보고서 정보
주관연구기관 |
서울대학교 보건대학원 |
연구책임자 |
정효지
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2005-05 |
과제시작연도 |
2004 |
주관부처 |
보건복지부 |
사업 관리 기관 |
한국보건산업진흥원 Korea Health Industry Development Institute |
등록번호 |
TRKO201300001988 |
과제고유번호 |
1460002061 |
사업명 |
보건의료기술연구개발(건강기능제품개발) |
DB 구축일자 |
2013-05-20
|
키워드 |
식사패턴.한국청소년.영양교육.효과평가.diet pattern.Korean adolescent.education.effectiveness evaluation.
|
초록
▼
◦ 연구의 목적
본 연구의 목적은 청소년의 식생활을 개선하기 위한 영양교육프로그램을 개발하고 학교 영양교육시스템 구축방안을 제안하고자 함. 구체적 목표는, 첫째, 청소년의 식생활, 식품 및 영양소 섭취실태의 파악 및 식사패턴 분석을 실시하고, 둘째, 청소년의 실태를 반영한 영양교육 프로그램을 개발하고, 셋째, 영양교육 프로그램의 실시 및 효과를 판정 한 후, 이를 기초로 청소년의 영양교육시스템 제안하는 것임
◦연구내용 및 방법:
1) 영양문제의 파악 : 중학교 1학년과 2학년 671명을 대상으로 식생활 설문 조사 및
◦ 연구의 목적
본 연구의 목적은 청소년의 식생활을 개선하기 위한 영양교육프로그램을 개발하고 학교 영양교육시스템 구축방안을 제안하고자 함. 구체적 목표는, 첫째, 청소년의 식생활, 식품 및 영양소 섭취실태의 파악 및 식사패턴 분석을 실시하고, 둘째, 청소년의 실태를 반영한 영양교육 프로그램을 개발하고, 셋째, 영양교육 프로그램의 실시 및 효과를 판정 한 후, 이를 기초로 청소년의 영양교육시스템 제안하는 것임
◦연구내용 및 방법:
1) 영양문제의 파악 : 중학교 1학년과 2학년 671명을 대상으로 식생활 설문 조사 및 영양소 섭취실태를 조사하고, 학부모, 관리교사, 영양사 각 5명을 대상으로 심층면담을 실시하여 학교 교육환경을 분석함. 신장, 체중, 체성분, 골밀도를 측정하여 발달정도를 평가함. 요인분석, 군집분석 등을 실시하여 식사패턴을 파악함.
2) 영양교육자료의 개발, 교육, 효과 판정: 자료의 분석결과 및 교육환경 평가자료를 근거로 영양교육 프로그램을 개발함. 개발한 영양교육자료를 이용하여 7주간 영양교육을 실시하고 영양교육의 효과를 판정함.
3) 영양교육 모델의 제안: 평가자료를 토대로 우리나라 청소년의 영양교육 시스템을 개발함.
◦ 연구결과
1) 식사패턴 분석결과 대상자의 70%인 그룹과 30%인 그룹으로 분리되었음. 69%를 차지하는 그룹은 피자, 당류 및 다른 식품군의 섭취가 높아서 "서양식"그룹이라 명명하였고, 나머지 31%를 차지하는 그룹은 밥과 김치군의 섭취가 다른 그룹에 비해 유의적으로 높아서 "전통식" 그룹이라 명명하였음.
2) 서구식 집단은 모든 영양소 섭취량이 전통식에 비하여 유의하게 높았고, 총 에너지 섭취량(7719 KJ), 지방에너지 비율 (29.8 %), 그리고 콜레스테롤 섭취량(326 mg/d)이 대조군에 비하여 유의하게 높았음(6686KJ, 24.8% and 244mg/d).
3) 청소년과 학부모 설문조사와, 영양사 및 학부모의 심층면접 자료를 종합하여 분석한 결과, 우리나라 청소년의 주요 문제는 편식 및 결식, 불규칙적한 식생활, 식생활의 서구화, 외식의 증가, 부적절한 식사예절 등이 도출되었음.
4) 청소년에게 영양교육에 대한 주제는 아침식사를 하자, 에너지 균형, 패스트 푸드, 건강한 다이어트, 간식, 건강 샌드위치 만들기 등으로 선정하였고, 청소년에게 적절한 영양 교육 자료를 개발한 후, 7주간 영양교육을 실시한 결과, 건강한 다이어트, 간식 등에 대해 태도와 의도가, 건강샌드위치 만들기에 대한 통제능력이, 건강한 다이어트에 대한 지식이 교육군에서 비교육군에 비하여 효과적으로 개선되었음.
