보고서 정보
주관연구기관 |
식품안전정보센터 |
연구책임자 |
문은숙
|
참여연구자 |
강윤모
,
설준호
,
이세현
,
최준호
,
서영상
,
이병곤
,
김정민
,
이용희
,
한보라
,
최선옥
,
강재원
,
조은파
,
박경섭
,
김보라
,
제효영
,
강희경
,
김종민
,
정다린
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보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2011-01 |
과제시작연도 |
2010 |
주관부처 |
식품의약품안전청 |
과제관리전문기관 |
식품의약품안전평가원 National Institute of Food and Drug Safety Evaluation |
등록번호 |
TRKO201100007676 |
과제고유번호 |
1475005847 |
DB 구축일자 |
2013-04-18
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키워드 |
식품,식품이력추적관리,식품안전,식품회수food,traceability,food safety,food recall
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초록
▼
본 연구는 소비자단체와 관련 산업체, 언론 등과의 협력체계 구축을 통한 식품이력추적관리제도에 대한 대국민홍보 추진방안 도출하고, 안전ㆍ안심 먹거리 환경 구현을 위한 식품이력추적관리제도에 대한 사회적 인지도 확보 및 확산을 위한 대국민 홍보캠페인 시범사업 추진과 이를 통한 추진체계 구축 및 운영안 개발을 목표로 수행하였다.
사회적 인지도 확보를 위한 홍보를 체계적으로 추진하기 위해 소비자단체, 학계, 산업계, 유통협회 등과 홍보협의체를 구성하였다. 유기적인 협조체계 하에서 식품이력정보검색 마트 시연회, 한국식품영양과학회 정기학술
본 연구는 소비자단체와 관련 산업체, 언론 등과의 협력체계 구축을 통한 식품이력추적관리제도에 대한 대국민홍보 추진방안 도출하고, 안전ㆍ안심 먹거리 환경 구현을 위한 식품이력추적관리제도에 대한 사회적 인지도 확보 및 확산을 위한 대국민 홍보캠페인 시범사업 추진과 이를 통한 추진체계 구축 및 운영안 개발을 목표로 수행하였다.
사회적 인지도 확보를 위한 홍보를 체계적으로 추진하기 위해 소비자단체, 학계, 산업계, 유통협회 등과 홍보협의체를 구성하였다. 유기적인 협조체계 하에서 식품이력정보검색 마트 시연회, 한국식품영양과학회 정기학술대회, 한국규제학회 워크숍, 한국소비문화학회, 소비자의 날 기념행사, 식품공업협회 연계설명회, 건강기능식품협회 연계설명회, FOODWEEK 2010 행사, 소비자단체 홈페이지의 온라인 배너 게재, 식품이력관리 우수업체 현장방문 프로그램, 정책 이해도 확산을 위한 정책 토론 회 등 다양한 홍보활동을 시범으로 운영하였다.
소비자 및 산업체에 종사하는 사람들을 대상으로 제도에 대한 인식도를 조사한 결과 가공식품을 대상으로 실시하는 식품이력제는 인지률이 가장 낮아 쇠고기이력제의 1/2 수준에 불과하였다. 이는 제도의 시행이 가장 늦었으며, 대상 식품이 매우 한정적이여서 실제 소비자가 접할 수 있는 빈도가 매우 적기 때문으로 사료된다. 쇠고기이력제와 수산물이력제의 경우 TV, 신문 등 언론매체를 통한 홍보가 매우 활발하며 실제 시장에서 이를 접하는 빈도가 매우 높다는 것도 인식의 차이를 나타내는 것으로 여겨진다. 유사한 제도가 각기 진행됨에 따라 제도의 마크와 코드형태의 통일성이 결여되는 것이 문제점으로 제시되었다. 다른 식품과는 달리 가공식품의 경우 기존의 표시정보 이외에 제조상에서 적용되는 기준ㆍ규격에 대한 정보 요구도가 높았다. 산업체를 대상으로 조사한 결과 식품이력관리에 관한 인지도는 있으나 절차, 도입 효과 등의 구체적 정보부재한 것으로 나타났다. 제도 도입에 대한 소비자의 요구도 및 정책 시행의 전략수립 및 구체적인 로드맵이 제시되어 산업체의 적극적 의지를 도출하는 것이 필요한 것으로 나타났다.
