보고서 정보
주관연구기관 |
식품의약품안전평가원 |
연구책임자 |
김인규
|
참여연구자 |
이광문
,
이종화
,
서재욱
,
김정현
,
최승은
,
안지혜
,
강신정
,
심영훈
,
최란
,
최연희
,
이종철
,
유성무
,
윤지인
|
보고서유형 | 최종보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2012-12 |
과제시작연도 |
2012 |
주관부처 |
식품의약품안전청 |
사업 관리 기관 |
식품의약품안전청 Korea Food & Drug Administration |
등록번호 |
TRKO201300028899 |
과제고유번호 |
1475006869 |
DB 구축일자 |
2013-09-21
|
키워드 |
대한민국약전,시험법,교육,사이버교육KP,Test analysis,Education,E-learning
|
초록
▼
2009년 7월 시중에 유통중인 의약품의 시험검정이 지방자치단체로 이관됨에 따라 의약품품질검사기관, 시도보건환경연구원, 의약품 제조업체 등의 의약품 시험 분석에 대한 문의가 쇄도하고 있다. 하지만 이런 궁금증을 충족시켜 줄 수 있는 의약품 시험법에 대한 교육교재, 프로그램 및 환경은 다른 분야(예 : 식품 전반, 의약품 제조 및 품질관리기준 등)에 비해 상대적으로 저조한 편이다.
또한, 최근에는 집합식 교육의 불편함과 시간적·경제적 제약으로 수많은 교육 자료들과 지식 기반 콘텐츠들이 온라인 교육 콘텐츠로 재탄생되고 있다. 즉,
2009년 7월 시중에 유통중인 의약품의 시험검정이 지방자치단체로 이관됨에 따라 의약품품질검사기관, 시도보건환경연구원, 의약품 제조업체 등의 의약품 시험 분석에 대한 문의가 쇄도하고 있다. 하지만 이런 궁금증을 충족시켜 줄 수 있는 의약품 시험법에 대한 교육교재, 프로그램 및 환경은 다른 분야(예 : 식품 전반, 의약품 제조 및 품질관리기준 등)에 비해 상대적으로 저조한 편이다.
또한, 최근에는 집합식 교육의 불편함과 시간적·경제적 제약으로 수많은 교육 자료들과 지식 기반 콘텐츠들이 온라인 교육 콘텐츠로 재탄생되고 있다. 즉, 기존의 일방적, 수동적인 오프라인 교육 방식의 한계를 벗어나 상호 능동적으로 소통할 수 있는 양방향 교육 형식으로 발전하고, 글과 그림의 2차원 콘텐츠가 텍스트, 이미지, 영상, 사운드 등의 다차원 콘텐츠로 변화하고 있는 것이다.
이러한 현실을 감안하여 본 연구과제에서는 대한민국약전 제 10개정판의 내용을 반영한 시험법 교육교재와 온라인 교육 콘텐츠를 개발하였다. 우선 관련 업무 담당자들을 대상으로 설문조사를 실시하여 개발 대상 시험법의 우선순위를 정해 총 11개 시험법을 선정하였으며, 전문가 자문을 거친 후 교육교재를 개발하였다. 이를 토대로 각종 이미지, 텍스트를 비롯하여 다양한 애니메이션, 사운드, 특수효과 등 최신 기술의 멀티미디어 콘텐츠를 접목시킨 온라인 교육 콘텐츠도 개발하였다.
이렇게 개발한 교육교재 및 온라인 교육 콘텐츠는 업무 담당자가 실무를 수행하는데 큰 도움이 될 것으로 기대되며, 향후에도 지속적인 개발 연구를 수행하여 대한민국약전의 시험법 내용을 누구나 쉽고 간편하게 활용할 수 있는 계기를 마련할 필요가 있다.
Abstract
▼
In July 2009, the task of collecting samples of drug products from the market and testing them was transferred to local governments. As a result, many questions regarding analysis of drug products have been received from several laboratories for quality testing of drug products, municipal or provin
In July 2009, the task of collecting samples of drug products from the market and testing them was transferred to local governments. As a result, many questions regarding analysis of drug products have been received from several laboratories for quality testing of drug products, municipal or provincial institutes of health and environment and drug product manufacturers. However, sufficient training materials, programs and resources are not available to provide information on testing of drug products, when compared to other fields (e.g., food, good manufacturing practice (GMP) for drug products).
In addition, various training programs and knowledge-based contests have been reproduced as on-line training programs to overcome inconveniences and time or economic limitations of classroom-style training courses. In other words, the number of interactive, on-line training programs have been dramatically increased, instead of conventional one-way, off-line programs. Further, contents also have been changed from two-dimensional ones based on texts and pictures to multi-dimensional contents comprising texts, images, videos and audios.
In this study, training materials and on-line training contents based on the Korean Pharmacopoeia 10th edition were developed. At first, questionnaires were distributed to persons engaged in testing of drug products to determine the priority of test methods for inclusion in the training program. So, total 11 test methods were selected and training materials for them were developed through consultation with experts. Then, on-line training contents were also developed using high-tech multimedia technology to provide information in various images, texts, animation, audio and special effects.
These training materials and on-line training contents will help persons conduct their assigned jobs of testing. It is necessary to continue development of such training programs to assure that information on test methods listed in the Korean Pharmacopoeia is easily and effectively available to anyone who needs it.
목차 Contents
- 자체연구개발과제 최종보고서 ... 1
- 표지 ... 2
- 국문 요약문 ... 4
- Summary ... 5
- 목차 ... 6
- 연구개발과제 연구결과 ... 7
- 제1장 연구개발과제의 개요 ... 7
- 제2장 연구개발과제의 국내·외 연구개발 현황 ... 8
- 제3장 연구개발과제의 연구수행 내용 및 결과 ... 16
- 제4장 연구개발과제의 연구결과 고찰 및 결론 ... 81
- 제5장 연구개발과제의 목표달성도 및 관련분야에의 기여도 ... 83
- 제6장 연구개발과제의 연구개발 결과 활용계획 ... 84
- 제7장 참고문헌 ... 85
- 제8장 첨부서류 ... 86
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.