보고서 정보
주관연구기관 |
한국원자력협력재단 |
연구책임자 |
서민원
|
참여연구자 |
임병호
,
안명숙
,
박민철
,
정원표
,
김영준
,
권보람
,
최종민
,
선우정혜
,
구가영
,
전나은
|
보고서유형 | 1단계보고서 |
발행국가 | 대한민국 |
언어 |
한국어
|
발행년월 | 2013-02 |
과제시작연도 |
2012 |
주관부처 |
교육과학기술부 |
사업 관리 기관 |
한국연구재단 |
등록번호 |
TRKO201300032542 |
과제고유번호 |
1345181713 |
DB 구축일자 |
2013-12-21
|
키워드 |
원자력교육,교육지원,인력양성,원자력교육인프라,원자력교육정보포털사이트nuclear education,train human resources,educational support system,portal site for nuclear education & training,nuclear education & training infrastructure
|
초록
▼
Ⅲ. 연구개발 내용 및 범위
본 연구는 한국원자력협력재단 내 원자력교육협력센터를 구축하여 국내 원자력교육 유관기관간 연계·협력 네트워크 구축, 해외 교육수요에 대한 단일창구 역할 수행 및 대외홍보, 원자력교육지원 포털사이트 등 원자력 교육인프라를 구축하는데 목적을 두고 있다.
위 목표 달성을 위한 연구 추진내용은 다음과 같다.
첫째, 국내외 원자력교육 유관기관 연계·협력 network 구축이다.
구체적인 실행프로그램에 앞서, 원자력교육협력분야의 조사분석연구회를 각 분야의 전문가로 구성하고 상시자문체계를 구축하여
Ⅲ. 연구개발 내용 및 범위
본 연구는 한국원자력협력재단 내 원자력교육협력센터를 구축하여 국내 원자력교육 유관기관간 연계·협력 네트워크 구축, 해외 교육수요에 대한 단일창구 역할 수행 및 대외홍보, 원자력교육지원 포털사이트 등 원자력 교육인프라를 구축하는데 목적을 두고 있다.
위 목표 달성을 위한 연구 추진내용은 다음과 같다.
첫째, 국내외 원자력교육 유관기관 연계·협력 network 구축이다.
구체적인 실행프로그램에 앞서, 원자력교육협력분야의 조사분석연구회를 각 분야의 전문가로 구성하고 상시자문체계를 구축하여 타 과학기술분야 벤치마킹분석, 인력수급 현황 및 ODA사업 조사 • 분석을 통한 향후 인력수급 및 해외교육협력 방안 등을 모색하여 효과적인 원자력인력양성 및 교육협력 전략방안 수립에 기여하고자 하였다. 국내 주요 8개 대학 원자력공학과 학과장이 중심이 되어 원자력인력양성 라운드테이블을 구성 및 운영하여 다양한 의견 수렴을 통한 원자력 인력양성 전략을 논의할 수 있는 토대를 마련하였다. 또한 국내 교육협력기반 마련을 위해 20개 산·학·연 관련기관으로 구성된 원자력교육협력협의회를 분기별 개최하여 회원기관들의 애로사항 및 공통 관심사항에 대해 의견을 수렴하고 기관 간 연계 교육훈련프로그램을 발굴 및 운영하였다. 이와 더불어, 국내 주요 원자력 교육훈련 관련기관과의 교육협력을 위한 상호협력 양해각서를 체결하여 교육협력의 기반을 확고히 하고 공동연계과정 개발 및 운영을 위해 함께 협력해나가기로 합의하였다.
둘째, 해외 교육수요에 대한 단일창구 역할 및 대외홍보 수행이다.
양국간 공동위원회, 다자협의체 및 관련 세미나 및 워크숍의 교육훈련 의제를 발굴하여 관련 협력업무를 수행하였다. 특히 FNCA, OECD/NEA 및 IAEA 등 국제기구 및 다자협의체의 인력양성과 교육훈련의제의 논의내용을 파악하여 최신 국제동향을 파악하고자 노력하였다. 한국의 원자력 인력양성 및 교육훈련에 대한 전반적인 내용을 소개하는 국가 원자력교육훈련 영문 홍보브로셔를 제작하였으며 제56차 IAEA 총회기간 동안 개최된 기술전시회에서 원자력교육훈련체계 특별전시를 하여 세계 각국의 원자력전문가들에게 우리의 원자력교육훈련프로그램을 홍보하였다.
셋째, 원자력 교육지원 포털사이트 등 원자력 교육인프라 구축프로그램 개발 및 운영이다.
2011년 국문 원자력교육협력 웹사이트(NETI) 구축에 이어, 본 과제에서는 해외교육수요자를 위한 영문 교육지원 웹사이트를 구축하여 국내 원자력인력양성체계, 유관기관의 원자력 교육과정, 교육시설 및 정보를 소개하였다. 또한 기존의 국문 NETI 시스템에 연구관리지원 메뉴, KONICOF Academy 통합관리, 및 전문가 정보를 데이터베이스화하여 원자력 교육정보를 체계적으로 관리 할 수 있는 인프라를 구축했다.
Abstract
▼
Ⅲ. The Purpose and Scope of the Study
The purpose of this study is three-fold: first to create network comprised of nuclear education providers for coordination and cooperation; to establish an integrated channel to meet overseas education demand and carry out promotional activities; and to open
Ⅲ. The Purpose and Scope of the Study
The purpose of this study is three-fold: first to create network comprised of nuclear education providers for coordination and cooperation; to establish an integrated channel to meet overseas education demand and carry out promotional activities; and to open a web portal to support nuclear education activities. For this study, the Nuclear Education Cooperation Center was established at Korea Nuclear International Cooperation Foundation (KONICOF).
