보고서 정보
주관연구기관 |
티제이커뮤니케이션(주) |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
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발행년월 | 2010-04 |
과제시작연도 |
2009 |
주관부처 |
문화체육관광부 Ministry of Culture, Sports and Tourism |
등록번호 |
TRKO201200010464 |
과제고유번호 |
1375025112 |
사업명 |
CT경쟁력강화사업 |
DB 구축일자 |
2013-05-20
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키워드 |
통합플랫폼.콘테스트(배틀).웹2.0.실시간.참여 및 공유.converging platform.contest&battle.web 2.0.real time.participation and share.
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DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201200010464 |
초록
▼
연구목표 및 내용
연구개발의 목표
(1) 웹(유선인터넷), 모바일(무선인터넷), IPTV, 스마트폰 플랫폼 간에 사용자 제작콘텐츠가 Seemless하게 소통/공유될 수 있고, 이용자들의 참여와 소통을 플랫폼간 구획 짓지 않는 통합플랫폼의 개발
(2) 해당 플랫폼으로 축적될 UCC 콘텐츠를 보다 손쉽게 유/무선, 스마트폰, IPTV를 통해 생성할 수 있는 제작시스템 및 유통, 공유/소비 모델의 구현
(3) 주관기관의 경쟁력인 오프라인 노래방 반주기와 연계한 UCC콘텐츠 생산플랫폼의 연동을 통한 사업화 수행
연구목표 및 내용
연구개발의 목표
(1) 웹(유선인터넷), 모바일(무선인터넷), IPTV, 스마트폰 플랫폼 간에 사용자 제작콘텐츠가 Seemless하게 소통/공유될 수 있고, 이용자들의 참여와 소통을 플랫폼간 구획 짓지 않는 통합플랫폼의 개발
(2) 해당 플랫폼으로 축적될 UCC 콘텐츠를 보다 손쉽게 유/무선, 스마트폰, IPTV를 통해 생성할 수 있는 제작시스템 및 유통, 공유/소비 모델의 구현
(3) 주관기관의 경쟁력인 오프라인 노래방 반주기와 연계한 UCC콘텐츠 생산플랫폼의 연동을 통한 사업화 수행
연구개발의 내용
최근 웹 2.0등의 확산 및 다양한 방식의 UCC 시도와 함께 방통융합시대를 대표하는 IPTV등 다양한 뉴미디어의 출현으로 콘텐츠의 다양한 채널이 확산됨에 따라 실시간 3 SCREEN 콘텐츠 콘테스트(배틀) 플랫폼을 개발, 사용자 중심의 콘텐츠에 대한 새로운 비즈니스 모델 개발
(1) 인터넷, 무선인터넷, 휴대형 컨버전스 기반의 UCC콘테스트 서비스 개발
(2) IPTV 기반의 UCC 콘테스트 데이터 방송 서비스 개발
(3) 유무선 통신과 IPTV의 융합 서비스 개발
(4) 노래방 반주기를 통한 UCC 콘텐츠 생성 및 연동
연구 수행내용 및 결과
연구수행의 내용
웹, 모바일, IPTV, 스마트폰, 오프라인 노래방 반주기 등의 다양한 네트웍 채널들을 통해서 생성되는 UCC콘텐츠가 융합된 플랫폼을 기반으로 각 채널 또는 매체를 통해 공유되고, 사용자의 참여(댓글, 추천, 점수)가 실시간으로 웹, 모바일, IPTV, 스마트폰, 오프라인 노래방 반주기등의 다양한 네트웍 채널로 유통되는 서비스를 구현함.
(1) 인터넷 기반의 UCC 콘테스트(배틀) 서비스 개발
(2) 무선인터넷 기반의 UCC 콘테스트(배틀) 서비스 개발
(3) IPTV 기반의 UCC 콘테스트(배틀) 데이터 방송 서비스 개발
(4) 유무선 통신과 IPTV의 융합 서비스 개발
(5) 노래방 반주기를 통한 UCC 콘텐츠 생성 및 연동
연구수행 결과
(1) 인터넷 기반의 UCC 콘테스트 배틀 서비스 : http://www.kingster.co.kr
(2) 모바일 웹기반의 UCC 콘테스트 배틀 서비스 : http://m.kingster.co.kr
(3) IPTV 기반의 UCC 콘테스트 배틀 데이터 방송 서비스 : http://tv.kingster.co.kr
기대효과 기술적 측면
(1) 유/무선, 방송, 통신 융복합 서비스 환경에서의 OSMU의 최초 시도
(2) 댓글, 평점 등이 각 디바이스 / 채널 간 실시간 공유, 소통 원활
경제&사업적 측면
(1) 기존 플랫폼(온라인, 모바일)과 새로운 플랫폼(IPTV, 컨버전스단말)과의 통합/연계
(2) 신규 시장을 창출할 수 있는 사업모델 발굴의 계기
(3) 초기시장 진입장벽을 낮추고, 기존 플랫폼에서 사용자를 유입함으로 서비스 조기활성화 가능
문화 콘텐츠 측면
(1) UCC 콘텐츠의 새로운 생산, 유통, 소비 질서를 제시
(2) 다매체간의 융복합이 갖는 최대의 효용을 제공
Abstract
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R&D Goal (Plan)
Goal of research and development
(1)Developing the converging platform which can makes users sharing and communicating with the UCC(user created contents) seamlessly, and allows them to mult-using as one content-source through Web(On-line), Mobile(Wireless-internet), IPTV, Smar
R&D Goal (Plan)
Goal of research and development
(1)Developing the converging platform which can makes users sharing and communicating with the UCC(user created contents) seamlessly, and allows them to mult-using as one content-source through Web(On-line), Mobile(Wireless-internet), IPTV, Smartphone platform
(2)Development of Business models and producing systems that offers UCC-distributing tools easily to share and consume via web, wireless handsets including smartphone and IPTV and so on.