높은 홍보효과를 위해 언론매체를 활용하거나 제품포장을 통한 마크을 노출시키는 홍보방안을 모색할 수 있다. 또한, 산업체 연계 현장방문 프로그램과 같이 소비자들이 직접 체험하고 의견을 교환할 수 있는 능동적인 프로그램제도의 이해도를 높이는데 좋은 효과를 거두는 것으로 나타났다. 이외에도 소비자 신뢰 확보 및 정보공개에 따른 불이익이 발생하지 않도록 정보공개방식과 이를 보완할 수 있는 안전장치의 도입, 산업체의 적극적 참여 유도 방안, RFID, QR 코드 등 선진기술을 활용 등 제도의 개선안들이 워크숍을 통해서 도출되었다.
제도를 조기 정착을 위해서는 구체적인 추진동력에 대해 적극적인 방안 모색이 필요하므로 자율실시 제품의 확산과 같은 소비자 피부 절감 환경 조성과 산업체의 자율적 제도 도입을 위한 구체적정책 로드맵 마련이 제도의 홍보와 같이 진행되어야 하는 것으로 나타났다.
Abstract
▼
he aim of this research is drawing the public promotion method for food traceability management system via cooperative system with consumer groups, related industries, academic communities and media. Securing and extending the public awareness about food traceabilitysystem is another goal of this st
he aim of this research is drawing the public promotion method for food traceability management system via cooperative system with consumer groups, related industries, academic communities and media. Securing and extending the public awareness about food traceabilitysystem is another goal of this study. We planed pilot project for public campaign and also triedto construct implementation system and develop operation strategies.
Publicity consultative body was formed for carrying forward promotion work systematically to secure public awareness. Various promotion activities were carried out under a organic collaboration system: demonstration of food traceability information search in major retail outlets, participation in periodical symposium of The Korean Society of Food Science and Nutrition(KFN), workshop by Korea Society for Regulatory Studies(KSRS) and Korean Consumption Culture Association(KCCA), celebration event for Consumer Rights Day, linked presentation of Korea Foods Industry Association(KFIA) and Korea Health Supplement Association(KHSA), FOODWEEK 2010 event, etc. In addition, we operated promotion projects like inserting online promotion banner in homepage of consumer groups, site visit program for several businesses that showed outstanding result in food traceability management and took part in policy forum for better understanding of policies.
Survey on perception level of food traceability management system targeting consumers and individuals in related industries was conducted. As a result, food traceability system for processed foods ranked the lowest perception level. It was nearly half the perception level of beef traceability system. It is considered that food traceability system was enforced the latest and target foods of the system are very limited so consumers encounter it with a low frequency. In case of beef traceability and seafood traceability, publicity activities through media like TV, newspapers have been implemented lively so consumers have a good chance to hear about these systems with a very high frequency. Lack of unity between the mark of food traceability system and the shape of code is also considered a one of limitations. Information requirement for processed foods was different from other foods. That is, the level of requirement for standard and specification that apply in manufacture stage as well as existing displayed information was high. And survey result from industries indicated that perception level about the system is high in some degree, but detailed information like procedure, effect of introduction is limited. However, it is identified that investigating consumer requirement level, building strategies for policy implementation and specific road map is needed for eliciting active will from industries.
For seeing great results from promoting, measures like media utilization or exposure of traceability system mark in products package could be considered. In addition, an active program like industry-linked site visit program that consumer can participate directly and exchange opinions is thought to make great effect for improving level of comprehension. Also Securing consumer' s confidence, deciding the way of public disclosure which prevents disadvantages due to provided information, introducing safeguard that can supplement those situations, and system improvement method through utilizing an advanced technology such as RFID, QR code were discussed and derived from the workshop.
Active measurements for obtaining detailed driving force were identified to need to settle traceability system early. For this, it is required to make environment that consumer can feel keenly about the system by extension of products that implement the system voluntarily, and so on. And a concrete policy road map for industrial voluntary introduction of the system is also needed as well as promotion activities.
목차 Contents
- 표지...1
- 제출문...2
- 목차...3
- I. 총괄연구개발과제 요약문...5
- 1. 국문요약문...5
- 2. 영문요약문...8
- II. 총괄연구개발과제 연구결과...11
- 제1장 총괄연구개발과제의 목적 및 필요성...11
- 제2장 총괄연구개발과제의 내용 및 방법...20
- 제3장 총괄연구개발과제의 최종결과 및 고찰...22
- 제4장 총괄연구개발과제의 연구성과...129
- 제5장 총괄주요연구 변경사항...132
- 제6장 총괄참고문헌...133
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