2011년 지역사회건강조사 질관리 모니터링 및 평가 Quality Control and Evaluation for Community Health Survey 2011원문보기
보고서 정보
주관연구기관
서울대학교 산학협력단
연구책임자
김호
보고서유형
최종보고서
발행국가
대한민국
언어
한국어
발행년월
2012-03
주관부처
보건복지부
사업 관리 기관
보건복지부
등록번호
TRKO201300000661
DB 구축일자
2013-05-20
키워드
질관리.지역사회건강조사.기관평가.CAPI(Computer-Assisted Personal Interview).전화점검.Quality control.community health survey.CAPI(Computer-Assisted Personal Interview).evaluation.telephone survey.
초록▼
지역사회건강조사는 지역단위 보건통계조사로 질병관리본부가 개발하여 2008년부터 전국에서 매년 실시하고 있다. 지역사회건강조사는 건강 설문조사 방법으로 수행되고 다양한 종류의 수행기관과 인력이 동시에 투입됨에 따라 자료 생산의 정확성을 위해여 조사과정 전반에 걸친 질관리가 무엇보다도 중요하다. 본 연구는 『2011년 지역사회건강조사』의 조사 기획부터 자료 생산까지 발생 가능한 오류를 최소화하여 생산한 자료의 신뢰도 향상을 위한 체계 수립 및 평가 방안을 마련하기 위해 수행되었다. 본 연구에서는 지역사회건강조사 질관리 계획을 수립하고
지역사회건강조사는 지역단위 보건통계조사로 질병관리본부가 개발하여 2008년부터 전국에서 매년 실시하고 있다. 지역사회건강조사는 건강 설문조사 방법으로 수행되고 다양한 종류의 수행기관과 인력이 동시에 투입됨에 따라 자료 생산의 정확성을 위해여 조사과정 전반에 걸친 질관리가 무엇보다도 중요하다. 본 연구는 『2011년 지역사회건강조사』의 조사 기획부터 자료 생산까지 발생 가능한 오류를 최소화하여 생산한 자료의 신뢰도 향상을 위한 체계 수립 및 평가 방안을 마련하기 위해 수행되었다. 본 연구에서는 지역사회건강조사 질관리 계획을 수립하고 질관리 지침 개발, 조사 체계의 표준화 매뉴얼 및 자체평가도구 작성, 전화점검을 통한 조사 질관리, 지역사회건강조사 평가를 실시하였다. 이를 위하여 국내외 지역단위 건강조사 사례연구, 지역사회건강조사 자료 및 전화점검자료의 통계분석, 조사참여 실무자 및 분과위원들과의 회의 등의 다양한 방법을 통하여 자료를 수집하였다. 지역사회건강조사의 질관리 체계는 3단계로 구성되어 있다. 보건소 담당자에 의한 1차 관리, 위탁대학에 의한 2차 관리, 질병관리본부에 의한 3차 관리 체계로 이루어진다. 조사 수행기간 동안 조사자료의 검증을 위해 조사 대상자의 10%를 추출하여 전화점검을 실시하였고 위탁대학 담당자의 조사원 및 대상자 관리에 전화점검이 효율적으로 이용될 수 있도록 웹지원시스템에 자료 업로드 후 3일 이내로 전화점검을 실시하는 것을 목표로 하였다. 전화점검은 CATI 시스템을 구축하여 수행하였으며 전화점검 업체 및 과정에 대한 질관리도 수행하였다. 조사 현장에서 구체적으로 점검 가능한 위탁대학 자체점검표를 개발하여 위탁대학 담당자가 조사수행 과정을 주기적으로 자체점검할 수 있게 하였으며 질병관리본부에 자체점검 결과를 제출하도록 하였다. 조사 완료 후에는 지역사회건강조사의 총체적인 질관리 정도를 평가하기 위한 질관리 지표를 개발하여 수행기관별로 산출하고 평가를 실시하였다. 질관리 평가지표는 표본가구대체율, 가구완료율, 조사완료율, 응답거부율, 조사기간 준수율, 응답일치도, 조사수행지침 준수도의 7개 지표이다. 조사 수행 4년째를 맞이하여 모든 질관리지표 결과가 안정된 것으로 나타났으며 지역적 변이가 있음에도 전체적으로는 향상되어 가고 있는 것으로 나타났다. 본 연구결과가 정확하고 신뢰성 있는 지역사회건강조사 자료 생산에 활용될 것으로 여겨지며 향후의 지역사회건강조사에도 지속적인 질관리 노력이 필요하다.
Abstract▼
Korean Community Health Survey(KCHS), the nationwide community-based statistical survey for health, has been performed annually, since 2008 in which the Korea Centers for Disease Control and Prevention(KCDC) initiated this survey for the first time. KCHS is performed for community health and various
Korean Community Health Survey(KCHS), the nationwide community-based statistical survey for health, has been performed annually, since 2008 in which the Korea Centers for Disease Control and Prevention(KCDC) initiated this survey for the first time. KCHS is performed for community health and various institutions and experts participate in this survey. Thus, quality control throughout the survey process is one of the most important parts for survey's accuracy. This study was performed to establish system and plans for minimizing errors at each step of Korean Community Health Survey 2011 and ultimately for improving reliability of processed data. This study established plans and developed guides for quality control of KCHS, tried to standardize the survey system manuals and developed self check tools. Also, this study made efforts for quality control using a telephone survey and performed KCHS evaluation. For these, we collected data using various methods, for example, case studies about community-based health survey, statistical analyses of KCHS data and telephone survey data, and discussion with hands-on workers and subcommissioners. The KCHS quality system consists of three steps: first step by Health center; second step by commissioned university; third step by KCDC. During survey period, we sampled 10% of survey subjects, performed a telephone survey and uploaded the data for efficient management. The telephone survey was performed by CATI system and quality control about telephone company and process was also performed. We developed self checklist to let commissioned universities check a survey process regularly and submit the results to KCDC. We developed Quality Control Index and evaluated the quality control level of each research institution. Quality Control Index is composed of 7 components: replaced of sample household, completion of household, completion of survey, compliance of survey period, answer rejection, agreement of answer, compliance of survey guidelines. We found stable results and improvement of Quality Control Index although there was a regional variation. This study will be useful in producing reliable and accurate data for community health. Above all, steady efforts for quality control are needed in following community health surveys.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.