In order to meet the objectives of this study, the following activities were carried out.
Firstly, the following activities were carried out to meet the objective of creating nuclear education provider network for coordination and cooperation.
Before taking specific actions, nuclear education cooperation study teams, which consisted of experts from each field, were formed and a regular advisory system was put in place to contribute to the formulation of strategies for effective nuclear human resources development and education cooperation. As part of this effort, ways to facilitate cooperation with overseas counterparts and ensure the supply of adequate human resources in the future were explored by conducting benchmark analysis in other technology related areas, identifying the current supply and demand of human resources, and analyzing ODA projects. A nuclear human resources development round table, which is comprised of nuclear engineering department deans from 8 universities in Korea, was also created to listen to diverse opinions. The round table laid the foundation for further discussion about strategies to foster and train nuclear workers. In addition, the Council for Nuclear Education Cooperation, which was comprised of a total of 20 members, including universities, businesses, and research institutions held a meeting every quarter to discuss ways for education cooperation. In the Council meeting, member organizations expressed their opinions about difficulties and issues of common interest. Through the meeting process, new nuclear education and training programs that strengthen the link between education related organizations were developed as well. At the same time, MOUs for mutual cooperation were signed between the Nuclear Education Cooperation Center and major domestic nuclear education and training providers to strengthen cooperative ties. Parties to the MOUs agreed to cooperate on the development and operation of common curriculums.
Secondly, promotional activities and efforts to create a single channel to meet overseas education demand are as follows.
For an effective cooperation, the cooperation with bilateral joint committee as well as multilateral consultative body was pursued and education and training agenda items for seminars and workshops were explored and developed. In particular, efforts were made to identifying international trends by looking into discussions about human resources development and education and training related agenda items at international organizations and multilateral bodies such as FNCA, OECD/NEA, and IAEA. In addition, an English promotional brochure that outlines Korea’s nuclear education and training system was designed and utilized. As part of overseas promotion, Korea’s education and training system was displayed at a technology exhibition that was organized during the 56th IAEA General Assembly.
Thirdly, to establish and run nuclear education infrastructure such as a web portal for nuclear education support, the following activities were conducted.
Modeling on Nuclear Education and Training Information Center (NETI) established in 2011, English version of web portal was created to meet education demand of other countries. The English website contains information about Korea’s nuclear human resources development system, nuclear curriculums provided by education institutions, and education facilities. Also, by making database of nuclear experts, enabling integrated management of KONICOF Academy, and creating research management support menu at Korean language NETI, infrastructure that allows the systematic management of nuclear education information was established.
목차 Contents
- 표지 ... 1
- 제 출 문 ... 2
- 보고서 요약서 ... 3
- 요 약 문 ... 4
- Summary ... 11
- Table of Contents ... 19
- 목 차 ... 22
- 표 목 차 ... 24
- 그 림 목 차 ... 25
- 제1장 연구개발과제의 개요 ... 26
- 제1절 연구개발의 필요성 ... 26
- 제2절 연구개발의 목적 및 범위 ... 27
- 제3절 연구방법 및 추진체계 ... 29
- 제2장 연구개발 수행 내용 및 결과 ... 30
- 제1절 원자력 인력양성 현황 분석 ... 30
- 1. 현황분석 필요성 및 추진방법 ... 30
- 2. 타 과학기술분야 인력양성 벤치마킹 분석 ... 31
- 3. 원자력 인력수급 현황 및 향후 대응방안 수립 ... 37
- 4. 원자력 해외교육협력 현황 및 전망 ... 45
- 4. 시사점 및 향후계획 ... 50
- 제2절 국내 원자력교육 유관기관 연계 • 협력 네트워크 구축 ... 51
- 1. 네트워크 구축의 필요성 및 추진방법 ... 51
- 2. 원자력교육협력협의회 운영 ... 54
- 3. 원자력인력양성라운드테이블 구성 및 운영 ... 57
- 4. 주요 기관 및 학회와의 상호협력약정 체결 ... 59
- 5. 시사점 및 향후 계획 ... 63
- 제3절 원자력 교육훈련 기관간 연계 프로그램 개발 및 운영 ... 64
- 1. 과정 기획 및 개발의 필요성 및 추진방법 ... 64
- 2. 제1차 KONICOF-KAIST 원자력정책 통합과정 개발 및 운영 ... 65
- 3. 추계 원자력학회와 협의회간 공동워크숍 개최 ... 68
- 4. 협의회 기관 대상 연계 교육훈련과정 개발 및 운영 ... 70
- 5. 시사점 및 향후 계획 ... 78
- 제4절 해외 교육수요에 대한 단일창구 역할 및 대외홍보 ... 79
- 1. 양국간 회의 교육훈련 의제 발굴 및 수행 ... 79
- 2. 다자간 국제회의 교육훈련 의제 수행 ... 85
- 3. 원자력 교육훈련 관련 영문 홍보자료 제작 및 대외홍보 ... 91
- 4. 시사점 및 향후계획 ... 98
- 제5절 원자력 교육지원 인프라 구축 ... 99
- 1. 원자력교육훈련정보시스템 구축 및 운영 ... 99
- 2. 해외교육 수요자를 위한 영문웹사이트 구축 ... 109
- 3. 시사점 및 향후 계획 ... 114
- 제3장 목표달성도 및 관련분야에의 기여도 ... 115
- 제1절 연구개발목표의 달성도 ... 115
- 제2절 관련분야 기술발전에의 기여도 ... 116
- 제4장 연구개발결과 및 활용계획 ... 117
- 제1절 연구개발결과 ... 117
- 제2절 추진성과 활용 및 향후 추진 방안 ... 119
- 제3절 추가연구의 필요성 및 타연구에의 응용 ... 120
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.