5) 우리나라 중학생의 체계적인 영양교육을 위해서는 정규교과과정을 통한 교육과 비정규 활동을 통한 교육으로 장기 및 단기 전략을 수립하고, 지역사회 자원을 활용하는 방안을 모색할 필요가 있음.
◦ 기대효과 및 활용 방안
1) 본 연구에서 실시하는 식사패턴 분석은 전반적인 새로운 방법으로서 보건영양이나 영양역학분야에서 다양하게 활용될 수 있을 것임.
2) 청소년의 실제 식생활을 반영하여 영양교육 프로그램을 개발하는 표준 방법을 제시하였으므로 앞으로 청소년용 영양교육에 적극 활용할 수 있을 것임.
3) 그 동안 미비하였던 청소년의 영양교육을 체계적으로 실시할 수 있는 모델을 제시하였으므로 학교 영양교육정책에 활용할 수 있을 것임.
Abstract
▼
◦ Study Purpose
This study was carried out to develop nutrition education program for he Korean adolescent and suggest nutrition education system in Korean middle school. The specific purpose includes assessing nutritional problems by dietary behavior survey and nutritional assesment with dietary
◦ Study Purpose
This study was carried out to develop nutrition education program for he Korean adolescent and suggest nutrition education system in Korean middle school. The specific purpose includes assessing nutritional problems by dietary behavior survey and nutritional assesment with dietary pattern analysis, developing nutritional education programs considered in adolescent' nutritional status, implementing and evaluating effectiveness of education, and suggesting model of nutritional education for the Korean middle school.
◦Syudy subjects and methods:
1) Assessment of nutritional problems : Information about dietary behavior and nutrient intakes was collected from 671 adolescents with a structured questionnaire and 3 day diet records. Focus group discussions with 5 school dietician and 5 mothers were conducted to discuss dietary environment of adolescents. Height, weight, body composition and bone density of adolescent were measured. With data from 3 day dietary records, factor and cluster analysis applied to identify dietary pattern of adolescents.
2) Development of education program, implementation, and evaluation of effectiveness:Nutritional education program was developed on the based of nutritional problems among adolescents. Nutritional education in class was preceded once a week for 7 weeks by master students majoring public health nutrition. Evaluation was conducted with a structured questionnaire at before, right after, and two month later of education.
3) suggesting education model for middle school: Based on the nutritional problems of adolescents, education environment, and evaluation results, an adequate nutritional education model was developed.
◦ Results
1) By cluster analysis, subjects were classified into a modified (709%) and a traditional (30%) dietary pattern group. The modified group consumed more bread, noodles, cookies and pizza/hamburgers compared to the traditional group, which consumed mainly rice and kimchi (fermented cabbage). The modified group had significantly higher intakes of all nutrients. It had a higher total daily energy intake (7719 KJ), a higher daily energy intake from fat (29.8 %) and a higher cholesterol intake (326 mg/d), compared to the traditional group (6686KJ, 24.8% and 244mg/d, respectively)
2) According to data from the parents, school dietician and teacher, the most important nutritional and/or dietary problems were sorted as skipping means, irregular eating behavior, westernized diet pattern, increasing eating out, and eating etiquette, etc.
3) The contents of nutrition education included "eat breakfast", "energy balance", "snack", "healthy weight control", "making healthy sandwich", and "fast food". After 7 weeks education, attitude for "the healthy weight control" and "snack", subjective control for the "making healthy sandwich", and knowledge for "healthy weight control" were significantly improved in the educated group compared to the control.
4) Nutrition education system should include increasing regular nutrition education curricula and expending extra curricula in school. In addition nutrition education should have cooperative relationship with community.
◦ Applications
1) Dietary pattern analysis can be applied in various research areas in public health nutrition and nutrition epidemiology to find the relationship between dietary factor and diseases
2) Standardized method for the developing nutritional education program, which was developed with evidences, may guide the following similar research and practices.
3) The suggested model for the nutrition education may be adopted to set new nutrition policy for korean adolescents.
목차 Contents
- 표 지 ... 1
- 제 출 문 ... 3
- 목 차 ... 4
- 요 약 문 ... 5
- SUMMARY ... 7
- 총괄연구개발과제 연구결과 ... 9
- 1. 총괄연구개발과제의 최종 연구개발 목표 ... 9
- 2. 총괄연구개발과제의 최종 연구개발 내용 및 결과 ... 16
- 3. 총괄연구개발과제의 연구결과 고찰 및 결론 ... 40
- 4. 사업화 목표 달성도 및 계획 ... 50
- 5. 총괄연구개발과제의 연구성과 ... 50
- 6. 연구개발결과의 파급효과 ... 60
- 7. 참여연구원 편성표(총괄) ... 61
- 8. 첨부서류 ... 62
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.