(3)Launching the service towards our target market as connecting our UCC Platform with our best competitive products, Karaoke machines which were already installed in the market
Contents of research and development
According to the growth of internet skill and technology such as WEB2.0 and the appearance of new media such as IPTV, nowadays there are so many approaches to produce a UCC by using the trends.
Therefore we intend to develop a real-time 3-Screen contents contest&battle platform, and research the new business and service model relation to user-centered contents creation
(1)Development of the UCC Contest&Battle systems and service model based on wire&wireless internet, mobile convergence handset.
(2)Development of the UCC Contest&Battle Broadcasting system using IPTV.
(3)Development of service converging wire&wireless internet and IPTV
(4)Creating the UCC using karaoke machines and distributing th another platform
R&D Achievement
Contents of performance and practice
We developed the convergence platform for one-source-multi-using of the UCC, produced by so various channels such as WEB, mobile(smartphone), IPTV, and karaoke machines. And realized the service which could allows users to share their contents with each other, reply their opinions in short words and give a point to them in real-time. And finally all data is distributed over our platform.
(1)Development of web site and server platform capable of attending at contests or battles based on WEB(on-line)
(2)Development of mobile site being able to join and handle the our service platform using by the smartphone via wireless network
(3)Development of IPTV application and server offering to broadcast the Contest&Battle contents and interact with many users by voting and pointing
(4)Development the service platform converging wire&wireless internet and broadcasting(IPTV)
(5)Creating the UCC using karaoke machines and distributing th another platform
Results of research
(1)UCC Contests and Battle service based on WEB : http://www.kingster.co.kr
(2)UCC Contests and Battle service based on mobile web and smartphone : http://m.kingster.co.kr
(3)UCC Contests and Battle service based on IPTV : http://tv.kingster.co.kr
Expected results and industrial contribution
Technical viewpoints
(1)The first achievements trying to apply for OSMU(one source multi use) on the environments converging to wire&wireless telecommunication and broadcasting
(2)Providing how to share and communicate ucc, replyment/mentions, voting with each clients crossing the different platforms such as WEB, mobile, IPTV and karaoke machines
Economical and Business viewpoints
(1)Opening the new valuable market as integrating and converging the past platform such as web, mobile and the emerging new platform such as IPTV or smartphone
(2)Increasing the possibility of success to early-launching business targeting new media(IPTV, convergence device) as proposing how to develop and utilize on multi-channel environments
(3)This method is very rare
Cultural viewpoints
(1)Guiding the new methodology to create, distribute, utilize, and consume ucc contents
(2)Maximizing the efficiency of converging to multi-channels
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제출문 ... 2
- 국문 요약문 ... 3
- Summary(영문 요약문) ... 4
- 목 차 ... 5
- CONTENTS ... 6
- Ⅰ. 연구개발과제의 개요 ... 7
- 1. 개요 ... 7
- Ⅱ. 국내외의 기술개발현황 ... 9
- 1. 연구개발대상 기술의 국내.외 현황 ... 9
- Ⅲ. 연구개발수행의 내용 및 결과 ... 11
- 1. 요구사항 분석 ... 11
- 2. 연구개발의 내용 ... 12
- 3. 연구개발 결과 ... 15
- Ⅳ. 목표달성도 및 관련 분야에의 기여도 ... 51
- 1. 목표달성도 ... 51
- 2. 관련분야에의 기여도 ... 52
- Ⅴ. 연구개발결과의 활용계획 ... 53
- 1. 활용 방안 ... 53
- 2. 사업화 방안 ... 53
- Ⅵ. 연구개발과정에서 수집한 해외과학기술정보 ... 55
- Ⅶ. 국가과학기술종합정보시스템에 등록한 연구장비 현황 ... 57
- 참고문헌 ... 57
- 부 록 ... 57
- 기술개발실적 요약표 ... 58
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