보고서 정보
주관연구기관 |
한국청소년정책연구원 National Youth Policy Institute |
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2011-12 |
과제시작연도 |
2011 |
주관부처 |
국무조정실 The Office for Government Policy Coordination |
등록번호 |
TRKO201300014931 |
과제고유번호 |
1105005584 |
사업명 |
한국청소년정책연구원 |
DB 구축일자 |
2013-09-28
|
키워드 |
청소년멘토링.멘토.멘티.효과성.시범사업.Youth Mentoring.Mentor.Mentee.Effectiveness.Pilot Project.
|
DOI |
https://doi.org/10.23000/TRKO201300014931 |
초록
▼
이 연구에서는 청소년멘토링 시범사업의 운영과 멘토와 멘티에 대한 효과 검증을 통해서 청소년멘토링의 청소년에 대한 유용한 가치를 확인하고, 청소년멘토링의 구조와 운영 과정에서의 문제점 분석을 바탕으로 청소년멘토링 모델의 개발과 확산을 목적으로 하였다.
이를 위해 중․고․대학생 멘토(240명)와 저소득아동 멘티(240명)로 구성되는 6개의 청소년멘토링 시범사업을 운영하였고, 시범사업에 참여하는 멘토(204명)와 멘티(211명)를 대상으로 멘토링활동의 효과를 측정하였으며, 3개 시범사업모델 기관의 중․고․대학생 멘토(총 15명)와
이 연구에서는 청소년멘토링 시범사업의 운영과 멘토와 멘티에 대한 효과 검증을 통해서 청소년멘토링의 청소년에 대한 유용한 가치를 확인하고, 청소년멘토링의 구조와 운영 과정에서의 문제점 분석을 바탕으로 청소년멘토링 모델의 개발과 확산을 목적으로 하였다.
이를 위해 중․고․대학생 멘토(240명)와 저소득아동 멘티(240명)로 구성되는 6개의 청소년멘토링 시범사업을 운영하였고, 시범사업에 참여하는 멘토(204명)와 멘티(211명)를 대상으로 멘토링활동의 효과를 측정하였으며, 3개 시범사업모델 기관의 중․고․대학생 멘토(총 15명)와 초등학생 멘티(총 13명) 각 3개 집단을 대상으로 포커스그룹인터뷰를 진행하였다.
양적 조사 결과, 멘토링활동 후에 남자 멘티와 농산어촌 멘티에게서 일탈행동이 감소하였다. 농산어촌지역의 중학생멘토 프로그램에 참여한 멘티는 우울감이 감소한 효과를 보인 반면, 농산어촌지역의 고등학생멘토 프로그램에 참여한 멘티는 우울과 공격성이 증가하였고, 학교유대감과 친구유대감이 감소하였다. 도시지역 고등학생 멘토프로그램에 참여한 멘티는 자기유능감과 사회적 지지가 높아지는 긍정적인 효과를 보였다. 멘토의 경우에는 전체적으로 아동에 대한 이해가 높아졌으며 성별로는 여자 멘토는 아동에 대한 이해가 증가하였지만, 남자 멘토는 사회적 책임감이 증가하였다. 지역별로는 도시지역 멘토는 아동에 대한 이해와 사회적 책임감에서 유의미한 효과가 있었고, 농산어촌 멘토는 아동에 대한 이해와 자아효능감에서 유의미한 효과가 있었다. 연령별로는 중학생멘토들은 효과가 나타나지 않았으나, 고등학생 멘토들은 아동에 대한 이해와 사회적 책임감이 증가하였고, 대학생 멘토들은 아동에 대한 이해, 자신감, 자기표현, 자아존중감, 자아효능감, 진로성숙도가 높아졌다.
질적 분석 결과, 양적인 효과측정에서와는 달리 다양한 영역에서 긍정적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 멘토와의 정서적 친밀감 형성, 부모, 형제 등 멘티 가족에 대한 관계개선, 학습에 대한 자신감, 진로에 대한 희망 등의 영향이 있었다. 또한 멘토에게는 멘티와의 정서적 친밀감과 유대감 형성, 자아성장의 기회, 사회적 책임감과 자신감 형성, 그리고 가족간의 관계의 개선의 효과가 있는 것으로 나타났다.
