 규모 및 전망 ...93
- 1) 항만 경비보안인력 규모 ...93
- 2) 항만보안장비 시설 및 설치 규모 ...96
- 3. 우리나라 항만물류보안산업 기술 수준 및 발전 잠재력 검토 ...97
- 1) 항만물류보안산업 기술 보유 수준 ...97
- 2) 항만물류보안산업 발전 잠재력 검토 ...100
- 4. 항만물류보안산업 발전을 위한 전담조직 구성 및 역할 ...106
- 1) 항만물류보안산업 발전을 위한 전담조직의 필요성 ...106
- 2) 항만물류보안산업 발전을 위한 전담조직의 조직 구성 ...108
- 5. 항만물류보안산업 발전의 기대효과 분석 ...123
- 1) 정량적 기대효과 분석 ...123
- 2) 정성적 기대효과 분석 ...132
- 제5장 결론 및 정책제언 ...137
- 1. 연구의 결론 ...137
- 1) 항만물류보안산업 신성장 산업으로 대두 ...137
- 2) 보안산업 육성 전략 필요 ...139
- 3) 보안업무의 일원화 필요 ...140
- 4) 국제적 보안수요에 능동적 대처 필요 ...141
- 5) 보안훈련 및 교육 프로그램 강화 ...142
- 6) 보안과 연계된 항만물류기술 수출 활성화 ...143
- 2. 정책제언 ...144
- 1) 항만보안산업의 육성 추진 ...144
- 2) 능동적 국제협력 ...146
- 3) 물류보안 전담 부서의 신설 ...146
- 4) 통합물류보안계획 수립 ...147
- 5) 물류정책기본법의 활용 ...148
- 6) 민간부담의 최소화 ...148
- 참 고 문 헌 ...150
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