Abstract
▼
This study aims to confirm the useful value of youth mentoring through the verification of the operation of the youth mentoring pilot project. It intends to study the effects on mentors and mentees, and to develop and expand youth mentoring models based on the analysis of the problems in the structu
This study aims to confirm the useful value of youth mentoring through the verification of the operation of the youth mentoring pilot project. It intends to study the effects on mentors and mentees, and to develop and expand youth mentoring models based on the analysis of the problems in the structure and operation of youth mentoring.
For this, we operated 6 youth mentoring pilot projects consisting of middle school, high school, university student mentors (240) and low-income children mentees (240). We measured the effects of mentoring activities for 204 mentors and 211 mentees who participated in the pilot project, and processed the focus group interviews for each of three groups each of middle school, high school and university students (15) and elementary school mentees (13) from three pilot project model organizations.
The results of the quantitative analysis, on deviate behaviors by male mentees, and mentees in rural areas showed a decrease after the mentoring activities. In the middle school mentor program in rural areas mentees reported reduced feelings of depression, however, in the high school mentor program in rural areas mentees showed an increase in depression and aggressiveness, and at the same time school connectedness as well as friends connectedness also decreased.
In the high school mentor program in city areas, positive effects were reported in the form of an increase in self-competence and social support.
The mentors generally showed that they understood children better, however, by gender, more female mentors showed an increased understanding of children, while male mentors showed an increase in social responsibility.
By region, mentors in urban areas showed higher results in the understanding and social responsibility of children, while mentors in rural areas showed significant results in the understanding children and self-efficacy. By age, middle school mentors seemed to show no effects, however, high school mentors showed an increase in understanding children and social responsibility. University mentors showed an increase in all of the following areas: understanding of children, confidence, self-expression, self-esteem, self-efficacy, and career maturity.
The qualitative analysis showed that there was a positive effect in a different range area than that in the quantitative effect measurement. Such positive effects include the formation of emotional closeness with the mentor, improvement of relationship with the mentee's family such as parents, brothers and sisters, and their hopes for their future career.
In addition, as for mentors, positive effects include the formation of emotional closeness and bonding with mentees, the opportunity for self growth, the formation of social responsibility and self-confidence, and the improvement of relationships among family members.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 발간사 ... 3
- 국문초록 ... 5
- 연구요약 ... 7
- 목 차 ... 13
- 표 목 차 ... 15
- 그림 목차 ... 17
- 제 1 장 서 론 ... 19
- 1. 연구의 필요성 및 목적 ... 21
- 2. 연구내용 ... 22
- 3. 연구방법 ... 24
- 제 2 장 청소년멘토링 효과성에 대한 선행연구 동향 ... 33
- 1. 청소년멘토링이 멘티에 미치는 효과 ... 35
- 2. 청소년멘토링이 멘토에 미치는 효과 ... 37
- 제 3 장 청소년멘토링 시범사업 운영 ... 39
- 1. 시범사업 기관의 선정 ... 41
- 2. 시범사업 운영 ... 42
- 3. 소결 ... 77
- 제 4 장 청소년멘토링 프로그램 효과에 대한 양적 측정 ... 81
- 1. 효과측정 설계 ... 83
- 2. 효과측정 도구의 구성 ... 84
- 3. 청소년멘토링 효과 측정 ... 101
- 4. 소결 ... 147
- 제 5 장 청소년멘토링 프로그램 효과에 대한 질적 분석 ... 151
- 1. 연구개요 ... 153
- 2. 연구대상 ... 154
- 3. 연구결과 ... 155
- 4. 소결 ... 170
- 제 6 장 결론 및 제언 ... 173
- 1. 결론 ... 175
- 2. 제언 ... 182
- 참 고 문 헌 ... 187
- 부 록 ... 195
- 1. 멘티 효과성 측정도구 ... 197
- 2. 멘티 효과성 측정도구 ... 210
- Abstract ... 225
- 2011년 한국청소년정책연구원 간행물 안내 ... 227
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.